Alla har vi varit där. Du har ett viktigt mail du behöver skicka, men istället för att göra det så passar du på att rensa skräpposten, plocka ur diskmaskinen, tömma skrivbordslådan från gamla papper och sedan är klockan visst för mycket så du kan lika gärna göra det imorgon. När du väl har skickat mailet tänker du ”det var ju inte så svårt, varför gjorde jag inte det direkt". Känner du igen dig?

Vi pratar om att prokrastinera, även kallat uppskjutarbeteende.

Forskning om prokrastinering

De som lider av kronisk prokrastinering tenderar att skjuta på nästan allt som de ska göra. Enligt Joseph Ferrari, som är professor i psykologi så lider närmare 20 procent av befolkningen av något som kan klassificeras som kronisk prokrastinering eller uppskjutarbeteende. De kör bilen tills bensintanken är tom, de missar bra konserter för att de väntar för länge med att köpa biljetter eller skjuter upp projekt ända tills det bara är ett par timmar kvar till deadline.

Många andra lider av det som vi kan kalla för beslutsmässigt prokrastinering, vilket innebär att de skjuter på att fatta beslut till dess att de helt enkelt tvingas göra det eller tills att någon annan fattar beslutet åt dem. Dessa människor gör ett aktivt, medvetet och strategiskt val att skjuta på saker och ting, menar Ferrari.

Vad är motsatsen till att prokrastinera?

Motsatsen till att prokrastinera är att göra något prompt eller skyndsamt. Personen gör det som är planerat och utför det effektivt. 

Ett annat alternativ är att prekrastinera vilket betyder att man skyndar sig att göra saker för tidigt. Ett exempel är en person som snabbar sig att slutföra en uppgift så snart som möjligt, trots att all relevant information ännu inte finns tillgänglig. Prekrastinering kan av naturliga skäl också leda till problem.

11 sätt hur du slutar prokrastinera

Här har du några tekniker eller botemedel som kan hjälpa dig att sluta och istället bli en doer, någon som gör saker direkt utan att tveka.

1. Ändra ditt fokus

Personer som prokrastinerar lägger ofta för mycket tid med att titta på helheten. Det innebär att en uppgift kan verka alldeles för överväldigande. De ser inte skogen för alla träd och de glömmer bort att skogen faktiskt består av många enstaka träd. Då är det lätt att tänka ”Jag kan inte göra allt det här”.

För att göra projektet mer genomförbart måste du därför bryta ner projektet i mindre delar. Skriv ner varje steg i projektet och schemalägg en exakt tid då du ska genomföra varje steg. Börja med den uppgift som verkar lättast eller mest tilltalande för dig. Fokusera på en liten uppgift i taget och innan du vet ordet av kommer projektet att vara slutfört.

2. Belöna dig själv när du når dina mål

Sammanför aktiviteter du inte tycker om att göra med sådana du älskar att göra och låt dessa incitament hjälpa dig att behålla fokus. Du kan belöna dig själv med att titta på ditt favorit TV-program, en löprunda eller tio minuters egen tid. Det du tycker om att göra blir då en motor för att utföra sådant du inte tycker om att utföra.

När du ändrar på dina vanor så ska du inte tvinga dig själv till att göra allt perfekt. Om du lyckas nå 80 procent av dina mål för förändring så är det en stor framgång.

3. Visa offentligt att du är ansvarig

Att känna att andra människor håller koll på dig förhindrar dig från att skapa ursäkter. Du kan exempelvis posta dina dagliga mål på Twitter eller Facebook, jobba tillsammans med en vän eller skriva upp din aktuella uppgift och starttid på en anslagstavla vid ditt skrivbord.

Samma sak gäller för grupparbeten. Om ansvarskänslan är för låg tenderar människor att förhala sina delar så långt det är möjligt. Istället bör man tydligt beskriva vem som ska ansvara för respektive uppgift och även se till att kontinuerligt visa upp sina framsteg. Det finns många bra onlineverktyg för att hantera grupparbeten och projekt där alla i gruppen kan rapportera in sina arbetsuppgifter.

4. Sluta tänka, bara gör det

Som Newtons första lag säger: Något i rörelse förblir i rörelse. När du väl har påbörjat en uppgift är du mycket mer benägen att fortsätta med den ända tills du slutfört den.

Ta den lättaste uppgiften på din att göra-lista och tvinga dig själv att börja. Stäng din webbläsare, e-post och allt annat du inte behöver för att utföra din uppgift. Sätt igång utan att tänka. Säg bara nu och så gör du det.

Istället för att prokrastinera tänk på den kända reklamen från ett visst sportmärke: "Just do it!"

5. Byt miljö

Se till att din arbetsplats inte är distraherande. Ta bort onödiga appar på datorn och telefonen, investera i brusreducerande hörlurar eller testa en helt ny plats att jobba på.

6. Gör ”ingenting”

Ett vanligt problem bland uppskjutare är att de spenderar tid på mindre produktiva uppgifter (eller fullständigt onödiga, för den delen) istället för att koncentrera sig på vad de behöver få gjort. För att undvika att spendera tid på fel saker kan du sluta med det du gör, sätta dig ner och göra bokstavligt talat ingenting. Att göra ingenting känns givetvis som bortkastad tid och kan just därför sporra dig till att sätta igång med det du ska göra.

7. Rama in tiden

Sätt upp en maxtid du ska spendera på olika uppgifter under dagen. Om du inte blir klar inom den givna tidsramen så lämna uppgiften och gå vidare till nästa. Det kan vara ett bra knep för att undvika fastna i uppgifter som inte leder framåt.

8. Förkorta din Att Göra-lista

Att ha för många saker på sin lista kan kännas övermäktigt och göra det svårt att veta var man ska börja. Rent psykologiskt känns det dessutom bättre att klara 5 av 5 saker på listan än 5 av 100. Testa att välja ut några stycken uppgifter du ska prioritera under dagen och ta dig an dem.

Relaterad läsning: Recept för framsteg – Ät den fulaste grodan först

9. Inramning av uppgiften

Ett stort projekt kan kännas överväldigande. Vet du inte hur du ska angripa uppgiften och i vilken ände du ska börja kan det vara smart att först fundera på inramningen av projektet för att få en bättre överblick. Du kan exempelvis fundera över vilka frågor du behöver ha besvarat innan du börjar uppgiften, vilka metoder du kan använda för att angripa projektet, vilka personer du vill ta hjälp av eller dela upp målet i mindre och mer hanterbara uppgifter.

10. Döm inte dig själv så hårt

Alla har prokrastinerat någon gång. Det är enkelt att hamna i ett negativt tankesätt och känna sig dålig för att man inte klarar av att göra det man borde. De tankarna är ofta dåliga för både självkänslan och produktiviteten så försök istället att uppmärksamma situationen, vänd fokus till något positivt och fundera på vad du behöver göra för att lösa problemet.

11. Ta fram ditt "utmana-mindset"

Se dig själv som en utmanare. Istället för att fokusera på det negativa, försök se uppgiften som en utmaning eller tävling som ger dig möjlighet att växa. Var inte rädd för att ifrågasätta utan se det som en chans att lära dig något nytt.

Läs vidare: Bli framgångsrik med 5-timmarsregeln

Se även: Superentreprenörernas "hemlighet"


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.