Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: IT support

IT support 05 sep 2007 12:58 #11765

Hej!
Jag har alltid velat starta någon form av eget företag, men just nu har inga bra ideer som jag tror på. Så jag tänkte först börja med nåt litet för att skaffa lite kontakter å sånt

så tänkte jag att jag skulle typ skicka reklam till olika företag och sedan ge dem IT support (kanske installation på nya datorer, fixa problem med nätverk osv). Jag lan rätt mkt om IT och den typen av support så det lär inte bli några problem i själva tekniska delen.

Tror ni att det finns marknad för det?

Jag tänkte börja med ganska låga priser för att locka kunder, och över huvudtaget kunna starta.

Företag som jag jobbar på nu betalar deras IT konsult 900 kronor i timmen och jag kan tänka mig att det finns de som tar ännu mer. Så jag tänkte börja på kanske 200-300 kronor. Det borde väl finnas gott om företag som är intresserade? elelr vad tror ni?


(ska troligtvis göra en marknadsundersökning såklart. kommer ingenstans utan den. Men tänkte kolla vad ni tror om själva iden)

tack!

SV: IT support 06 sep 2007 06:19 #11783

Ja, det finns definitivt behov av "billig" och grundläggande it-support.
Kolla IT-hantverkarna (gamla kollegor till mig) dom har lyckats bra och till låga priser.
/Mats

SV: IT support 09 sep 2007 11:29 #11902

ok, tack Yabot

Vad tycker ni andra då ? :D

SV: IT support 14 sep 2007 17:17 #12048

Kom bara ihåg att det är svårt att höja priset när man väl satt nivån.

Jag skulle nog börja med ett högre pris men en Kampanj "Få 2 timmar till priser av en dom första 6 månaderna"
På det sättet har man satt förväntningarna rätt hos kunderna. 

Hans

SV: IT support 14 sep 2007 21:48 #12051


Företag som jag jobbar på nu betalar deras IT konsult 900 kronor i timmen och jag kan tänka mig att det finns de som tar ännu mer. Så jag tänkte börja på kanske 200-300 kronor. Det borde väl finnas gott om företag som är intresserade? elelr vad tror ni?

Nej, nej, nej! Gör inte generalmisstaget många gör i början att sätta ett alldeles för lågt pris!! Är du verkligen inte värd mer ? Hur ska du motivera en höjning när du inser att du är för billig ? Du ska ju kunna leva på ditt företag och det kan du inte med så låga priser.

När det gäller IT-support så är det helt och hållet kvalitén på det du uträttar som betyder något om du ska få kunder eller inte. Tvärtom kan ett alldeles för lågt pris göra att du missar kunder eftersom dom dels inte tror att du är seriös men också för att dom misstänker att du inte kan något och därför är billig.
Någonstans mellan 6-700 timmen ska du kunna ta om du är duktig. Är dina första kunder nöjda så sprider det sig ganska snabbt. Tvärtom sprider sig tyvärr också snabbt.

/ TT

Välj kommun från listan