Startsida
av Annika Mårtensson
Annika Mårtensson
VD på Export Interim i Ulricehamn
0 foruminlägg
6 artiklar
Del 4 i vår exportguide för småföretagare. Se del 3: Gör marknadsundersökning och rita upp kartan

 

Administration brukar inte stå högt på entreprenörers ”gillalista”. Men det är bara att gilla läget. När allt väl är på plats kan du skapa rutiner som är lätta att hantera. Kom ihåg att det alltid är du som företagare som är ansvarig för exporten även om du lejer bort det administrativa.

1. Nu ska livremmen på - du måste skydda ditt varumärke. På en gång. Läs mer på PRV.

INNAN man ger sig ut i världen måste varumärket skyddas. Om någon skulle stjäla det kan alla ansträngningar vara förgäves och sätta käppar i hjulet för dina satsningar. Det kan också vara bra att ha koll på om liknande varumärken finns och vad de står för. Ditt varumärke är det viktigaste och mest betydelsefulla du har! Du ska vara oerhört rädd om det.

2. När du tagit hand om varumärket ska du registrera dig som exportör genom att skaffa ett EORI-nummer som är ditt tillstånd att göra internationella affärer. Det gör du på Tullverket.se/eori. Du ska också klassificera din produkt här på Tullverkets sida.

 

Inom Eu talar vi om in- och utförsel för det är fri rörlighet för varor och tjänster. (Nästan, undantaget är narkotika, läkemedel och vapen.) Det behövs inga exportdeklarationer och ingen tull betalas. Men i din momsdeklaration måste du registrera vad som sålts inom EU.

3. Det är bra att kolla upp om du behöver söka några tillstånd. Den del av handeln som går utanför EU kallas ”export till tredje land”. Här har vi inte ett gemensamt handelsavtal utan det kan vara olika för varje land. Exportörer måste rapportera vem de är, vad som skickas och till vem. Länderna vill ha kontroll på det som flödar över gränserna och ibland även skydda sin inhemska produktion. Därför lägger de tull på vissa typer av varor. Det kan även behövas lokal certifiering. CE-certifiering som garanterar säkerheten tar dig långt, men kanske inte hela vägen. Tänk på att du nu agerar som EU-företag inte som svenskt. Förutom tvingade regler kan andra frivilliga vara av intresse ju längre in i marknaden du kommer, till exempel nationella miljömärkningar, testfakta och brandklasser. Ibland kan små förändringar av produkten göra stor skillnad (färg, storlek, förpackning). Det gör att konsumenten känner sig trygg.

När det gäller tull kan du söka på Madb.europa.eu

 

Se Tullverket och Skatteverket som dina vänner, deras websidor är jättebra och vägledande.

När du exporterar till tredje land måste du lämna en exportdeklaration till Tullverket, en digital EDI eller en blankett. De flesta väljer att ge uppdraget till sitt logistikföretag. Välj en pålitlig logistikpartner så behöver du inte oroa dig för vare sig frakterna eller deklarationer. Att fundera över är - vem ska betala frakter och förtullning? Det är aldrig gratis att skicka varor - någon måste betala.

Ett tips är att ha någon på företaget som blir riktigt vass på vad som gäller och hur det hanteras. Frågan ska inte bli het varje gång vid varje order utan skapa rutiner.

Med hängslen och livrem på tar vi nästa steg. Nu ska produkten äntligen ut på marknaden - vilka kanaler finns?

Del #5: val av säljkanal

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.