Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Undvik diffusa mål. Addera mening till dina mål och öka chansen att nå dem!

Dela artikeln
tisdag, 03 juni 2014 1

De allra flesta av oss företagare sätter säkert upp mål för vår verksamhet. Ofta i ökad omsättning, antal kundkontakter eller annan kvantitativ och mer eller mindre upphetsande form. Sedan funderar vi kanske inte så mycket över det. Vi jobbar efter dem så gott vi kan. Men vet vi ens varför vi satt just de målen? Det är heller inte helt ovanligt att vi tappar fokus efter ett tag. 

Men det finns sätt att skapa större mening till våra mål. 

Om vi tar omsättning som exempel:

  • Jag frågar dig, "Var är ditt företag idag?"
  • "Omsättningen är för låg", kanske du svarar. "Jag vill öka omsättningen med 10 procent på ett år", svarar du.

Det är ditt mål. 

Nu börjar det intressanta! 

  • "Varför vill du öka omsättningen med 10 procent." 
  • "För att jag vill tjäna mer pengar", kanske du svarar då. 
  • "Varför vill du tjäna mer pengar?" 
  • "För att jag vill kunna köpa ett lantställe”, svarar du.
  • "Varför är det viktigt att köpa ett landställe?" 
  • "För att jag älskar att vara på landet och för att jag vill kunna jobba därifrån ibland." 
  • "Varför är det viktigt att jobba från landet ibland?" blir den fjärde varför-frågan i rad. 
  • "För att det ger mig frihet", svarar du. 

Frihet. 

Det är alltså det som är meningen med målet att öka omsättningen med 10 procent. Frihet ger dig mening och energi. Målet ger dig struktur. Det krävs både struktur och energi för att nå dina mål! Exemplet bygger på delar av Alexander Holmbergs Arrow-modell. Det är en mycket effektiv och fungerande modell för all typ av målstyrning. 

ÄMNEN:

Kommentarer

  • Kjell Meyer
    Kjell Meyer tisdag, 03 juni 2014

    Säljprofilen Mark Hunter pekar på ett antal försäljningsaktiviteter som man bör sluta med därför att de inte ger resultat nu som det gjorde förr, typ år 2010. Här kommer 2 tips.

    Tex att visa ditt prospekt en överblick över ditt företag och hur bra ni är. Kunden har förmodligen redan kollat in företaget via internet annars skulle de inte ens ha gått med på att träffa dig.

    Att skapa frånvaromeddelande på telefonen eller via email för dina kunder. Med dagens teknologi bör man vara fullt nåbar.

    Hunter ger totalt 6 tips.

Välj kommun från listan