Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Vad innebär det att sälja sig själv

Dela artikeln
torsdag, 26 juni 2014 0

Att sälja sig själv handla sällan om att man säljer sig själv i form av pengar och utbyte utan det innebär i de flesta fall något helt annat. Då handlar det om något djupare och bredare och de flesta, speciellt entreprenörer måste kunna sälja in sig själv och sin idé för att nå ut till potentiella kunder.

"Man måste sälja sig själv", säger en person. Vilket får en annan person att rycka till förskräckt och göra en grimas av avsmak. För somliga låter "sälja sig själv" som prostitution. Det är allt som det här med att "sälja" betyder för dem; en transaktion där det sker en överföring av varor och pengar.

För andra så är "sälja" något djupare, bredare, något transcendentalt. Varje interaktion är de facto någon form av transaktion. Det vill säga, varje gång som någon person har kontakt med en annan person, så sker det ett utbyte av någonting. Människor byter ord, tankar, åsikter, gester och mycket mer varje dag. I många sociala transaktioner finns ett inbyggt "quid pro quo" ('någonting för någonting'), vare sig man tänker medvetet på det eller inte.

Pröva bara att hålla upp dörren för en främling utan att personen säger "tack" eller vice versa. Ta emot en tjänst från en främling utan att bekräfta personens generositet och existens. Pröva att ignorera en fråga som en arbetskamrat ställer eller kommentera något för en vän eller familjemedlem som bemöter kommentaren med tystnad. Observera känslorna som flyter upp, dessa är sällan positiva. Med undantag för en viss typ av buddhistmunkar så förväntar sig folk som regel någon form av "tack" eller annat utbyte i kontakten med andra människor.

Att "sälja" skulle kunna ses som att ta ett medvetet initiativ som leder till en önskad reaktion hos någon annan. Entreprenörer behöver göra detta "hela tiden" (med andra ord, väldigt ofta, systematiskt och mycket). Även om man är en dålig "försäljare" och har svårt att prata med främlingar om ett erbjudande så att de tar fram pengar ur sina plånböcker för erbjudandet ifråga, så måste man ändå "sälja" idéen till någon blivande medarbetare som man hoppas kan hjälpa en med sådana saker.

Bill Gates, exempelvis, fick med sig flera kontakter från studietiden på Harvard som ställde upp och hjälpte honom att bygga upp Microsoft. Entreprenörer behöver och måste vara duktiga på att ständigt sälja sig själva.

ÄMNEN:

Senaste nytt

Välj kommun från listan