1. Ta entré!

Om ditt företag skulle börja ta entré för att kunderna skulle få göra affärer med dig – hur skulle du då locka dem att komma in?

Utmaning: Vad skulle krävas i ditt företag för att kunden skulle vara villig att betala entré?

2. Använd alla sex sinnena!

Skapa upplevelser. Använd fler sinnen. Smak, doft, syn, hörsel, känsel och affärssinnet!

Utmaning: Vilket sinne kan ge en ännu bättre upplevelse för kunden?

3. Skapa överraskningsprogram!

Överraskningar är jokern i ”kundkortleken”. Du behöver inte uppfinna hjulet varje gång.

Utmaning: Vilka överraskningar kan du bjuda på?

4. Skapa positiva historier

Enklaste sättet att skapa en historia är att vara urusel; i produkt, service och bemötande – ryktet kommer då att spridas fort. Bästa sättet är att skapa positiva historier som säljer ditt företag – mun till mun!

Utmaning: Vilken blir din historia för att skapa ännu fler ambassadörer?

5. Ställ frågan ”varför?”!

Använd barnets envishet och ställ frågan: Varför gör vi på detta sättet? Ta på kundglasögonen. Är det bra för kunden eller bara för den interna produktionen? Nöj dig inte med svaret – ställ frågan igen. Varför?

Utmaning: Se över vad som görs för kunden. Kan ni göra på annat sätt? Varför inte?

Service i mästarklass - få kunderna att salivera när de hör ditt företagsnamn

6. Ta bort värdeförstörare!

Att ge värde och mervärde till kunden ger nöjda och trogna kunder. Att ge värden som inte går att ta betalt för eller som inte adderar kundens upplevelse, är att slänga pengarna i sjön. Våga välja bort!

Utmaning: Vad kan du ta bort utan att kunden försvinner?

7. Skapa WOW!

Vilket sista intryck vill du ge? Företagets och servicegivarnas förmåga att skapa en ”WOW-känsla” är avgörande för att sätta bestående intryck.

Utmaning: Vad kan du göra för att ”gå utanför ramen”?

8. Visa kundpassion!

Starta varje dag med en morgonkick! Att möta kunder ska vara glädjefyllt och det ska synas att ni tycker det är kul.

Utmaning: Hur skapar du den energi som krävs för att möta kunden?

9. Var steget före!

Öppna inte i tid – öppna tidigare! Låt inte kunden be om hjälp – fråga istället vad du kan hjälpa till med. Du vet vad kunden vill ha, ge henne det – innan hon frågar.

Utmaning: Vad skulle du göra om du tänkte efter – före?

10. Daglig peppning!

Att hålla ångan uppe och hela tiden ha fokus på vad som är viktigt för kunden. Hur skapar du fokus på uppgiften och hela tiden förbättrar dig.

Utmaning: Vilket fokus har du på att tillfredställa kundens önskemål?

11. Låt hjärtat va me!

Lovar du 10 utmaningar, ge mer. Vi lever inte för att äta, men måste äta för att leva. Samma sak gäller företagets verksamhet. Tjäna kunden och du tjänar pengar. Ensidigt fokus på pengar tenderar till att försämra för kunden. Emotionella värden och äkta omtanke är värt mödan. Du kommer bli belönad.

Utmaning: Hur utnyttjar du ”bumerangeffekten” och ger omtanke till omgivningen?

Läs mer om ämnet kundvård här



Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.