Örjan Nilsson

Örjan Nilsson

Artiklar av Örjan Nilsson

Organisationsmodell: Skandinavisk

Alltsedan Jan Carlzon kom med sin bok Riv pyramiderna 1985 har näringslivet oförtrutet plattat till sina organisationer. Även i... Läs mer
Örjan Nilsson | 3 minuter

Affärsidéernas barnkammare

Nu i efterhand kan de flesta nya affärsidéer tyckas vara självklara. Men innan de kommit till stånd är de långt ifrån givna,... Läs mer
Örjan Nilsson | 3 minuter

På rull mot framtiden

Det finns de bland oss som har en idé om att ta fram en tjänst eller en produkt på ett helt eget och nytt sätt - utan att vara... Läs mer
Örjan Nilsson | 2 minuter

Fritidssyssla = Yrke?

Går det att göra ett yrke av sin passion på fritiden? Det här är vad många drömmer om, att få syssla med och även tjäna sitt... Läs mer
Örjan Nilsson | 3 minuter

Det går aldrig

Det är inte lätt att vara den som hävdar att någonting som aldrig gjorts tidigare i själva verket kan göras. Om traditionen inte... Läs mer
Örjan Nilsson | 3 minuter

Historien T o R - historia som grund för nya affärsidéer

Är affärsutvecklingens roll att alltid skapa nytt, med andra ord att ta utgångspunkt i framtiden? Eller kan man skifta till att se... Läs mer
Örjan Nilsson | 3 minuter

Förväntans värde

I festsammanhang hör det till ordningen att överlämna någon form av gåva, uttala några väl valda ord och så räcka över ett... Läs mer
Örjan Nilsson | 3 minuter

En särskild känsla för is

I Jukkasjärvi, två mil öster om Kiruna längst uppe i norr, föddes för snart tjugo år sedan ett framgångsrikt affärskoncept,... Läs mer
Örjan Nilsson | 3 minuter

Ingvar och IKEA

Alla tror vi oss känna till IKEA, de senaste hundra årens största svenska affärssuccé,då nästan alla är kunder i IKEA. Men... Läs mer
Örjan Nilsson | 2 minuter

Lars Magnus och Ericsson

I februari 1876 lämnade amerikanen Alexander Graham Bell in en patentansökan på en ”telefon”, ett för tiden helt nytt namn.... Läs mer
Örjan Nilsson | 3 minuter

Till Nobels minne

Nobel var kemist till yrket men blev mest känd för uppfinningen av dynamiten. Med sitt affärssinne drog Alfred Nobel fördel av... Läs mer
Örjan Nilsson | 2 minuter

Kontinuitet och förnyelse

Ett företag möts regelbundet av nya förutsättningar för sin verksamhet och ibland på ett dramatiskt sätt. Då uppstår ett... Läs mer
Örjan Nilsson | 2 minuter

Entreprenörskap: Behov och brist

Människors mer eller mindre medvetna behov och brister är grunden för all affärsverksamhet. Det finns ingen anledning att... Läs mer
Örjan Nilsson | 3 minuter

Smarta arbetssätt

Att göra som vanligt ger trygghet och säkerhet. Men om man gör det för längre finns alltid en risk att bli frånåkt. Då är det... Läs mer
Örjan Nilsson | 2 minuter
Kvinna är intuitiv och känner att något inte stämmer med det hon läser och ser på skärmen till datorn.

Att vara intuitiv

Idag tvingas vi ta snabba beslut och ofta utan att ha tillgång till alla fakta. Vi dränks av mängder med mer eller mindre... Läs mer
Örjan Nilsson | 2 minuter

Att vara kreativ

Kreativitet föder tillkomsten av nya idéer. Kreativitet är förmågan att använda sig av kända fakta, fast på ett nytt sätt. Det... Läs mer
Örjan Nilsson | 2 minuter
Ett IKEA varuhus någonstans i Sverige.

IKEA i sin ursprungliga version

Så här sammanfattar vi vad vi vill göra med vår idé. Vi börjar med att se omkring, vad som faktiskt händer idag, men även vad... Läs mer
Örjan Nilsson | 4 minuter
Affärsplanen - behövs den?

Affärsplanen - behövs den?

Behöver man verkligen skriva en affärsplan? Det beror på vad man menar med affärsplan, men rätt utförd behöver en affärsplan... Läs mer
Örjan Nilsson | 4 minuter