Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Verktyg, böcker och tips för att utvecklas som chef

Dela artikeln
tisdag, 15 maj 2012 0

Chefskurser och ledarskapskurser

Det finns en mängd kurser inom chef- och ledarskapsutveckling. En del riktigt bra medans andra inte håller den standard som utlovas. Försök att hitta referenser och fråga andra som gått kursen om du känner dig osäker.

Första delen hur du utvecklar ditt chefskap

Som ledare vet man att en kurs eller en bok inte gör hela skillnaden utan det är de små stegen framåt som till slut ger resultat. Det bästa för de flesta är nog att variera med böcker, artiklar, kurser och att dela erfarenheter med andra chefer. Många väljer även chefscoachning som ett alternativ.

Chefscoachning

Många anser att det är en riktigt bra grej att ha en chefscoach. Det finns olika sätt att göra detta på och en del väljer en coach som de talar med i vissa situationer och antal timmar och betalar ett timarvode. Andra föredrar att ha en mentor som också kan agera som en chefscoach och ställa smarta frågor och få dig att tänka till. En sådan mentor behöver inte kosta något då det kan ses som en del i coachens egen utveckling; att bli en bättre chef och ledare.

Böcker

Att tipsa om böcker är alltid lätt, men det är svårt att lita på vem som säger vad. Inte för att folk ljuger om vissa chefs-, management och ledarskapsböcker, utan för att vi alla befinner oss i olika situationer och skeden i livet och vi har alla olika bakgrund. Därför kan det vara svårt med boktips inom ämnet.

Vi ska därför inte tipsa om de böcker vi läst utan listar helt enkelt några av världens mest berömda och mest sålda böcker inom ämnena företagsutveckling, ledarskap, chefskap/management:

Sju goda vanor (Att leva och verka till 100%) – Steven R Coveys bok har sålt över tio miljoner ex och anses som en av de bästa böcker som skrivits inom ämnet personligt ledarskap.

The Leadership Challange – James Kouzes och Barry Posner studerade systematiskt under 25 år ledare från hela världen och hittade fem metoder för framgångsrikt ledarskap. De ger oss dessutom tio åtaganden till dessa metoder som är nödvändiga för ett exceptionellt ledarskap.

Hur du vinner vänner och påverkar din omgivning – Med över 15 miljoner sålda exemplar så är det en av de viktigaste böckerna skrivna om hur du blir omtyckt och får ut det bästa av dina medmänniskor och medarbetare.

Good to Great: Hur vanliga företag tar språnget till mästarklass – Boken presenterar resultaten av ett femårigt forskningsprojekt. Collins identifierade elva företag som under minst femton år i rad haft en kursutveckling som varit minst tre gånger bättre än index. Han ställde sig frågan - "Vad är det som skiljer dessa företag från andra?" I denna bok får du svaren.

Få det gjort: svart bälte i vardagseffektivitet – Är du effektiv nog? Får du tillräckligt utbyte av din tid och energi? Hinner du med allt du ska, så att du lugnt kan ägna dig åt annat? Få det gjort, visar hur du ökar din personliga vardagseffektivitet.

En-minuts-chefen – Enminutschefen som är skriven av Kenneth Blanchard och Spencer Johnson innehåller ett antal lätta men effektiva ledarskapskoncept. Det gemensamma för koncepten är att de är lätta att följa. Bokens författare fokuserar mycket på att få chefer på alla nivåer i både stora och små företag att gå över till en öppnare ledarskapsstil.

Business: The Ultimate Resource – Denna internationella bästsäljare är skriven av ett flertal av världens främsta skribenter och redaktörer och anses vara en av de viktigaste guiderna för chefer, ledare och småföretagare.

Leading change – Denna bok ger fullt av råd för dem som konfronterar utmaningen att leda organisatoriska förändringar. Författaren John P. Kotter undersöker över 100 företag och hur de arbetar för att förbättra sin konkurrenskraft. De vanligaste misstagen identifieras och en process beskrivs för att övervinna hinder.

Listan kan bli mycket längre och kanske har missat flera av dina favoriter, men det får räcka nu. Fyll gärna på med ditt boktips med en kommentar nedan.

Artiklar och guider

Att läsa artiklar är ett smart sätt att insupa sig koncentrerad kunskap. Är författaren duktig och påläst kan det många gånger vara flera års empirisk kunskap och många böcker sammanbakade i en artikel.

Vi har här flera bra författare och en rad artiklar du inte får missa:

Sluta arbeta mer än 40 timmar i veckan

5 tips för en friskare arbetsplats och lyckligare medarbetare

3 frågor ledaren måste kunna svara på och 3 frågor chefen måste kunna svara på

Ledarstilar som skapar engagemang

Lycka till i din chefsutveckling!

Välj kommun från listan