Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Vad tror ni om efterfrågan på företag inom e-lärande?

Vad tror ni om efterfrågan på företag inom e-lärande? 02 aug 2008 14:38 #19438

Jag har en företagsidé om att erbjuda tjänster till utbildningsanordnare och företag som är intresserade av t ex internutbildning genom någon webbaserad plattform.

Företagets uppgift skulle i så fall vara att erbjuda administration av plattformen, praktisk utformning och upplägg av en e-kurs, utbildning och support till företagets eventuella egna administratörer som kan "ta över" administrationen av e-kursen när den är färdig etc. Kort sagt, olika tjänster inom e-lärande.

Skrämmande nog har förvånansvärt många skolor ännu inte hoppat på "trenden" med IT (!) så där borde det finnas potential - men är de intresserade...? Och är företag intresserade av den här sortens tjänster för att t ex organisera egen internutbildning av anställda?

Kort sagt, efterfrågas tjänster inom e-lärande?

Tilläggas bör är att min bakgrund är inom utbildningsväsendet och att det fr a är det pedagogiska innehållet, upplägget och genomförandet jag behärskar.

Tack på förhand!

SV: Vad tror ni om efterfrågan på företag inom e-lärande? 02 aug 2008 17:04 #19439

Det är en marknad som växer starkt. Om du dessutom kombinerar det med spel så hamnar du inom en sektor som generellt kallas "Serious Games" - något jag på sikt eventuellt vill jobba med :)
För lite intressant läsning och information har PIXELearning en informativ sida. Jag har varit på ett miniseminarium med dem och tycker de har intressanta projekt.

Jag vet inte hur öppen den stora marknaden är för denna typ av verksamhet i Sverige ännu, men jag tror det kommer mer och mer.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

SV: Vad tror ni om efterfrågan på företag inom e-lärande? 09 aug 2008 14:33 #19564

Tack för svaret, Jonathan!

Helt klart intressant utveckling med Serious Games, problemet jag ser som pedagog är att det finns väldigt många fina spel av olika slag, men väldigt få som leder till verklig inlärning.

För att det ska leda till inlärning krävs t ex:
- att användaren tvingas tänka och använda minnet för (re-)produktion.
- högre grad av interaktion, mer tvåvägskommunikation
- större fysisk prestation än musklick

Säkert kommer vi se en ökning i detta, som du skriver, och det vore väldigt roligt att vara med. När det gäller språkinlärning, som jag arbetar med, så är det främst de gammaldags datorövningarna som liknar läromedlens "fylleriövningar" som ger säkrast inlärning. CFL, Centrum för Flexibelt Lärande (gamla statens skola för vuxna) utvecklade en del enklare Flash-övningar som också fungerade rätt bra men de var inte i närheten av att kunna kallas Serious Games.

Här måste pedagogisk kompetens samarbeta med IT-branschen för att åstadkomma något. Möjligheterna måste vara mycket större än vi hittills sett prov på. Helt klart en intressant utveckling!

Välj kommun från listan