Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Vilken sorts entreprenör är du?

Dela artikeln
tisdag, 28 januari 2014 4
Vilken sorts entreprenör är du?

Man brukar tala om entreprenörer och att de är en speciell sorts människor men om och om igen ser vi att alla faktiskt inte är lika varandra även om många kan ha liknande drag. Vad beror det på? Här finns det många teorier från olika personer som tar upp just detta. En av dem är Joe Abraham, grundaren av Bosi Global, som i sin bok ”Entrepreneurial DNA” tar upp fyra olika typer av företagare. Dessa har han fått fram genom sin studie på över 1000 företagare. Studien visade att alla företagare inte fungerar på samma sätt utan de har unika styrkor, svagheter och tendenser som är typiska i varje specifik typ av entreprenör:

4 olika entreprenörs DNA

Byggaren

Styrkor: En byggare är otroligt bra på att bygga företag och få igenom stora affärer snabbt. De kan lätt bygga ett företag med en omsättning på mellan $ 5 miljoner och $ 100 miljoner. Det beror på att dessa individer inte äter sin framgång i pengar utan de mäter framgång genom infrastruktur. De kollar på hur stor kontorsbyggnad har vi, hur många bilar kör osv. Sedan fattar de beslut med en strategi som går ut på att bygga och få igång saker och ting. Byggaren är en individ som är mästare på att rekrytera talanger, få tag på investerare och locka kunder.
Svagheter: Trots att de lätt får igång företag så har Byggaren svagheter i form av att de bland annat har svårt att kontrollera sitt temperament, de har svårt med personliga relationer och de har ofta en lång rad anställda som fått sluta och deras privata relationer får ofta ett abrupt slut.

Optimisten

Styrkor: Optimisten är just väldigt optimistisk, han ser alltid en möjlighet att tjäna pengar och vill gärna tjäna dem snabbt för att sedan kunna slappna av. De är oftast mästare vad gäller marknadsföring och försäljning. Optimisten mäter framgång i pengar, de vill veta hur mycket de kan tjäna nu och när de slutat jobba. De dras till affärsmöjligheter där de kan skapa en förnyelsebar inkomst samtidigt som de ofta och gärna byter projekt för att kunna tjäna mer.
Svagheter: Detta beteende gör dem dock till impulsiva beslutsfattare, särskilt när det gäller olika möjligheter att tjäna pengar. Denna impulsivitet kan antingen leda till framgång eller bli deras fall men ofta leder det till olika inkomstperioder och många olika projekt.

Specialisten

Styrkor: Specialisterna är oftast mycket välutbildade inom ett område som de kommer hålla sig till under hela sitt liv. När de skolats klart aktiveras deras specialist DNA och de blir entreprenörer. Specialisten håller sig till en firma och är mycket analytisk och relativt risktagande. De tycker dock inte om att sälja utan de får sin verksamhet att gå runt genom rekommendationer och nätverkande. De mäter framgång utifrån sina personliga inkomster.
Svagheter: Deras företag brukar till en början växa ganska bra men så snart deras personliga inkomster ökar så går de in i ett kundservice-läge där de bevarar sina kunder utan att söka nya. Forskning visade att de flesta Specialist ägda företagen därför har lägre inkomster.

Innovatören

Styrkor: Innovatören är den där företagaren som inte hade planerat att bli framgångsrik men som blev det tack vara att den följde sin passion. Denne jobbar med det den älskar och så dyker affärsmöjligheterna upp. Här har vi oftast en person som bara vill uppfinna, utformning och mixtra istället för att behöva sitta i kassan eller på kontoret. De mäter inte framgång i pengar utan utgår från den påverkan deras produkt eller tjänst har på mänskligheten.
Svagheter: Även om dessa personer oftast är de som har väldens flesta immateriella rättigheter så håller de sig gärna för sig själva och undviker gärna olika affärsdiskussioner. De vill oftast inte vara företagare utan kanske tvingas bli det då de hittat det där lilla extra.

Som forskningen visar så finns dessa fyra sorters entreprenörs DNA men det innebär inte att man måste vara den ena eller den andra. Istället finns det många som är något mitt emellan två av dessa. Vem eller vilka är du?

ÄMNEN:

Kommentarer

  • banderollexperten
    banderollexperten fredag, 26 december 2014

    Riktigt bra man behörver ha lite av varje men på pricken den jag är får bättra på de andra sidor.

    http://www.banderollexperten.com

  • DK
    DK onsdag, 21 maj 2014

    Intressant artikel! Att bli entreprenör kräver mycket av alla delar. För att lyckas måste man vara realistisk men ändå optimist för innerst inne tror man väldigt mycket på sig själv och enbart det är en indirekt driv faktor tycker jag. De 4 olika egenskaperna ni beskriver tror jag personligen att många förbli genom åren. För att lyckas krävs det att man även accepterar att man misslyckas och utvecklas. Själv är jag mer av att "förändring leder till utveckling"

  • Erik
    Erik torsdag, 30 januari 2014

    Jag tycker mig känns igen drag hos mig själv i samtliga de entreprenörspersonligheterna och kan nog inte riktigt placera in mig i något fack. Visst passar man in aningen mer i någon roll än i någon annan men de flesta har nog drag från allihop skulle jag tro.

  • Kjell Meyer
    Kjell Meyer onsdag, 29 januari 2014

    Richard Branson tror att 2014 kan bli entreprenörens år, men prognosen mörkas något affärstidningen [url="http://www.forbes.com/sites/danschawbel/2013/10/24/the-top-10-workplace-trends-for-2014/"]Forbes spåning om trenderna i USA[/url]. Antalet entreprenörer kommer att öka i antal ffa på grund av bla Obamacare, men frågan är hur många entreprenörer som är gjorda av rätta virket. Alla de egenskaper som Catrin Larssons artikel nämner kan behövas! Om man inte har alla dessa egenskaper kan det vara värt att gå samman med de som har dem. / [url="http://kjellmeyer.net/"]Kjell Meyer[/url]

Välj kommun från listan