Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Välj dina mål

Dela artikeln
måndag, 17 mars 2014 0

För att kunna se till att det är du själv som styr affären och inte kunden så är det viktigt att du vet vad du vill och hur du ska nå dit. Sätta upp mål och kunna se slutresultatet framför dig är viktiga faktorer för en lyckad affär.

Hur kan du styra din kund så att inte kunden styr dig?

Gör ditt mål tydligt så att du vet vad du vill. Om du inte har ett tydligt mål med sikte på vart du ska, hur ska du då kunna veta hur du ska komma dit? Du kan mer än vad de utnyttjar i ditt arbete. Du ska därför utnyttja din fulla potential genom att sätta tydliga mål. Här är exempel på några mål: Ringa 30 kalla kunder. Boka tio nybesök. Göra ytterligare två avslut under den närmaste veckan. Att varje dag krama mina barn.

Kom igen - vad har du för egna idéer?
 
Du måste ha förutseende så att du i förväg kan räkna ut effekten av ditt handlande. Och självkännedom så att du inte blir missförstådd. Kan du visualisera och se slutresultatet framför dig? Kan du se i din målbild att du redan gjort affären? Då ska du prioritera genom att förbereda vad som är väsentligt att satsa på och att sätta in stöten där effekten är som störst. Strukturera så att du har en genomtänkt och realistisk säljplan.
 
Handen på hjärtat, hur kan du fokusera ditt mål bättre och oftare?

Bedöm framtiden

En bra planering ger dig förutsättningar att bedöma framtiden på ett bättre sätt. Genom att ta fram de positiva planerna för ditt säljarbete, ökar du dina möjligheter att nå målen. Slumpen att komma dit minskar och det medvetna och systematiska i ditt arbete blir utslagsgivande.
 
På vilket sätt planerar du i dag? Hur kan du accelerera detta?

Gör ditt bästa

Säg aldrig: ”när jag gjort det eller det … då skall jag …”. Då kommer du aldrig dit att du använder det som du är bäst på. Inget är så motiverande som att få göra det du är bäst på. Inget ger dig så mycket entusiasm, energi, kreativitet och beslutskraft. Det är det som ger bra säljresultat beroende på att framgång föder framgång.
 
Vad är framgång för dig?
 
Om du vet hur du ska planera, vet vad du ska göra – så är det bara att sätta igång. Det fungerar starkt beroende på att självkännedom, medvetande om dina resurser och att använda dem på ett riktigt sätt är avgörande för dig, oavsett vilken typ av säljarbete du har. Med god prioritering styr du alla insatser mot dina mål; det blir inga ”brandkårsinsatser” och du satsar bara på det som är betydelsefullt. Din planläggning ökar din förmåga att sätta mål, lägga strategier, organisera din tid, förbereda och disponera ditt säljarbete. Bestäm vad du ska göra och sätt igång.
 
När startar du?

Så lyckas du!

Gör en ”att göra lista”!
Gör en tidsplan!
Delegera det som andra kan hjälpa dig med!
Planera dina aktiviteter!
Sätt start och sluttider!
Hindras inte av oviktiga störningar!
Planera också in din ostörda tid för planering och annat!
Sätt igång – nu!
Håll dina prioriteringar!
Styr mot mål!
 
Nu – Lycka till med affärerna!

ÄMNEN:

Välj kommun från listan