av Johan Ocklind
Johan Ocklind
Growth Hacker på Frilans i Stockholm
0 foruminlägg
3 artiklar

Vill ni få fler besökare till er hemsida och därmed generera fler potentiella kunder? Läs då denna guide med fem enkla och effektiva tips för hur ni hamnar högre i Googles sökresultat!

Hur viktigt är Google egentligen?

 

Google står för cirka 61 % av all internettrafik till hemsidor. Det är en väldigt hög siffra i sammanhanget då sociala medier (Facebook, Instagram, Snapchat, m.fl.) står för knappt 6% av trafiken.

Det finns alltså en enorm potential i att synas på Google, framförallt på förstasidan, helst bland de fem första sökresultaten. Backlinko, som är en erkänd auktoritet online inom sökmotoroptimering (SEO) har analyserat miljontals olika hemsidor och dragit slutsatsen att det är väldigt fördelaktigt att ligga på just topp 5 på Googles sökresultat.

Google organic ctr breakdown

Okej, vart börjar vi?

Vi vet att innehåll som delas oftare på t ex Facebook kommer att generera fler läsare och ännu fler delningar. Detta i sin tu gör att Google belönar innehållet med en högre placering. Alltså är det viktigt att göra innehåll som är lätt och snyggt att dela! Det för oss osökt in på tips nummer 1.

Tips #1 - Delning

 

Till en början behöver det finnas ett enkelt sätt att dela inlägget på, jag föreslår delningsknappar som följer med läsaren i innehållet och som även finns i slutet av artikeln, man delar oftast en artikel efter att man har läst den. Exempel på hur detta kan se ut:

Dela-knappar som följer med och under texten

 

Bonustips! Kolla hur sidan ser ut när den delas genom att själva påbörja en delning av innehållet på Facebook. Då kommer ni se vilken rubrik, bild och text som Facebook kommer att använda och utifrån detta kan ni ändra på sidan, lägga till en bild, m.m.

Tips #2 - I sökresultatet

När någon söker på Google och får upp just er sida någonstans bland alla sökningar är det viktigt att just er sida ser intressant ut så att den som sökte klickar sig in på den. Ju fler som klickar på er sida desto mer populär bedömer Google att sidan är (i kombination med mycket annat) och ni kommer, allt annat lika, plocka några extrapoäng hos Google.

Den förhandsvisning av en hemsida som visas på Google när man söker kallas för "Meta description". När jag exempelvis söker efter "affärsidéer" ser det ut så här för mig:

Meta description för sökresultat nummer 3

Exempel meta beskrivning sökresultat tre på Google

Meta description för sökresultat nummer 1

Exempel meta beskrivning sökresultat ett på Google

Som ni ser ovan är det skillnad på Meta description och Meta description. Ofta ser den konstig ut när man glömt att skriva en för sin sida, ett enkelt (och gratis!) verktyg för att kolla vilka av ens sidor som saknar Meta description är Mendely.

Bonustips! Gratisverktyget Mendely ger även tips på andra förbättringar som hjälper er hemsida att klättra högre upp i Googles sökresultat. Ytterligare bonusar som inte nämns här!

Se även: De 6 vanligaste SEO misstagen och hur du undviker dem

Tips #3 - Rubriken

På varje hemsida finns det något som kallas för Title Tag. Det är den text som dyker upp ovanför er hemsidas Meta description. Denna text bör, enligt undersökningar från Backlinko, vara 15-40 bokstäver lång och exakt hur det ser ut visas nedan:

Meta titel rubrik

Bonustips! Ett knep för en bra rubrik är att, likt Företagande.se, ha med innevarande år i rubriken. Förutsatt att artikeln reflekterar information som är relevant för året. Ett annat beprövat koncept som har visat sig öka antalet klick är att ha en kort fråga och ett svar i rubriken, i vårt fall t.ex.: “Starta företag? Vi har de bästa idéerna 2019.”

Tips #4 - Hastighet på sidan

Detta är något som ofta pratas om, men inte alltid tillräckligt. Om en hemsida tar mer än 3 sekunder på sig att laddas färdigt stänger 53 % av användarna ner sidan. Det kommer att reducera antalet besökare vilket leder till färre potentiella kunder och sämre ranking på Google.

Ett bra gratisverktyg som analyserar er hemsidas laddningstid är Pingdom Tools.

Tips #5 - Innehållet

Allt innehåll på en hemsida bör ha ett syfte. Om syftet är att hamna högre i Googles sökresultat för en viss sökterm, t.ex. “affärsidéer”, är det bra att ha lite riktlinjer, se nedan:

1. Skriv om något nytt eller som ni är övertygande om kommer att intressera er tilltänkta publik.

2. Tänk på vilka sökord ni vill synas för och se till att väva in dem i början av texten, så att nya besökare snabbt förstår att de kommit rätt.

3. Lägg även till innehåll som inte är text, t.ex. bilder, videos, punktlistor och GIFs.

4. Länka och referera till annat innehåll, både till annans innehåll på er hemsida samt till externa hemsidor.

5. Tänk på att hemsideadressen (URL) till innehållet bör innehålla nyckelorden, t.ex foretagande.se/affarsideer/vassa-affarsideer-du-kan-starta-idag.

När ser jag resultat?

Om ni har följt denna guide och fortsätter att hålla koll på er SEO kommer ni att så småningom klättra i Googles sökresultat. I toppen är det svårast att klättra i ranking och bra innehåll i samband med hårt jobb krävs.

Vanligtvis tar det allt från några dagar till några månader för Google att söka igenom er hemsida och läsa in eventuellt nytt innehåll. Vill ni istället påskynda processen (varför inte?) rekommenderar jag att ni använder gratisverktyget Google Search Console. Där kan ni be Google att omgående läsa in er sida, då tar det istället en halvtimme för Google att besöka er sida och uppdatera sökresultatet.

Sammanfattningsvis

Nu vet ni hur viktigt det är att synas på Google och att det finns många knep för att hamna högre upp. Idag kommer man långt med en bra hemsida, lättläst och roligt innehåll som folk faktiskt vill ta del av och så gör. Så se till att skapa bra innehåll som laddar snabbt, är underhållande eller intressant för era tilltänkta läsare. Och sprid ordet!

Läs vidare: 10 effektiva tips för ökad försäljning online

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.