I Jim Collins kultförklarade affärsbok Good to Great beskriver han vad som skiljer vanliga företag och de som når stor framgång. Här har du tre avgörande faktorer baserat på hans forskning.

Det finns två typer av företagare. Den ena typen är passionerad för sitt det hen gör, och blir egenföretagare för att arbeta med det som hen tycker är mest intressant på heltid. Denna typ av företagare hittar vi lite varstans. Det handlar om allt ifrån butiksägare till revisorer. De vill arbeta på sina egna spelregler och fokusera på det som tycker om. Här är branschen och arbetsuppgifterna viktigare än omsättningen.

Den andra typen av företagare upptäcker att det finns en efterfråga, och därmed en möjlighet att tjäna pengar. Denna typ av företagare vill gärna ”spelet på en högre nivå” och äger ofta flera butiker, eller söker sig till branscher där det finns mycket pengar. Här är omsättningen viktigare än branschen.

Men den som tagit klivet in i företagsvärlden upptäcker snart att företagandet inte är helt enkelt. Det krävs en hel del energi, ofta innefattande en hel livsstil, för att driva ett företag.  Företagande är hårt arbete, oavsett varför vi startat företaget. Det gäller att använda sina resurser på ett smart och uppbyggande sätt.

Inte antingen eller, utan både och!

Att vara passionerad för sitt kompetensområde är viktigt, men passion är i sig själv inte tillräckligt för att driva en hel verksamhet. Som företagare kommer vi alltid i kontakt med arbetsuppgifter som är nödvändiga, men kanske inte får vår själ att sjunga. Vill man endast ha det roliga i företagandet, kanske en hobby är att föredra? Passionen har en annan funktion än vad vi kanske tänker vid första anblick. Passionen är inte ett tillfälligt rus. Passionen är den låga som håller engagemanget uppe, månad efter månad, år efter år. Det är passionen som gör oss uthållig och får oss att vara en kraft att räkna med. Passionen är en nyckel för varaktig framgång.

Relaterat filmklipp: Följ INTE din passion, jaga möjligheter i stället

Att driva verksamhet utifrån kundens behov kan vara en lönsam affär. Efterfrågan är en av företagarens grundpelare. Finns det inte någon som vill ha produkten blir det inte heller någon försäljning, och då kommer det inte heller att finnas någon verksamhet. Men gå inte in i fällan och låt kunden (eller potentiella lönsamma affärer) styra din verksamhet. Alltför många spridda satsningar eller spretande kundbehov är dränerande och kan skapa en splittrad verksamhet och ett urlakat varumärke. Dessutom är det dyrt att skräddarsy produkter, speciellt om man behöver anlita specialistkompetens för att kunna leverera. Då är det lätt att känna sig urlakad och dränerad.

Det är du som tar ut din verksamhets riktning, utifrån det område du är passionerad på, på ett sätt som överensstämmer med din kunds behov.

Hitta företagets sweet-spot

Rent affärsmässigt är det smart att kombinera sin egen passion med kundens efterfråga. Att hitta den där sweet-spot som kombinerar det man är mest intresserad av med det kunden är behöver. Om det finns ett genuint intresse kan en skräddarsydd lösning till den ena kunden bli betald utbildning, vilken kan skapa nytta för andra kunder. En win-win med andra ord.

I Jim Collins Good to Great – hur vanliga företag tar språnget till mästarklass talar man också om en tredje faktor. Det handlar om ett område som bygger på det man har en naturlig fallenhet för. Där man insiktsfull fokuserar på det man kan bli bäst i världen på. Det handlar om att våga fokusera på det man är kan bli så skicklig på att man blir branschledande, eller till och med skapar helt nya spelregler på en helt ny marknad.

Vilken är din sweet-spot?

Ingen annan kan hitta din, eller din verksamhets, sweet-spot. Det är bara du som sitter på dessa nycklar. Fundera över:

1. Vad är du mest passionerad över?

2. Vilket är din kunds behov?

3. Inom vilket område vill du lägga din tid, energi och fokus – och få en kunskap i mästarklass?

Du kan behöva återkomma till frågorna flera gånger, för de är inte helt enkla att svara på. Men det kan vara värt att reflektera, välja och välja bort.

Lycka till!

Läs mer: Gör som företagen i mästarklass: Skjut först provskott, sedan kanonkulor

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
2 kommentarer
2019-09-03 14:06
Intressant och tänkvärt ?
Se svar (1)
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.