Det är ingen hemlighet att Google är ett av de viktigaste verktygen i din marknadsföring arsenal. Med ett genomsnitt på över 3,5 miljarder sökningar som utförs varje dag (enligt Internet Live Stats) finns det många anledningar till att synas i Googles sökresultat.

Oavsett om du försöker sälja en produkt eller stärka ditt personliga varumärke, kan Google vara helt avgörande - men bara om du använder det rätt. Med det i åtanke så finns det enkla tips du kan använda för att maximera din exponering så att du kan uppnå dina marknadsförings- och tillväxtmål:

1. Använd Googles annonstillägg (Ad extensions)

Sökord är avgörande för din framgång med Google Ads, men det här är långt från det enda sättet du kan förbättra effektiviteten i dessa PPC-kampanjer.

Extensions är ett bra sätt att lägga till beskrivande text utan att ta upp plats i din faktiska annons. Du kan till exempel använda din plats i dina annonstillägg och få en annan eftertraktad plats i Google Maps, du kan också använda pristillägg för att visa specifika tjänster för att öka försäljningen.

Med så många tillgängliga tillägg, är det enkelt för marknadsförare att hitta alternativ som hjälper dem att uppfylla sina kampanjmål. I genomsnitt rapporterar Google att annonser som använder tillägg förbättrar klickfrekvensen (CTR) med 10-15 procent.

2. Utnyttja Google Maps

Det finns få verktyg som är lika användbara för småföretag som Google Maps.

Genom att skapa ett My Business-konto och använda karttillägg i dina Google Ads-kampanjer kan du se till att lokala användare enklare hittar ditt företag. Enligt SEO-experten Bradley Shaw är 46% av alla Google sökningar lokala – och 72% kommer besöka en relevant butik inom 8 km från sin plats.

Men för att ranka i Google Maps kräver mer än att bara lista ditt företag i Google My Business, det finns tre faktorer som avgör hur du rankar: distans, relevans och framträdande.

Först kommer Google att beräkna avståndet mellan ditt företag och den som utför sökningen, därefter hur relevant ditt företag är i förhållande till va de söker efter. Ditt “framträdande” kommer då in i spel, baserat på saker som SEO rankningar och online recensioner. För att visas i maps måste du tillhandahålla detaljerad företagsinformation och använda strategiska sökord så att du är bättre optimerad för lokala sökningar.

3. Skapa mer relevant innehåll

SEO är viktigt för att nå höga placeringar i Google.

Även om du bör börja med att genomföra en grundlig sökordsanalys och använda viktiga sökord i sidtitlar, metataggar och mer, kommer regelbundet och relevant innehåll vara hela skillnaden i din långsiktiga SEO-strategi.

Fokusera på din funnel (inledande delen av säljprocessen) och det innehåll som är mest fördelaktigt för dina kunder. Detta innehåll är inte nödvändigtvis utformat för att sälja - i stället informerar du och / eller underhåller potentiella kunder så att de börjar se dig som en källa till tillförlitlig information. Detta skapar tillit och gör dem mycket mer benägna att få ett bra intryck av ditt företag / varumärke och samtidigt bygga din auktoritet med Google.

4. Börja bygga kvalitativa bakåtlänkar (backlinks)

Dina on-site insatser är inte det enda sättet att förbättra SEO-rankningar. Med kvalitativa länkar får ditt företag mer auktoritet online. Att skriva bra innehåll för din egen webbplats kan vara en bra utgångspunkt, eftersom andra troligtvis kommer att länka till dina artiklar för informationsändamål.

I slutändan kommer dock en hel del länkbyggnad i stor utsträckning från public relations-ansträngningar. I ett blogginlägg ger marknadsföringsexperten Neil Patel det här exemplet:  "Du länkar till en annan webbplats, kontaktar dem och berättar att du uppskattade deras artikel så mycket att du delade den på din egen webbplats. Den här typen av interaktioner är värdefulla, du bygger inte bara varumärkeskännedom. Du skapar en ny relation. Och eftersom du gav dem en länk är det inte helt osannolikt att de kommer att ge dig en länk i framtiden.

Andra enkla saker du kan göra för att förbättra din ranking kan vara att kommentera på andras inlägg eller skicka in gästartiklar till industrins ledande webbplatser.

För många av dina potentiella kunder är Google den mest troliga platsen för att hitta ditt företag. Även om en väl genomförd sökordsanalys utan tvekan kommer att vara avgörande för din tillväxt, bör du aldrig förbise dessa grundläggande stegen. Och eftersom du använder dessa tips för att förbättra din webbplats och skapa en starkare närvaro på Google, ökar du också din varumärkeskännedom och försäljning.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
3 kommentarer
Roy
2020-01-04 21:18
Denna artikel är förvisso skriven innan den 5:e nov. 2019, varför du ska vara ursäktad. Jag har lyckligtvis aldrig satt tilltro till, varken SEO och/eller Google och nämnda datum fick jag fullkomligt rätt. Google rullade då ut en ny algoritm, vilken enligt uppgift skulle ge Googlebot, bättre språkförståelse och kolla efterlevnaden av Goggles regler för länkbygge. Resultatet blev inget mindre än ett totalhaveri, en digital katastrof av ojämförliga proportioner.

Jag upptäckte omedelbart att något var fel då vi från att ha haft en del trafik genom Google nu inte hade någon, inte det minsta, vilket har varit fallet tills härom dagen. Meniallafall. I början av november på alla de sajter som är närmast knutna till SEO och Google var paniken ett faktum. Google medgav endast man rullat algoritmen men överhuvud inget annat.

Kommentarerna talade dock sin hemska sanninga i det att Redhat-gänget, d.v.s. de som fuskar med Googles SEO triumferade då de mot all förmodan rankade högst. Medan de som lagt år av arbete och stora pengar på SEO hade tappat upp till 70-80% av sin försäljning över en natt eller på några få dygn. De två senaste månaderna har alla Googlesökningar gett konstiga resultat, som bl. a. inlägg från 2001 på aktuella frågor o.s.v.

Det är knappast för Googles skull man självfallet ska vinnlägga sig om att all text på egen hemsida ska vara välskriven, relevant och med sanningen överensstämmande. Vi håller på
dessa principer för vår egen skull, för vår självbild som genuina entreprenörer samt för att våra kunder med förtroende ska kunna rekommendera oss. Då 87% (enligt Adobe) av varumärkesbyggande härrör från mun mot mun-metoden verkar det, åtminstone för oss, oansvarigt att lägga några större ansträngningar och dito pengar på SEO-konsulter eller ens Google SEO m.m.

Visst, Google Analytics kan ge en hel del matnyttig info men, handen på hjärtat, utan stålar, förfärligt mycket av den varan till Ad-whatever, har man inte några precis lysande utsikter att ranka. Allt annat prat är endast sockersött säljarsnack. Sedan flera år undviker jag på alla sätt Google, avinstallerat Chrome samt använder mina Gmail mycket sparsamt och slipper därigenom den ständiga och fullkomligt vidriga Google-skuggan, d.v.s. oönskade annonser.
Jag säger som Hasse & Tage - rätta mig om jag har fel. ?
Se mer...
2019-05-16 05:35
? Det låter så enkelt när någon skriver så här! Kämpar på som tusan, men det kräver ett helt nytt sätt att tänka så det tar ett tag. Förs ska man knäcka koden, och sedan skapa en rutin så man slipper tänka så mycket varje gång. Jag giller däremot att Google gillar välskrivna texter! Mer kvalitét åt folket helt enkelt! Se mer...
Se svar (1)
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.