Frakt kostnader!

34
Tjena tjena!

Jag har en bekant till mig som bad mig att fråga runt om de finns några praktiska och bra sätt att frakta produkter som man säljer på nätet?
Jag jobbar nämligen inte med sådant här så har ingen aning...

Jag personligen har kollat upp lite att företag som Schenker, DHL och vår hederliga Posten tar runt 100 kr/ kolli att frakta inrikes. Schenker är billigast med ca 80 kr / kolli.  :LOOOL

Han ska starta ett företag på nätet som ska sälja icke känsliga produkter på ca 250g-5kg/ kolli. Att tillägga är att de e små paket de rör som.

Så min fråga är hur gör ni andra som säljer på nätet? Hur gör man så att kostnaderna med frakten inte ska förstöra vid mindre saker man säljer. Vet att man kan skicka paket  direkt i brevlådan som är massa billigare, men produkterna är fysiskt för stora dessvärre. Sen så är det inge säkerhet med de systemet för då kan kunden hävda att de inte fått produkterna.  Grrrrr

För produkterna kommer att kosta ca 40-150 kr st ungefär. Måste man lägga på 100 kr i frakt så kostar det tom mer än i butik. Tanken med internet är ju att de ska vara billigare i vissa aspekter. :mrgreen:

Han vill gärna ha även snabba frakter via budbils företag i sthlm. Sedan använda typ nå 24-48 timmars leveranser på allting annat inrikes.

Jag antar att ni förstår dilemmat, har ni några förslag?

Tackar på förhand!

Trevlig helg allesammans!

// Victor  :o

70
[quote author=carpediemsth link=topic=4117.msg19293#msg19293 date=1217018056]Måste man lägga på 100 kr i frakt så kostar det tom mer än i butik...[br][br]Han vill gärna ha även snabba frakter via budbils företag i sthlm. Sedan använda typ nå 24-48 timmars leveranser på allting annat inrikes. [br][br]Jag antar att ni förstår dilemmat...[/quote][br][br]Dilemmat är att han vill ha kakan och äta upp den.[br]Snabba leveranser och billiga leveranser är två saker som är väldigt svåra, om inte omöjliga, att kombinera. Särskilt om det ska registreras (så att kunden inte kan hävda att han inte har fått varan).[br][br]Eftersom det är han som ska starta företaget är det han som ska ta kontakt med fraktbolagen, och då kan det vara bra att ha räknat ut ett ungefärligt antal försändelser som han tror sig kunna komma upp till per år. Detta så att fraktbolagen ska ha något att räkna på om han vill ha specialpriser/rabatt på fraktpriserna.[br][br]Varför är det han som ska ta kontakt? Jo, eftersom fraktbolagen kan ha X antal frågor som han förhoppningsvis kan svara på, då är det onödigt att ha en tredje (utomstående) part som står med telefonluren i handen och inte kan svara på frågorna.
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
34
Hej![br][br]Tack för ditt svar![br][br]Men såklart det är ett dilemma, såklart man vill ha de bästa möjliga. Därav var min fråga om hur man ska ställa sig till frakt priserna såklart. Om någon hade andra förslag eller ideer?[br][br]I början av verksamheten är de nog självklart att de e viktigare med billigare frakt priserna snarare för hur lång tid det tar.[br][br]Men såklart att han ska göra de arbetet, men han bad om lite hjälp. Och han kommer att sköta de. Men såklart kan jag bidra med hjälp och de frågorna som de kan ställa han är inga märkvärdiga alls för jag vet vad de ska göra...[br][br]Du verkar gå hårt åt med ditt sätt här, denna forum inlägg var att jag var nyfiken om de finns andra sätt o frakta på eller om nån har liknande ideer inom detta. Inte bli uppläxad för att jag hjälper en vän. Men tackar för ditt svar...[br][br]Tråkigt att inte fler har lite ideer eller tankar??[br][br]Ha de bra![br][br]// Victor
70
[quote author=carpediemsth link=topic=4117.msg19443#msg19443 date=1217768750]Därav var min fråga om hur man ska ställa sig till frakt priserna såklart.[/quote][br][br]Hur man ska ställa sig till priserna? Man får kolla runt med olika fraktbolag och sedan välja det bolaget som kan ge bäst priser/villkor.[br][br]Man har tyvärr inte så mycket annat att göra.[br][br][quote author=carpediemsth link=topic=4117.msg19443#msg19443 date=1217768750]I början av verksamheten är de nog självklart att de e viktigare med billigare frakt priserna snarare för hur lång tid det tar.[/quote][br][br]Men enligt ditt första inlägg skulle han ha snabba budleveranser och 24-48 timmars leveranser till i princip hela landet. Och han ville ha ett lågt pris och kvittens på mottagna paket.[br][br]Därav att "vilja äta kakan och ha den kvar" (han kan inte få både och).[br][br][br][quote author=carpediemsth link=topic=4117.msg19443#msg19443 date=1217768750]Men såklart kan jag bidra med hjälp och de frågorna som de kan ställa han är inga märkvärdiga alls för jag vet vad de ska göra...[/quote][br][br]Jag förstår faktiskt inte vad du menar? (sorry)[br][br][quote author=carpediemsth link=topic=4117.msg19443#msg19443 date=1217768750]Du verkar gå hårt åt med ditt sätt här, denna forum inlägg var att jag var nyfiken om de finns andra sätt o frakta på eller om nån har liknande ideer inom detta.[/quote][br][br]Det var inte meningen att "gå hårt åt", men jag tror inte att det finns så många andra sätt att frakta saker än att anlita ett fraktbolag.
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
2066
2
Posten, DHL, Schenker, DSV, Bussgods mfl. Skickar han mycket paket kan det vara lönsamt att sluta avtal - antingen direkt med fraktbolagen, eller via någon organisation som exemelvis SmåSam (som bland annat har ramavtal med DSV). Gäller det lokal post inom sthlm eller någon annan ort kan det även finnas lokala budfirmor som kan ge bra pris. Det är tyvärr inte så mycket magi, att köra bil eller lastbil kostar pengar, därför går det inte att få frakter hur billigt som helst.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.