Vi närmar oss augusti. En del har fortfarande semester medan andra har återgått till arbete. Några väljer att arbeta även i solstolen. Om du tillhör någon av de två sistnämnda alternativen, kan du med fördel passa på att SEO-trimma din webbplats med följande tips!

Tips #1 - Rensa bland 404:or

Så kallade 404-sidor uppstår när du exempelvis tar bort en webbsida från din sajt eller också byter permalänk. Besökare som hittar till denna sida via Google eller andra sökmotorer som sedan tidigare hunnit indexera den berörda landningssidan, möts då av ”död” sida, vilket kan se ut på följande sätt:

Exempel på 404-sida

En företeelse som är negativ ur både ett användar- och SEO-perspektiv. För att få bukt med problemet gäller det att dirigera om besökarna till en liknande sida, alternativt till startsidan. Något som sker via en så kallad 301-redirect.

För att ta reda på om din webbplats innehåller några 404:or, kan du med fördel använda dig av Google Search Console (SC). Navigera till kontrollpanelen och klicka därefter på Täckning i menyn till vänster. Finns där några 404-sidor, kan du med fördel använda dig av tillägg som Redirection (om du använder CMS-systemet WordPress) för att åtgärda problemet.

Tips #2 - Optimera metatitlar (för att öka CTR)

I SERP:en konkurrerar du med tusentals andra webbplatser. För att sticka ut ur mängden och få användare att klicka på just ditt sökresultat, gäller det att ha en tilltalande metatitel, det vill säga den titel som är synlig i SERP:en.

För att ta reda på vilka landningssidor som har en låg Click Through Rate (CTR), även kallat klickfrekvens på svenska, kan du även här vända dig till Search Console. Väl inne i SC klickar du på Resultat i menyn till vänster följt av Sidor, varpå du lägger till ett filter för CTR. De sidor som har en låg CTR kan du justera metatitlarna på för att (förhoppningsvis) öka klickfrekvensen.

Tips #3 - Rensa bland externa länkar

Många företag och webbplatsägare får ibland motta ej önskvärda externa länkar. Vanligtvis handlar det om en stor mängd länkar från ”spammiga” sajter. För att ta reda på om du din webbplats har råkat ut för detta, rekommenderar jag dig att göra en manuell avstämning av externa länkar i Search Console och därefter avvisa eventuellt skadliga länkar med hjälp av Googles Länkavvisningsverktyg.

Börja göra den manuella avstämningen i SC genom att klicka på Länkar i menyn till vänster. Hitta därefter avsnittet Webbsidorna som länkar till dig mest och klicka sedan på Mer. Gå igenom de olika webbsidorna och skriv ner eventuellt spammiga sådana i ett Excel-dokument. För att avvisa dessa gör du sedan på följande sätt:

1. Besök sidan för länkavvisningsverktyget.

2. Välj webbplats.

3. Klicka på Avvisa länkar.

4. Klicka på Välj fil och välj filen med listan.

5. Det kan ta några veckor innan Google hinner bearbeta den uppladdade informationen. Listan införlivas med vårt index allt eftersom vi genomsöker webben och bearbetar sidorna på nytt.

Där har du det - tre snabba SEO-tips som kan uträttas i såväl solstolen som på kontoret!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.