Startsida
av Markus Brattfeldt
Markus Brattfeldt
VD på Ägarskolan i Stockholm
0 foruminlägg
2 artiklar

Våga ta betalt

Hur väljer du att prissätta dina produkter och tjänster? Många småföretagare tycker att prissättning är någonting klurigt. Vi på Ägarskolan brukar dela in det i tre kategorier budget, prisvärt och premium.

En del småföretagare gör misstaget att det sätter ett lågt pris i tron om att det då får fler kunder. Problemet är att det ofta blir svårt att bli lönsam. Visst har vi undantag med företag som IKEA och Clas Ohlson men då pratar vi också om stora företag som har helt andra resurser. Realiteten är ändå ofta den, att företag som använder sig utav låga priser ofta har svårt att betala ut bra löner till ägaren och företaget har svårt att gå med vinst.

Svenskarnas favorit är att prissätta sig någonstans mitt i mellan. Ett finare ord brukar vara att vara prisvärd. Det här är den klassiska vägen. Vi ser över vad våra kollegor i branschen tar betalt och så lägger vi oss någonstans mitt i mellan. Vi vill ju inte framstå som giriga?

Vad är det då som stoppar småföretagare idag att våga prissätta sig högre? Det finns en tro att kunder alltid söker det billigaste priset. Eller tankar som ”Om jag höjer priset kommer alla mina kunder sluta köpa utav mig”. Det vi vet idag är att kunder primärt inte köper utifrån pris utan i stället utifrån kvalité eller helt andra anledningar. Exempelvis kommer kunder ihåg kvalitén långt efter att de har glömt priset. Att våga ta betalt för dina produkter och tjänster är därför avgörande för att skapa god lönsamhet i ditt företag.

Våga synas

Tycker du också att det är läskigt att synas? Många av oss har rädslor för att våga synas. Kanske har vi varit med om jobbiga situationer i samband med att ha tagit plats eller att du sett någon i din närhet blivit drabbad. Vi är ofta rädda för att ta plats, stå på scen eller visa sig i vimlet online MEN för att nå ut på ett bra sätt är det avgörande att vi vågar synas. Vi på Ägarskolan brukar prata om att en kund behöver se dina produkter eller tjänster 16 gånger på internet innan kunden tar beslut att köpa, då internet är en plats för mycket intryck. Det betyder att när du upplever att du marknadsfört din produkt eller tjänst på internet en gång, kanske två gånger eller till och med tre gånger och börjat tröttna så är kunden inte i närheten av att ha sett dina produkter eller tjänster tillräckligt många gånger för att ta beslut att köpa utav just dig och ditt företag.

Våga fråga efter affären

När vi står inför en affär tillsammans med en potentiell kund är vi ofta entusiastiska, vi berättar allt och lite till om vår produkt eller tjänst. Har du någon gång varit med om att efter att du överöst kunden med all information få till svar ”Det här låter bra, men jag måste fundera”? Ofta är det ett kvitto på att vi gett FÖR mycket information till kunden. Något som är lätt hänt när vi själva är passionerade över det vi gör. I stället för att överösa med information, korta ner samtalet och ge bara den information som kunden verkligen behöver för att kunna ta ett beslut. Sedan det viktigaste av allt, våga fråga efter affären. I stället för att gå som katten runt het gröt, våga ställa frågan. Ska vi köra på det här? Eller, hur låter det här för dig? Och när vi frågat efter affären, våga vara tyst. I all nervositet över vad kunden ska svara så är det lätt hänt att vi pratar bort det, vi rundar av och vi vågar inte vänta på vad kunden ska svara. 

Hur skulle din tillväxt i företaget påverkas om du vågade höja ditt pris? Vågade synas lite mer och vågade fråga efter affären?

Välkommen till Ägarskolans kostnadsfria workshop online En lönsammare workshop.




Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.