Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

6 myter inom SEO & Sökmotoroptimering

Dela artikeln
torsdag, 27 september 2012 4

Kunskapen om och din förståelse för hur Googles sökmotor fungerar har antagligen ett bäst före datum som gick ut för flera år sedan. I en värld där online-marknadsföring hela tiden ändras och utvecklas kan det vara svårt att följa med i svängarna. Här är några vanliga myter.

De flesta saker du tror att du vet om sökmotoroptimering, SEO, kanske stämde för några år sedan men har med stor säkerhet ändrats nu. Det finns många som säger sig veta hur sökmotorerna fungerar, men väldigt få har faktiskt koll.

Det finns en hel del myter inom SEO som är bra att känna till för att du lättare ska kunna lära dig. Här är några av dessa myter:

Myt 1: Metataggar hjälper dig att rakna högre

Inte längre, i dagens läge indexeras inte metataggar av Google och Bing. Men ignorera dem inte helt och hållet för dina metataggar utgör den text som visas tillsammans med din länk i sökresultaten. En mer övertygande beskrivning kommer att få fler att klicka på din sida istället för på andra. Den ska locka till klick!

Myt 2: Ju mer ingående länkar, desto bättre

Falskt. I alla de senaste uppdateringarna av Googles algoritm har dem gjort det till en central prioritering att sidor ska ha kvalitet framför kvantitet. Det är inte längre som förr då man skulle ha så många länkar som möjligt, oavsett kvalitet. Nu kan dessa istället göra att din sida straffas.

Fokusera på att få länkar från webbplatser som är relevanta för dina produkter, tjänster eller bransch. Det bästa är om dessa länkar omges av en text som är relevant. En blogg recension om din "sida" som länkar till din webbplats är mycket mer värdefullt än en länk som är placerad i sidfoten eller sidofältet oavsett om sidan är högt rankad eller ej.

Myt 3: PageRank spelar fortfarande stor roll

Googles ökända PageRank system med en rakning mellan 1 och 10 visar hur starka olika webbsidor är. Ju högre nummer desto högre PageRank. Under många år uppmärksammade SEO-experter dessa till synes allsmäktiga nummer och fokus låg på att ha så hög PageRank som möjligt.

Men idag har Googles algoritm utvecklats långt bortom någon enskild indikator. PageRank existerar fortfarande och en högre PageRank vinner över en lägre om två sidor skulle vara helt lika. Däremot har många andra faktorer såsom relevans och sammanhang nu även en stor betydelse.

Det gäller även ingående länkar: Om du är tandläkare i Stockholm, är det bättre att ha en länk från en webbsida som recenserar läkare och tandläkare i Stockholm än att betala för en länk på en sida med högre PageRank som inte är relevant.

Myt 4: Google föredrar domäner med bra sökord

Under flera år har Google fokuserat på de ord som finns i ditt domännamn. Till exempel skulle bryggavinisverige.se nästan säkert rankas högst om någon sökte på brygga vin i Sverige. Men det gäller inte längre. Om bryggavinisverige.se är mer relevant eller en stor sida i ämnet kommer det förmodligen fortfarande rankas först men inte endast på grund av sitt domännamn.

Myt 5: Webbplatser måste skickas in till sökmotorer

Så var fallet 2001 men nu för tiden behöver man inte skicka in informationen själv utan det räcker att sidan är kopplad till en annan sida för att den ska upptäckas av Google och indexeras.

Myt 6: Bra SEO handlar i grunden om att luras

Falskt, falskt, falskt. Även om det fortfarande finns SEO-experter där ute som försöker "lura Google" så är det absolut inte rätt sätt att skapa en bra och varaktig SEO.

Bra SEO handlar om att skapa en relevant, informativ hemsida med unikt innehåll som ger en bra upplevelse för användaren. Sajten ska uppmuntra till att ”dela” och sprida innehållet så att andra länkar tillbaka till din webbplats.

Källa: Inc.com

ÄMNEN:

Kommentarer

  • Gäst
    Gäst tisdag, 02 oktober 2012

    Bra summering av vanliga myter. Och nej, en del av dessa är inga självklarheter. Det finns t.o.m. s.k. SEO-experter som fortfarande tror på en del av punkterna. Och angående #5 så har faktiskt flera stora SEO- och webbservice-företag registrering till sökmotorerna som tjänst. Kunskap om vissa myter är ännu viktigare för köparna än för experterna (som ju bör följa med i utvecklingen per automatik).

  • Patrik
    Patrik fredag, 28 september 2012

    Frauke: Du får mer än gärna skriva ett inlägg om de senaste nyheterna om du anser att dessa är inaktuella. Vi tyckte de var intressanta och vad som är självklart för någon kan ju vara en nyhet för en annan. Men som sagt, vi tar gärna emot fler nyheter inom detta ämne!

  • Frauke
    Frauke torsdag, 27 september 2012

    Det här var ju verkligen [b]inga[/b] nyheter! Tråkigt att man säljer en artikel som något stort med en massa råd, och så är det gammal skåpmat för alla som någonsin har jobbat med eller bara läst på om SEO.

  • Jonas T
    Jonas T torsdag, 27 september 2012

    Sista stycket är viktigt! Det säger mig att det inte behövs några seo idioter som ska sabba och manipulera. Har hört många berättelser om hur sajter tappat stora delar eller all trafik efter att en firma eller konsult skulle utföra ett seo arbete.

    De sajter som ligger top i träfflistan ska göra det UTAN att någon fuskar genom att skaffa länkar som egentligen sajten inte förtjänar.

    Frågor eller kommentarer på det!?

Senaste nytt

Välj kommun från listan