Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Vilken typ av SEO investerar du i - Del 1

Dela artikeln
måndag, 10 juni 2013 8

seo riskerSom marknadsansvarig på företaget har man många uppgifter att göra för att driva företagets framgång framåt. Det finns idag väldigt många sätt att göra det på, både online och offline. Kunskapen hos den marknadsansvarige kring internetmarknadsföring är oftast väldigt begränsad även om det har blivit mycket bättre på senare tid.

Det är inte så konstigt då området är komplext och mycket som är viktigt att känna till om. Ett problem är även att det finns mycket information som inte är aktuell och en del som inte stämmer till fullo p.g.a. att mycket förändras i snabb takt inom den här branschen.

Därför gör många rätt i att ta hjälp av ett annat bolag som jobbar med internetmarknadsföring och förhoppningsvis lyckas man då med sin framgång online. Det skiljer sig en del från företag till företag för vad man har beslutat att satsa på gällande marknadsföringsbiten online men SEO eller sökmotoroptimering är ett vanligt förekommande område som man gärna lägger en del av sin budget på.

Bra tycker jag. För visst är det viktigt med närvaron i sökmotorerna så att fler potentiella kunder kan hitta till ditt företag genom sökningar. Men vägen till ökad söknärvaro kan göras på många sätt och inte alltför ofta känner man till vilka metoder detta kan ske på. Därför har jag skrivit denna artikelserie i två delar om investeringstyper, taktiskt och strategiskt i SEO.

Investera i en högrisk eller lågrisk lösning

Det finns en del risker beroende på hur man väljer att jobba med SEO. Som med all investering så är det avkastningsmässigt sett oftast inte riskfritt. En viktig skillnad i din investering i SEO är att det även finns en risk att det kan skada din webbplats för framtiden om det sker på ett visst sätt. Men känner du till hur SEOarbetet kommer ske på er webbplats så kan du i alla fall minska riskerna och välja den lösningen eller arbetssättet som passar er.

Vad är det för risker jag pratar om då? Riskerna kan vara sådana aktiviteter som bryter mot sökmotorernas riktlinjer. Riktlinjerna kan du läsa hos respektive sökmotor men följer SEOarbetet Googles riktlinjer så är risken låg att det bryter mot någon annans sökmotors riktlinjer. Tänk på att riktlinjerna uppdateras och ändras med tiden så det kan vara bra att uppdatera dig kring dessa. En enkel fråga att ställa till företaget du anlitat som ska hjälpa er med SEO kan vara:“Följer ni sökmotorernas riktlinjer när ni genomför SEOarbetet?” till att börja med.

Svarar de ja så kan man kan tänka sig att man inte behöver oroa sig något mer. Men sanningen är inte alltid det man hör. Ibland krävs det en djupare förståelse i hur arbetet utförs och framförallt om de jobbar med länkar till din webbplats.

Just länkar har en ganska stor betydelse för hur det påverkar webbplatsens synlighet hos sökmotorerna. Det är oftast här som det kan bli komplicerat och där största riskerna finns. Det finns däremot en del olika sätt att arbeta med länkar. Vissa sätt som det ligger inom ramarna för sökmotorernas riktlinjer och andra sätt som bryter mot riktlinjerna. Så det är absolut inte fel att jobba med länkstrategier men det finns stora risker om man jobbar på ett sätt som bryter mot riktlinjerna.

Fråga dig själv, “Hur stor risk är jag beredd att ta för att vår webbplats ska få bättre synlighet?”. Om du är beredd på att ta höga risker så ska du även vara medveten om att det då finns risken att delar av ditt webbinnehåll på webbplatsen tas bort från Googles sökindex eller att synligheten blir negativt påverkad ifall något otillåtet gjorts. Detta kan därefter vara under flera månader. Skulle konsekvenserna som dessa vara värt investeringen då? Det finns möjligheter att det fungerar men i de flesta fallen gör det inte det i längden.

I slutändan är risken din och ingen annans att ta. Så var uppmärksam om vilka metoder det anlitade bolaget jobbar med och om det är lågrisk eller högrisk. I de flesta fall har det anlitade bolaget en viss förväntan av investeringen från din sida och de har i sin tur kravet att leva upp oftast till dessa. Det kan innebära att högre risker tas än vad som är bra i det långa loppet för dig.

Läs fortsättningen här

ÄMNEN:

Kommentarer

  • Pierre Klaesson
    Pierre Klaesson tisdag, 11 juni 2013

    Mkt bra Håkan:

    [i]Arbetssätt förändras över tiden och de som lyckas ta positioner åt sina uppdragsgivare idag är förmodligen de som har störst chans att lyckas imorgon och nästa år. [/i]

    Kunde inte sagt det bättre själv. Det gäller även att tänka framåt, vad Google vill ge till sina kunder för att kunna ligga i framkanten med SEO.

  • aquademica
    aquademica måndag, 10 juni 2013

    Tack för information , fantastisk!

  • Håkan Persson
    Håkan Persson måndag, 10 juni 2013

    Det finns en risk med all sökmotoroptimering och utan insatser så riskerar man att inte synas på Google överhuvudtaget. I alla fall på de positioner som ger trafik och som leder till affärer.

    Visst ökar riskerna vid viss form av sökmotoroptimering. Då syftar jag på att arbetet utförs för att nå kortsiktiga mål. Eftersom så gott som all sökmotoroptimering handlar om att ta positioner och få affärer via Google är det också de som bestämt spelreglerna. Enligt Google så är det inte tillåtet att köpa länkar eller skapa onaturliga länkar, samtidigt som det är näst intill omöjligt att ta positioner på konkurrensutsatta sökbegrepp utan länkar. Att utesluta länkarbete p g a risken och därmed aldrig få betydelsefull söktrafik är ingen bra affär. Inom vissa branscher och nischer är det näst intill omöjligt att få betydelsefulla länkar på naturlig väg och att se sig omkörd av konkurrenterna är knappast till gagn för affärerna.

    Påståendet "Det finns möjligheter att det fungerar men i de flesta fallen gör det inte det i längden." anser jag är fel. Vet inte hur du kommit fram till den slutsatsen. Visst finns det företag med dålig erfarenhet av SEO-arbete, men att gå så långt som att säga att det inte fungerar är att ta i. Arbetssätt förändras över tiden och de som lyckas ta positioner åt sina uppdragsgivare idag är förmodligen de som har störst chans att lyckas imorgon och nästa år. SEO/sökmotoroptimering som kunskap är en färskvara som ändras och anpassas för att fungera.

Välj kommun från listan