Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Affärsnätverkande

Dela artikeln
tisdag, 24 juli 2007 3
Affärsnätverkande

Business Networking eller affärsnätverkande som det blir rakt översatt från engelska, är världens mest effektiva, men ändå minst förstådda marknadsföringsteknik. Nästan alla vet hur viktigt det är att få referenser genom kontakter, men väldigt få vet hur man utvecklar det effektivt.

Tyvärr tror många företagare att bästa sättet att få referenser är genom att ha en bra produkt och ge bra service till sina kunder. Visst kan bra service ge nya kunder, men för att kraftigt öka antalet referenser genom kontakter, måste man göra mer.

Marknadsföring ska vara lockande och skapa intresserade köpare. Därför är det viktigt att era representanter i affärsnätverk är så lockande och intressanta som möjligt!

En del av affärsnätverkandet är att gå till mingelträffar. Syftet med en mingelträff, är att bli intressant för så många deltagare som möjligt för att senare få möjligheten att boka ett möte. Detta ska förhoppningsvis kunna skapa affärer och/eller leda till att få nya referenser.

Jag har varit på många mingelträffar och liknande affärsmöten där representanter har varit allt utom lockande och intressanta.

Har man inte en lockande, kort och intressant introduktion blir ingen intresserad!
Lyckas man inte skapa intresse hos deltagarna är det meningslöst att delta. Tänk på din introduktion som en reklamsnutt i TV. Hade du haft samma budskap om du hade gjort reklam i TV?

Det bästa med business networking är att om man agerar på rätt sätt får man referenser av personer man inte själv lyckas göra affär med! Hur agerar du då rätt?

Du är väl förberedd inför varje möte eller träff där du har chansen att träffa nya kontakter.

Förberedelsen måste ske både fysiskt och mentalt. Första intrycket kan avgöra om du kan gå vidare med den nya kontakten. Klädsel och utstrålning ger en förutfattad mening som tar tid att ändra, ibland väldigt lång tid.

Din introduktion är otroligt viktig. Du har ungefär 15 sekunder på dig att fånga den nya kontaktens uppmärksamhet. Din introduktion ska beskriva vilka resultat och vinster du ger dina kunder. Att beskriva resultat väcker intresse för den som lyssnar. Hur du går tillväga är mindre intressant i detta skede.

Läs även: 10 konkreta tips hur nätverkar dig till nya kunder och fler kontakter

I förberedelsen ingår också att du övar på din introduktion så att den låter naturlig.

Lyssnar du genuint på nya kontakter du träffar? Ställer du frågor så du verkligen förstår vad de sysslar med?

Att lyssna genuint och ställa frågor bygger förtroende hos den nya kontakten!

Han eller hon är nu mycket mer öppna för att träffas igen och kommer definitivt ihåg dig.

Varje kontakt du träffar har över 100 affärskontakter

Ha inte förutfattade meningar om någon! Jag vet att det är svårt men du vet inte vilka affärskontakter de har tillgång till. Kanske de kan ge dig en ingång till din drömkund.

I ett nätverk på 20 medlemmar så är det vanligt att man tror att man i absolut bästa fall kan göra 20 affärer. Men räknar du hur många affärskontakter varje medlem har så inser du att du har möjlighet att nå ett stort antal kontakter om du presenterar dig som intressant, lockande och trovärdig!

Börjar du nu förstå hur viktigt det är att imponera på alla du träffar och känner?

Efter att du nu träffat många nya kontakter är det tid att kontakta dem. Första steget är att skicka ett brev (e-mail) och berätta hur trevligt det var att träffas. Var noga med att ditt brev inte får karaktären av ett försäljningsbrev såvida ni inte var överens om det när ni träffades!

Missa inte: 20 tips hur du hittar fler nya kunder till ditt företag

Ring upp kontakten några dagar efter att du skickat det trevliga brevet, och boka ett förutsättningslöst möte.

Det primära syftet med detta möte är att ta reda på om det finns förutsättningar för er att samarbeta. Mötet leder även till att du får en bättre förståelse för vad de sysslar med så att du eventuellt kan lämna referenser till nya kontakter eller kunder.

Vem kan säga nej till ett sådant möte?

Sammanfattning:

  • Marknadsför dig som om du gjorde reklam på TV.
  • Förbered dig mentalt och fysiskt.
  • Berätta resultat och vinster i din introduktion.
  • Lyssna genuint och ställ frågor.
  • Var specifik på vilken typ av kunder du vill ha. (storlek, bransch, och gärna namn på företag)
  • Skicka inte säljbrev utan gemensam överenskommelse.
  • Var först med att lämna referenser.

Lycka till i dina affärsnätverk!

ÄMNEN:

Kommentarer

  • Hej Lolo
    Hej Lolo måndag, 06 augusti 2007

    Ja, jag är area Director för BNI i NÖ Skåne. Ett mycket bra affärsnätverk för dem som är intresserade av att skaffa fler kontakter och affärer.

    Mvh

    Tomas Lydahl

  • Lolo
    Lolo måndag, 06 augusti 2007

    Hej Tomas.
    Är du med i BNI?

  • JENUIN Massage & FriskVård
    JENUIN Massage & FriskVård onsdag, 25 juli 2007

    "Det var mycket bra skrivet tycker jag. Jag undrar vad som händer i Västerås under hösten med affärsträffar. Eftersom jag jobbar inom friskvård är det området extra intressant för mig. Vet du träffar inom träning, massage, näring, personlig utveckling eller liknande så hör gärna av dig till min e-post jenniemansson@hotmail.com (eller om du vill dela med dig på den här sidan)"

Senaste nytt

Välj kommun från listan