av Felix Langlet
Felix Langlet
CMO på Triggerbee i Stockholm
0 foruminlägg
1 artiklar

Det är inte nytt att e-post är en otroligt viktig försäljningskanal för alla e-handlare. Men, som du snart kommer upptäcka, har det under det senaste året visat sig att e-post är viktigare än vad vi någonsin kunnat tro.

Först och främst så äger du kanalen till 100%. Du bestämmer själv hur ofta, och vad, du skickar ut.

För det andra är e-post den mest föredragna kanalen hos konsumenter för företagskommunikation.

För det tredje så är det den marknadskanal som konverterar bäst - bortsett från direkttrafik och organisk sök.

Adobe har gjort en undersökning om vilka faktorer som påverkar våra köpbeslut mest när det kommer till onlineshopping...

87% av de tillfrågade ansåg att rekommendationer från vänner var det som hade störst påverkan. Inte förvånande.

Kundcase

"På bara 9 månader fick vi in 97 089 nya e-postprenumeranter genom Triggerbees Widgets. Det är ett väldigt effektivt verktyg för att samla in kontaktuppgifter från besökare som kommer till vår onlineshop!"

Mats Pääjärvi, Head of Ecommerce
iDeal Of Sweden

Men vad kom på andraplats?

E-postkampanjer från företag de följer.

Att bygga en e-postlista, en kontaktdatabas som du regelbundet kan kommunicera med, är en av de mest värdefulla aktiviteterna du kan göra som e-handlare.

Inte bara för att du ska synas så mycket som möjligt, utan för att e-post kommer spela en kritisk roll i hur du kan marknadsföra din webbshop i framtiden.

Låt mig förklara.

I 25 års tid har cookies varit det som marknadsförare har förlitat sig på för att kunna rikta annonser och budskap till rätt personer.

Men med ITP2, GDPR och kommande e-Privacy (som fortfarande är under förhandling), så kommer fler och fler webbläsare att automatiskt spärra vissa typer av cookies, eller i vissa fall blockera dem helt.

Detta drar bort undan den trygga mattan som marknadsförare har suttit på under 25 års tid, och lämnar dem fallande i ovisshetens tomhet.

Så vad är lösningen?

Identifiering.

Så här är det:

Om du inte vet vem som besöker din webbshop, så kan du inte heller anpassa din marknadsföring till dem.

Och just av den anledningen borde du börja identifiera dina besökare genom att samla in e-postadresser, och bygga upp din kontaktdatabas.

För när du har en e-postadress öppnas möjligheten för att t.ex. skicka ut mail när någon övergivit sin varukorg, personalisera erbjudanden, och personanpassa innehåll i mail, annonser, eller på hemsidan.

En e-postadress är nyckeln till en bättre upplevelse!

Men, ibland är det enklare sagt än gjort att bygga den där listan.

Just därför vänder sig många till en av de mest beprövade strategierna:

Att ge bort rabattkoder i utbyte mot en e-postadress.

Även om det är ett väldigt effektivt sätt att fånga in e-postadresser på, så är det inte alltid det bästa sättet…

Dels så vill inte alla bygga upp ett varumärke som är synonymt med konstant prissänkta produkter.

Och dels är det en ekonomisk fråga. Rabatter gnager på marginalerna i onödan.

Du tar i princip en liten förlust i utbyte mot en snabb affär som, förhoppningsvis, upprepas inom en snar framtid.

Men utan någon fortsatt kommunikation efter ett köp så är chanserna för att de ska komma tillbaka ganska låga.

Så, hur gör du om du vill bygga upp en e-postlista utan att rabattera dina produkter?

Som tur är finns det många alternativ. Och det är precis vad denna artikel handlar om.

Här är 5 sätt att fånga in e-postadresser utan att använda rabattkoder: 

1. Lanseringskalender

Om du lanserar nya kollektioner, produkter eller har säsongsbaserade varor, så kan en lanseringskalender vara en bra lösning för att både engagera dina kunder och samtidigt fånga in e-postadresser.

Det bästa med denna strategi är att den nästan enbart existerar inom sneakersbranschen - än så länge!

Ett riktigt bra exempel på detta ute i det vilda är skoförsäljaren Sneakersnstuff.


De lyfter fram sin lanseringskalender direkt i toppmenyn, under länken "Kommande släpp". Om du klickar där får du se en lista över alla produkter, främst sneakers, som de snart får in i lager.

Utöver deras lanseringskalender så visar de stolt upp kommande skor som en del av sortimentet, men med en liten nedräknare som visar hur lång tid det är kvar.


Du kan med fördel använda en lanseringskalender oavsett vilka produkter du säljer, så länge du tar in nya produkter eller kollektioner regelbundet.

Fördelen med en kalender är att du bygger upp förväntan samtidigt som det får din shop att kännas mer levande…

Och viktigast av allt, du kan erbjuda dina besökare att prenumerera på lanseringsnotiser via e-post! Då får du ett anledning att fråga efter en e-postadress, och om dina besökare är intresserade så är det värdefullt för dem också.

Win-win!

"Kostnaden för Triggerbee betalade sig första månaden. Nu kommer vi fortsätta att investera i digitala kanalerna och erbjuda ökad relevans för varje besökare i varje kanal." - Emil Robertsson, VD Informator AB

2. Slut i lager

Många ser en produkt som är slut i lager, som en produkt som bidrar till förlorad inkomst.

Men det är bara ena halvan av sanningen.

Så fort en produkt tar slut i lager så förvandlas det till en stor möjlighet för dig att samla in e-postadresser.

Låt mig förklara.

När en produkt tar slut i lager så har du två alternativ:

1. Lämna dina besökare med en etikett som bara säger "Slut i lager" utan någon mer information, och låta dem surfa vidare till en konkurrent. 

2. Visa att produkten är slut i lager, och samtidigt erbjuda dina besökare en möjlighet att få ett mail när produkten finns att köpa igen.

Om en produkt är slut i en fysisk butik så kan du enkelt säga till kunden att produkten kommer in om si och så många dagar och erbjuda en liknande produkt så länge.

Men online surfar dina besökare runt själva, utan någon som finns där för att snabbt hjälpa till eller svara på frågor.

Det är svårt att leverera samma tillgänglighet online.

Ett enkelt sätt att återskapa en sådan tillgänglighet just när en vara är slut är genom att lägga till ett formulär på produktsidan, som enbart visas när produkten är slut i lager.


Genom att utnyttja varje möjlighet att skapa en dialog, som när en vara är slut i lager, kommer du inte bara få gladare kunder utan även en större e-postlista att kommunicera med. 

3. Hämta upp i butik

För lite större företag som även har fysiska butiker, är detta ett guldläge.

Dels är det ett enkelt sätt att binda ihop det fysiska med det digitala, samt en chans för dig att skapa upp- eller korsförsäljning.

När en kund är på väg att genomföra ett köp i din e-handel, lägg till ett leveransalternativ som heter “Hämta upp i butik”.

När kunden har valt det alternativet kan du passa på att annonsera en kampanj som enbart är i butik.

På så sätt får du din nya kund att först handla på nätet för att sedan gå till butiken för att hämta upp sin leverans, samtidigt som det pågår en butikskampanj.

Även om du inte slipper rabatten helt, kan du åtminstone begränsa hur många köp som sker med rabatt.

4. Exklusiv tillgång

Jag skulle vilja påstå att ditt varumärke som e-handlare är direkt relaterat till hur snabbt varorna flyger av lagerhyllorna.

Varumärket är inte bara din logga, din slogan, eller designen i din e-handel.

Det är summan av alla beröringspunkter dina kunder stöter på - online och offline.

Just därför är det viktigt att inte enbart kommunicera med dina kunder när du vill sälja något, utan att även försöka engagera på andra sätt som också är underhållande.

Dina kunder går inte bara och tänker på vad de ska köpa härnäst. Utan de köper när det uppstår ett behov.

När de köpt en ny mobil behöver de köpa ett nytt skal. Mellan mobilerna funderar de på hur de kan ta bättre foton, var de vill boka nästa semester, hur de ska orka träna… livet pågår även utanför din e-handel.

Därför gäller det att också aktivera dem på andra sätt än att bara sälja.

Ett sätt att engagera dina kunder samtidigt som du bygger upp ditt varumärke är att ge dem exklusiv tillgång till...

  • Nya kollektioner
  • Produktsläpp
  • Eventinbjudningar
  • Exklusivt innehåll i samarbete med influencers eller partners
  • etc

Antingen kan du använda exklusiviteten för att fånga in prenumeranter till ditt nyhetsbrev, eller som belöning för lojala kunder. 

Det är helt upp till dig hur du vill använda det, och till vilka du vill ge tillgång.

Men det viktigaste av allt?

Att du begränsar tillgången för de som inte befinner sig i din tänkta målgrupp. Begränsningen är lika viktig som tillgången, så stå emot frestelsen att ge tillgång till fler än tänkt.

Alla vill vara del av en exklusiv grupp. Om du kan leverera på det löftet genom att skicka ut inbjudningar eller ge en förhandsvisning på nya produktsläpp så skapar du ett starkare band mellan dina kunder och ditt företag.

Bonustips: Ge en möjlighet för nyvärvade medlemmar att också bjuda in en vän. På så sätt kan du skapa lite spridning utan extra kostnad, och få in fler än en person på en och samma gång. 

5. Framtidskuponger

Framtidskuponger är ett alternativ till rabattkuponger som innebär att kunden måste handla för en viss summa för att låsa upp en viss rabatt.

Här är ett exempel från Patagonia som låser upp gratis frakt när du köper för mer än $75:


Fördelen med framtidskuponger är att du kan begränsa hur många rabattkoder som delas ut, eftersom kunden måste handla för en förutbestämd summa innan de kan ta del av rabatten.

Det betyder att du inte sänker priset på allting, utan att det blir mer som en mängdrabatt.

En framtidskupong går även att kombinera med “bjud in en vän” där du ger ut en framtidskupong till både personen som delar, och personen som får inbjudan.

Det är ett smidigt sätt att öka antalet kunder utan att behöva sänka priserna bara för att få in en e-postadress, eller ett snabbt köp.

Vilka tjänster kan du använda?

Framgångsreceptet för en e-handel idag innehåller rätt teknologi (mjukvara), och rätt marknadsföring.

De mest framgångsrika e-handlarna just nu bygger sin egen “marketing stack”. Det betyder att de väljer ut 5-12 molnbaserade lösningar som de sedan kopplar ihop med varandra, och sin hemsida.

Detta låser upp främst tre viktiga aktiviteter:

1. Identifiering och insamling av kunddata

2. Analysering av data

3. Aktivering av kunddata

Detta betyder att du kan använda kunddata och dina kunders beteende för att rikta (eller gömma) erbjudanden, och skicka ut laserfokuserade e-postkampanjer.

Fördelen med att bygga en marketing stack, jämfört med att förlita sig på ett allt-i-ett-system, är att du får lösningar som är specialbyggda för att utföra en viss aktivitet.

En marketing stack ser olika ut beroende på vilket företag som har byggt den, men här är ett exempel:

  • Triggerbee (Identifiering + personalisering)
  • Rule (e-postmarknadsföring)
  • Google Analytics (Dataanalys)
  • Hotjar (analys av kundbeteende)
  • Voyado (CRM + Lojalitetsprogram)

Denna uppsättning låser upp möjligheten att kunna använda data du har om dina kunder för att: 

  • personalisera erbjudanden,
  • driva tillbaka besökare till din webbshop
  • öka konverteringen i din webbshop
  • Skapa personanpassade annonser
  • Skicka övergivna varukorgsmail
  • Skicka personaliserade e-postkampanjer

Och det bästa av allt? Det är inte särskilt svårt att sätta upp. Jag tänker inte ljuga, det kan ta några veckor att koppla samman allting, men när du väl är igång är det inte lika mycket jobb att hålla programmet rullandes.

Summering

Rabattkoder är effektiva om de används rätt, och med måtta.

Men, de är inte alltid det bästa sättet att få in e-postadresser på.

Tänk på vad kan ge av värde, som inte kostar dig särskilt mycket. Ofta är det de enkla sakerna som en guide eller tips och tricks.

När du rabatterar så inleder du också en kundrelation med förutsättningen att de kan köpa någonting lite billigare. Och då finns det risk att relationen enbart handlar om att betala så lite som möjligt, istället för att dina kunder handlar för att se ser ett värde i ditt erbjudande.

Boka ett 15-minuters utvärderingssamtal

Företag som iDeal of Sweden, K-Rauta, Mitt Media, och Allers använder Triggerbee för att öka konverteringen och engagemanget online genom identifiering, personalisering och aktivering av kunddata. Gör som dem, kontakta Jacob Sjönander på Triggerbee för ett 15-minuters utvärderingssamtal och se hur du kan börja leva upp till dina kunders förväntningar.




Taggar:

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.