Startsida
av Annika Mårtensson
Annika Mårtensson
VD på Export Interim i Ulricehamn
0 foruminlägg
12 artiklar
Del 9 i vår exportguide för småföretagare. Se del 8: Bygg relationer och skapa rutiner med dina internationella affärspartners

 

Affärskultur handlar om mjuka värden. Uppförandekod, kommunikation och hur saker görs. Alla gör samma saker fast på olika sätt.

Hur viktigt är det att göra rätt ute i världen?

Det beror på storleken på affären och på hur långt den har kommit. Ju längre fram och högre upp i en hierarki och ju större affären är desto viktigare är det att göra rätt. Finns minsta osäkerhet - ta hjälp av någon så inte affären tappas. Det har tyvärr hänt.

Första steget i att lära sig hur andra kulturer gör är att bli medveten om hur man själv gör och ägna det lite tankeverksamhet. Alla hälsar – men på olika sätt. Hur gör du? Ett rejält handtag? En varm kram? En kram ger vi gärna när vi känner för personen, även en affärskontakt. Men att pussa dem känns alltför intimt och obehagligt. Och det är precis tvärtom för dem som kindpussar till vardags. En kram för dem kan kännas alltför intim och nära, snudd på obehaglig. Kroppskontakt med en kvinna är ett ”no no” men en kindpuss är helt ok. Så vem bestämmer och vem följer? 

Värden bestämmer och gästen följer

 

Det som är klurigare är direkt eller indirekt kommunikation. Svenskar har en väldigt rak kommunikation och tycker det är svårt att förstå dem som inte har det. Var det ett ja eller tja, ett nej eller nja du fick av din japanska kontakt? Rådet är att se på annat än det talade ordet, till exempel kroppsspråket. Tror du inte att du fick ett ja så fick du förmodligen inte det. Det är bara att öva!

Mycket vinns med artighet

En artig person uppfattas som professionell och trovärdig. Här finns också en del att lära. Det kan inte nog understrykas vikten av att använda ordet ”please” när du pratar engelska. Det ska gödslas med ”please”. Det heter ”yes please” och ”no thank you”. Gör vi inte detta uppfattas vi som oförskämda, något vi egentligen inte är. I Mellanöstern kan man inte nog hylla sin kund och förklara hur tacksam man är att de ens vill göra affärer med oss. Våga gå utanför komfortzonen.

Att vara ödmjuk inför andras sätt att göra saker kommer att bygga en god relation

Alla sätt är inte svenska och alla andra sätt är bara andra sätt. Affärsutveckling handlar inte om att få alla andra att göra som vi i Sverige. Påminner igen om #sverige1promille och trots att vi är duktiga på mycket, kan och vet vi inte allt. Världen fungerar faktiskt utan ”den svenska modellen”. Effektivitet är inte allt. Konsten är att ge med sig så mycket som möjligt utan att tappa sitt DNA. Med tiden kommer de att lyssna till dig och ditt sätt att göra saker på. 

 

Det handlar om att bygga broar mellan våra olika sätt att göra samma saker och att lära av varandra och våga skratta när det blir fel. För fel gör vi alla - vi är alla människor.

Del 10: Var uthållig, aktiv och ha roligt under exportarbetet


Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.