Det är viktigt för dig som företagare att vara väl förberedd och ha en plan. Om du inte hanterar dina sidor på rätt sätt kan dem istället bli negativa för företaget. Här är 14 verktyg som kommer hjälpa dig att hantera dina sociala medier på ett effektivare och mer överskådligt sätt.

Visually’s Google analytics rapport

Visually’s Google analytics rapport är en app som skapar en egen tydligt graf med din hemsidas verksamhet och effektivitet. Även om du i Google Analytics kan utläsa en uppsjö av information så kan datan ibland kännas skrämmande och komplicerad. I Visually’s Google analytics rapport kan du istället på ett klart och tydligt sätt se hur veckan har gått. Den belyser bland annat var veckans vinster har kommit från så att du kan finna motivationen att få ett ännu bättre resultat nästa vecka. Du kan välja att få rapporterna levererade direkt till din mail eller läsa dem i appen.

TweetDeck

TweetDeck är otroligt lätt att använda då det gör det möjligt att övervaka alla delar av ditt Twitter-konto i ett gränssnitt. TweetDeck ger användarna frihet att skräddarsy sin skärm genom att visa eller dölja olika kolumner. I vardera kolumn kan du själv välja vad det är du snabbt vill kunna få en överblick över. Har du flera Twitter-konton att hantera så är TweetDeck definitivt något för dig. Här kan du lätt publicera inlägg från ett eller flera konton utan att behöva byta profil. Tjänsten är gratis och väl värd ett försök.

HootSuite

HootSuite tar hanteringen ett steg längre än TweetDeck då du här kan hantera flera sociala medier på samma ställe. Några av dessa är Twitter, Facebook, Linkedin, Google+ och Foursquare. Plattformen gör det möjligt för dig och ditt team att delegera mellan svar från följare vilket underlättar arbetet och minskar eventuella fel. Även om HootSuite är ett av de mest använda verktygen för hanteringen av sociala medier så saknar den möjligheten att få bildförhandsvisningar i Twitter feeden vilket kan leda till felaktiga länkar. Denna tjänst är gratis så länge du har maximalt 5 sociala profiler och 2 RSS feeds.

Twitter Showdown

Denna Twitter Showdown app tillåter användare att på ett smidigt sätt jämför två Twitter konton med varandra. Medan programmet är tänkt att vara ett lättsamt, kul sätt att se vem som leder Twitterkampen så kan den hjälpa dig att jämför dig själv med dina konkurrenter. Twitter Showdown jämför alltså hur bra olika konton presterar och det kan hjälpa dig att få ett övertag gentemot dina konkurrenter. Tjänsten är gratis och lätt att använda.

Buffer

Buffert är ett enkelt och effektivt verktyg för att dela med dig av ditt innehåll via Facebook, Twitter, Linkedin och Google+. Det är särskilt användbart för små företag som inte har tid eller resurser att uppdatera sina sociala medier regelbundet men som ändå vill behålla en social närvaro. Med Buffert kan du schemalägga inlägg i en kö. Den erbjuder också ett antal tillägg till Chrome, Firefox och Safari, vilket gör det enkelt att dela med dig av information du hittar på nätet. Dock är Buffert inte så bra när det kommer till diskussioner och övervakning. Tjänsten är gratis så länge du använder maximalt två profiler och har mindre än 10 uppdateringar i kön.

Tailwind

Tailwind var tidigare känd som Pinreach och är ett program som spårar aktiviteter i Pinterest. Här kan du spåra information om ditt företag, produkter och konkurrenter. Utöver den generella rapporteringen av tillväxt och engagemang, kan du ansluta Google Analytics för att spåra omvandlingar och se vilka aktiviteter som är mest lönsamma. Tjänsten är till en viss gräns gratis.

Social Mention

Social Mention är ett sök-och analysverktyg som hittar användargenererat innehåll på internet för ett visst företag, produkt eller sökord. Med en enda sökning kommer detta verktyg ger dig de senaste mest relevanta resultaten. Här kan du se statistik på unika författare, räckvidd, frekvens av omnämnanden, känsla och bästa sökorden i realtid. Detta verktyg är gratis och väl värd en titt.

Shoutlet

Shoutlet är en programvara för social-marknadsföring. Den syftar till att hjälpa företag att förstå sin marknad, utveckla sin sociala databas och driva sin verksamhet genom att skapa en smidig plattform. Den kan i sin tur användas som hjälpmedel för att skapa målinriktade kampanjer via olika analyser. Förutom publicering och schemaläggning av ditt innehåll, gör denna strömlinjeformade plattform det enkelt att skapa anpassade arbetsflöden för att se till behoven hos alla kunder. Be om en demoversion av programmet så får du det med automatik gratis.

Källa: Entrepreneur

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.