av Redaktionen
Redaktionen
15 följer
19 följare
46 foruminlägg
1175 artiklar

Crowdfunding som fenomen har vuxit de senaste åren och idag kan du finansiera allt från din affärsidé till i stort sett vad som helst. Istället för att söka kapital hos en eller några få vänder man sig istället till ett stort antal finansiärer och oftast sker det via Internet. Här är några av de hetaste webbplatserna för att hitta kapital just nu.

Crowdfunding är spännande. Det är lite som att starta företag tillsammans med andra som genom sitt bidrag med pengar visar att de tror på idén, samtidigt som du själv behåller kontrollen över företaget. Just det är en av de stora fördelar som många ser – att man slipper en investerare som sätter in ett stort belopp och därefter står och flåsar i nacken och väntar på sin avkastning.

Var kommer idén ifrån?

 

Crowdfunding eller gräsrotsfinansiering, folkfinansiering eller massfinansiering som också är namn som används, har sitt ursprung i USA men har även spridit sig till Sverige och i stort sett hela världen. I branschen delar man i princip upp företagen i två olika typer:

Företag i den ena kategorin tar sikte på ursprungsidén – att samla in pengar till olika typer av kreativa projekt där bidragsgivaren belönas genom att få ta del av produkten tidigt eller vara med och synas på vernissage och visningar och liknande. I sammanhanget bör man inte glömma bort den amerikanska välgörenhetskulturen, som är djupt rotad i denna kategori.

Den andra kategorin, som på senare tid har kommit att få allt större betydelse, inriktar sig på att använda crowdfunding som en modell för att hitta finansiering till rena affärsprojekt. Här är crowdfunding alltså ett alternativ till riskkapital eller någon form av notering på handelsplats.

Vanligen tar sajten någon eller några procent av de pengar som samlas in, så du är medveten om det. Men och andra sidan kostar det sällan något att starta ett projekt. Villkoren kan skilja sig åt, så kolla upp vad som gäller.

Här är en lista med tolv sajter som vi anser är de mest intressanta i branschen just nu.

1. Kickstarter

Kickstarter, som är ett av pionjärföretagen, sysslar uteslutande med donationsbaserade projekt och är kända för att hjälpa tekniska och kreativa entreprenörer att finansiera sina projekt innan de får lån eller kan ro hem riskkapital. Det kan handla om kreativa projekt, som en konstinstallation, en cool klocka eller det senaste inom matlagning och kök. Företagets användare har finansierat mer än 155 000 olika projekt med totalt över 4 miljarder dollar sedan starten 2009.

Kickstarter.com

2. Indiegogo

Indiegogos användare skapar vanligtvis kampanjer för tekniska innovationer, kreativa verk och samhällsprojekt. Crowdfunding plattformen fungerar på liknande sätt som Kickstarter.

Användare väljer mellan två alternativ: "fixed" och "flexible funding". Fixed är bäst om projektet behöver en viss summa pengar, medan det flexibla är bra för kampanjer där du kan dra nytta även av en mindre summa pengar.

Indiegogo.com

3. Causes

Causes är en kampanjplattform online med fokus på sociala, politiska och kulturella frågor. 186 miljoner användare i 156 olika länder - det säger något om intresset för att driva politiska kampanjer och välgörenhet. Förutom insamling av pengar erbjuder Causes också ett socialt nätverk där du kan hitta personer med gemensamma intressen genom att söka bland kategorier som djur, mänskliga rättigheter och miljö.

Causes.com

Se även: Crowdlending - en annan form av finansiering till företag

4. RocketHub

Rockethub är för entreprenörer som letar riskkapital eller för att finansiera sin konst, affärsidé, vetenskapsprojekt eller sociala projekt. Du kan pitcha din idé på plattformen och därigenom skapa intresse och få feedback hur du kan utveckla affärsidén. Dessutom kan Rockethub hjälpa dig att hitta andra nystartade företag, samt annonsera och marknadsföra ditt företag. Värt att känna till: Rockethub behåller fyra procent av en fullt finansierad kampanj och 4 procent per transaktion. Om finansieringen inte når målet så får du ändå behålla dina pengar, men då behåller företaget hela åtta procent av de pengar du samlat in.

Rockethub.com

5. Crowdfunder

Denna community baseras också på idén om att skaffa eget kapital – equity – till entreprenörer. De har redan skapat sig ett brett nätverk med 200 000 medlemmar och potentiella investerare. Crowdfunder tog fart på allvar efter att Fox News tog upp fenomenet och sajten för några år sedan.

Crowdfunder.com

6. Crowdrise

Crowdrise sysslar uteslutande med donationsbaserade projekt för olika slags välgörande ändamål. De har varit framgångsrika med att nå välgörare och sammanföra dem med inspirerande och hedervärda projekt. Crowdrise använder sig av ett unikt poängsystem som visar vilken betydelse olika bidrag har haft för att förverkliga projektet ifråga.

Crowdrise.com

7. Patreon

Patreon är populär bland digitala kreatörer som YouTubers, podcasters och bloggare. I stället för att du samlar in engångsdonationer har du i stället möjlighet att erbjuda en prenumerationsmodell där dina följare regelbundet kan bidra med en viss summa pengar varje månad eller per skapelse. Detta dras automatiskt från kundens/följarens konto. Artister kan även skapa relationer med sina fans och leverera exklusivt innehåll till sina Patreon-abonnenter som ett incitament att fortsätta finansiera dem. Den senaste tiden har dock en rad kända Youtubers lämnat plattformen då Patreon stängt av användare med vagt formulerade argument.

Patreon.com

Relaterat filmklipp: Deplattformering & yttrandefrihet: vem bestämmer vad som får sägas?

8. AngelList

AngelList har specialiserat sig på att hitta affärsänglar till företag som har utvecklat en high-tech produkt och vill föra projektet vidare i bästa Silicon Valley-stil. De har funnits med i branschen tidigare; huvudsakligen som ett venture capital-företag med samma inriktning men de har nu tagit upp stafettpinnen för Crowdfunding också. Detta verkar ha skördat framgång hos de investerare och affärsänglar som jobbat med mer traditionella metoder för att investera kapital i techbolag.

Angel.co

9. FundedByMe

FundedByMe är den svenska pionjären inom gräsrotsfinansiering där du kan välja om du vill investera i någons projekt eller söka finansiering till ditt eget. Företaget har haft en del problem med sin börsnotering där kursen rasat, så vi får se vad som händer framöver. Det finns helt klart plats för fler aktörer inom crowdfunding i Sverige.

Fundedbyme.com

10. CircleUp

CircleUp är platsen för entreprenörer som vill skala upp i stället för att utveckla sina idéer på egen hand. Men urvalsprocessen är stenhård och du måste ha en omsättning på minst 1 miljon dollar bara för att bli listad på webbplatsen.

Circleup.com

11. GoFundMe

GoFundMe lanserades 2010 har tillsammans med sina 70 miljoner användare samlat in över 5 miljarder dollar. Trots sitt namn går det bra för företag att söka finansiering på denna plattform. 

Gofundme.com

12.  Plumfund

Efter att webbplatsen Plumfund presenterades i TV-serien Shark Tank i USA och fick en investering från Kevin O'Leary har sajtens kampanjer samlat in över 350 miljoner dollar. Det som skiljer denna från många andra sajter är att det är helt gratis att lägga upp projekt och få hem finansiering, något som de flesta andra plattformar vanligtvis tar några procent av den insamlade summan. Den är klart värd att kolla närmare på.

Plumfund.com

Bonussajt: Pepins

Pepins är en svensk sajt för tillväxtbolag som erbjuder finansiell rådgivning och kapitalanskaffning genom öppna (crowdfunding) eller slutna (private placements) nyemissioner, samt skräddarsydda börsintroduktioner. De lyder under Finansinspektionens tillsyn. Det som skiljer Pepins från många andra aktörer är att innan ett bolag presenteras på sajten gör de själva en grundlig besiktning/due dilligence av bolaget för att säkerställa att värderingen är vettig, vilket kan öka chanserna för en lyckad emissionen. Investerarnätverket består av ca 57 000 medlemmar och sedan lanseringen 2016 har plattformen rest över 970 miljoner kronor och hjälpt 34 bolag med drygt 30 000 nya delägare.

Pepins.com

Lycka till och tipsa oss gärna om du har skickat upp en kampanj, så kan vi kolla närmare på din idé.

Och vill du starta en crowdfunding-plattform – hör av dig så kan vi se vad vi kan hitta på tillsammans.

Läs mer om crowdfunding HÄR.

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.