av Redaktionen
Redaktionen
15 följer
19 följare
46 foruminlägg
1172 artiklar

Bloggen kan ta fokus från ens arbetsuppgifter

Att blogga tar tid. Om ens företagsblogg ska bli läst av många människor så krävs det att man regelbundet uppdaterar bloggen och att man är aktiv på nätet. Driver man en webbutik, gör hemsidor på beställning eller på något annat sätt jobbar med datorer om dagarna så kan det vara enkelt att snabbt skriva ett blogginlägg medan man tar en kortare paus i andra arbetsuppgifter. Driver man däremot en vanlig butik, jobbar som frisör eller kör taxi sitter man inte med datorn på samma sätt och därför finns inte tiden att blogga där lika naturligt. Det kan då vara svårare att hitta tid att blogga på, det kan bli glesare mellan inläggen och det kan också vara så att bloggen till och med tar fokus från ens vanliga arbetsuppgifter. Så frågan man bör ställa sig är – Är det värt tiden?

Man kan skapa en felaktig bild av sitt företag

 

Med en företagsblogg har man förvisso möjlighet att samverka med kunder och visa upp sitt företag på ett mer personligt sätt än bara genom en hemsida eller webbutik. Men en blogg kan också vara till nackdel i detta fall, det är lätt hänt att man skapar en felaktig bild av sitt företag via bloggen.  Saker kan missförstås och även om man är en van skribent så finns det många möjliga tolkningar mellan raderna.

Har man ett företag i en traditionell och allvarssam bransch, till exempel en begravningsbyrå, så kan det upplevas negativt av kunderna ifall man är aktiv med sitt företag på bloggar och sociala medier som Facebook.

Svårt att blogga ifall man har sekretess

I vissa branscher är det svårare än andra att skriva ur hjärtat. Driver man en webbutik kan det vara enkelt att hitta ämnen att blogga om eftersom man kan blogga väldigt fritt om de produkter man säljer. Men om man istället driver ett företag inom tjänstesektorn, kanske inom personlig assistans, hemhjälp eller som terapeut kan det vara svårare att kunna blogga helt fritt eftersom man då är bunden av sekretess eller åtminstone av moraliska principer. Man kan ju inte berätta om en typisk dag på jobbet eller om de uppdrag man utfört.

Bloggen gör företaget offentligt

Om man driver en blogg så blir ens företag offentligt på ett helt annat sätt. Det gör att företaget kan bli exponerat för allt ifrån glada kunder som vill uppmärksamma företaget till kunder som är missnöjda med företaget. Allt man skriver i bloggen kan läsas av befintliga kunder, före detta kunder, potentiella kunder… Det gäller att tänka efter vad man skriver i bloggen, vilka bilder man laddar upp, vilken ton man använder och så vidare. Läsarna kan länka till bloggens inlägg, citera text från bloggen eller blogga om bloggen och det är inte alltid av godo.

Bloggen öppnar upp för kommentarer

En viktig sak med bloggande är de kommentarer man får på sina inlägg. Om läsarna ger positiva och glada kommentarer på blogginläggen så kan man få en härlig boost. En del läsare kan också komma med konstruktiv kritik som man som företagare kan använda för att förbättra sina produkter eller tjänster. Men det finns också läsare som ger negativa och inte särskilt konstruktiva kommentarer. Som företagare kan man vara ännu mer utsatt för detta än privatpersoner eftersom det ofta är lättare att klaga på ett företag än på en riktig person. Har man blivit missnöjd med en produkt eller med en tjänst så är det lättare att klaga på ett företag än att klaga på personen bakom företaget. Ibland kan det vara rent illvilliga kommentarer som kan såra och göra ont i ett företagarhjärta. Något man bör tänka på är att välja att kommentarer först publiceras efter granskning, så att inte kommentarerna läses av andra potentiella kunder som då kan få en skev bild av företaget.

Kort sagt så tar det tid och energi att blogga. Finns det bättre saker du kan göra för driva ditt företag framåt?

Samma sak gäller övriga sociala medier. Hypen är stor och överallt kan man läsa hur bra dessa nya marknadsföringskanaler är. För många företag är det bra och ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sig på, men det är inte för alla. Företagandet handlar om att göra rätt saker. Är det rätt för dig och ditt företag?

Taggar:

Visa kommentarer 6
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.
Anmäl | 7 år sedan
Mycket bra artikel! Äntligen någon som vågar säga till folk att sluta med sina bloggar och onög social media!

Tummen upp!
Qpaqex
Anmäl | 7 år sedan
Intressant, men ack så fel.

Bloggen ger nya infallsvinklar. Det är inte att ta tid. Slutar du svara i telefon med för det tar tid och mister kunder? Tror inte det.

Finns ingen risk att skapa en felaktig bild av företaget OM du är ärlig. Ljuga om företaget är aldrig bra! Oberoende kanal!

Inte alls svårt att blogga om man har sekretess, finns ju mycket som inte rör det. Se på alla banker som bloggar globalt tex!

Företag är synliga idag. Det är bara annonsskojare som inte vill synas. Dina trognaste och mest missnöjda är de som kommer föra en dialog. Gör du det synligt på DIN plattform så får du en överhand som är svår att slå. Kan verkligen rädda företag som är illa ute.

Självklart öppnar en blogg upp till dialog. Det är dialogen som du som företag kan bli bättre, på många plan! Har du något att dölja eller du får massor med missnöjda kunder, då har du en chans att förbättra och vara synlig och tydlig. De bästa företagen har en dialog med sina kunder.

Förstår inte hur man kan komma på att skriva något så här dumt som att företag INTE skall föra en dialog. Då förlorar man kunder. Så enkelt är det. Det är 2012 och inte 1985…
HåkanE
Anmäl | 7 år sedan
Har man inte riktigt rent mjöl i påsen och tycker att kunder generellt är jobbiga är det säkert bra tips i artikeln (eller är det ett blogginlägg?), i övrigt instämmer jag till fullo med det Qpaqex skriver.
Anmäl | 7 år sedan
Håller med johan. Läses ens alla dessa bloggar eller är det bara en liten "klubb" som kommenterar varandras bloggar? Ni som bloggar. Ger det er några nya kunder?
Tomas Ohlum
Anmäl | 7 år sedan
Håller med, en intressant artikel! Jag tycker det är självklart att en företagare inte ska lägga tid och fokus på något, om det inte finns en realistisk genomförandeplan.

Bloggande och engagemang i sociala medier bör även föregås av en marknadsundersökning och studier i ämnet.
David RL
Anmäl | 7 år sedan
Man kan använda bloggen för att ge mycket information som inte ryms på de vanliga sidorna, för att informera om nya avtal som företaget gör, förändringar, exempelvis en flytt eller helt enkelt att nytt nummer av nyhetsbrevet har skickats ut. Eller så skriver man om branschen, ny teknologi, informerar om att nya produkter har kommit, osv. Bloggen måste självklart vara ett professionellt redskap och kan vara fungera alldeles utmärkt som ett brandingverktyg.