av Abbe El-Madhoun
Abbe El-Madhoun
VD på BuzzleMedia AB i Malmö
0 foruminlägg
6 artiklar

Det är ingen hemlighet att Google är ett av de viktigaste verktygen i din marknadsföring arsenal. Med ett genomsnitt på över 3,5 miljarder sökningar som utförs varje dag (enligt Internet Live Stats) finns det många anledningar till att synas i Googles sökresultat.

Oavsett om du försöker sälja en produkt eller stärka ditt personliga varumärke, kan Google vara helt avgörande - men bara om du använder det rätt. Med det i åtanke så finns det enkla tips du kan använda för att maximera din exponering så att du kan uppnå dina marknadsförings- och tillväxtmål:

1. Använd Googles annonstillägg (Ad extensions)

 

Sökord är avgörande för din framgång med Google Ads, men det här är långt från det enda sättet du kan förbättra effektiviteten i dessa PPC-kampanjer.

Extensions är ett bra sätt att lägga till beskrivande text utan att ta upp plats i din faktiska annons. Du kan till exempel använda din plats i dina annonstillägg och få en annan eftertraktad plats i Google Maps, du kan också använda pristillägg för att visa specifika tjänster för att öka försäljningen.

Med så många tillgängliga tillägg, är det enkelt för marknadsförare att hitta alternativ som hjälper dem att uppfylla sina kampanjmål. I genomsnitt rapporterar Google att annonser som använder tillägg förbättrar klickfrekvensen (CTR) med 10-15 procent.

2. Utnyttja Google Maps

Det finns få verktyg som är lika användbara för småföretag som Google Maps.

Genom att skapa ett My Business-konto och använda karttillägg i dina Google Ads-kampanjer kan du se till att lokala användare enklare hittar ditt företag. Enligt SEO-experten Bradley Shaw är 46% av alla Google sökningar lokala – och 72% kommer besöka en relevant butik inom 8 km från sin plats.

Men för att ranka i Google Maps kräver mer än att bara lista ditt företag i Google My Business, det finns tre faktorer som avgör hur du rankar: distans, relevans och framträdande.

Först kommer Google att beräkna avståndet mellan ditt företag och den som utför sökningen, därefter hur relevant ditt företag är i förhållande till va de söker efter. Ditt “framträdande” kommer då in i spel, baserat på saker som SEO rankningar och online recensioner. För att visas i maps måste du tillhandahålla detaljerad företagsinformation och använda strategiska sökord så att du är bättre optimerad för lokala sökningar.

3. Skapa mer relevant innehåll

SEO är viktigt för att nå höga placeringar i Google.

Även om du bör börja med att genomföra en grundlig sökordsanalys och använda viktiga sökord i sidtitlar, metataggar och mer, kommer regelbundet och relevant innehåll vara hela skillnaden i din långsiktiga SEO-strategi.

Fokusera på din funnel (inledande delen av säljprocessen) och det innehåll som är mest fördelaktigt för dina kunder. Detta innehåll är inte nödvändigtvis utformat för att sälja - i stället informerar du och / eller underhåller potentiella kunder så att de börjar se dig som en källa till tillförlitlig information. Detta skapar tillit och gör dem mycket mer benägna att få ett bra intryck av ditt företag / varumärke och samtidigt bygga din auktoritet med Google.

4. Börja bygga kvalitativa bakåtlänkar (backlinks)

Dina on-site insatser är inte det enda sättet att förbättra SEO-rankningar. Med kvalitativa länkar får ditt företag mer auktoritet online. Att skriva bra innehåll för din egen webbplats kan vara en bra utgångspunkt, eftersom andra troligtvis kommer att länka till dina artiklar för informationsändamål.

I slutändan kommer dock en hel del länkbyggnad i stor utsträckning från public relations-ansträngningar. I ett blogginlägg ger marknadsföringsexperten Neil Patel det här exemplet:  "Du länkar till en annan webbplats, kontaktar dem och berättar att du uppskattade deras artikel så mycket att du delade den på din egen webbplats. Den här typen av interaktioner är värdefulla, du bygger inte bara varumärkeskännedom. Du skapar en ny relation. Och eftersom du gav dem en länk är det inte helt osannolikt att de kommer att ge dig en länk i framtiden.

Andra enkla saker du kan göra för att förbättra din ranking kan vara att kommentera på andras inlägg eller skicka in gästartiklar till industrins ledande webbplatser.

För många av dina potentiella kunder är Google den mest troliga platsen för att hitta ditt företag. Även om en väl genomförd sökordsanalys utan tvekan kommer att vara avgörande för din tillväxt, bör du aldrig förbise dessa grundläggande stegen. Och eftersom du använder dessa tips för att förbättra din webbplats och skapa en starkare närvaro på Google, ökar du också din varumärkeskännedom och försäljning.

Visa kommentarer 2
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.
| Anmäl | 4 månader sedan
👍 Det låter så enkelt när någon skriver så här! Kämpar på som tusan, men det kräver ett helt nytt sätt att tänka så det tar ett tag. Förs ska man knäcka koden, och sedan skapa en rutin så man slipper tänka så mycket varje gång. Jag giller däremot att Google gillar välskrivna texter! Mer kvalitét åt folket helt enkelt!
| Anmäl | 4 månader sedan
Hej Anna-Sofia,
Jag håller med, tipsen är enkla med det är inte alltid lätt att införa nya arbetsrutiner. Jag har själv varit där och varje gång har jag ställt frågan, hur viktigt är detta? Många gånger har jag fått offra något (fritid) för att få det gjort. Nyckeln är att älska det man gör så mycket att det är kul, annars blir det svårt. Ett annat alternativ är att låta någon annan göra det.

Lycka till.