av Tomas Holmstrand
Tomas Holmstrand
Business model innovatör och affärsutvecklare på Merocom AB i Nacka
0 foruminlägg
2 artiklar

I bransch efter bransch utmanas existerande affärsmodeller av förändring där ny teknik (digitalisering, Artificiell intelligens, IoT, etc.) och hållbarhet står i fokus. Alla är överens om en sak; affärsmodellerna blir förlegade allt snabbare. I vissa fall går förändringen väldigt snabbt. De flesta bedömer att deras verksamhet kommer att förändras drastiskt inom bara några år. Vad görs åt detta?

 

Några som utnyttjar detta är t.ex. Apple, Salesforce, IKEA, Spotify, Amazon och Google. Dom har briljanta affärsmodeller med värdeerbjudanden som är lönsamma och uppskalbara och som alltid matchar kundens efterfrågan. Gemensamt är också att de sätter av medel för att utforska morgondagens förändring innan den skett. Dom utvecklar tillämpningar och använder ny teknik så som AI, Analytics, Digitalisering, etc som ”bor” i deras affärsmodeller. Dom bygger väderkvarnar när det blåser. Vissa företag klarar sig med att bygga vindskydd under en tid, men för eller senare går det som för Toys R Us, Nokia mobile phones, Eniro med flera.

Se även: Är ditt värdeerbjudande relevant?

För att du som företagare ska kunna möta och ha kontroll på den här förändringen bör du rita upp din affärsmodell och ditt värdeerbjudande (kundmappning kopplat till ditt erbjudande) visuellt på en vägg. Använd vedertagna modeller som är lätta att förstå.

Mitt tips är Strategyzer Business model canvas och deras Value Proposition canvas. Du finner dem gratis här: www.strategyzer.com

Antigen lägger du ner tid att förstå dessa (dom är inte så svåra att förstå) eller så tar du hjälp och köper en workshop eller starthjälpshandledning.

 

Sen definierar du vad som finns i de fyra grundområden som påverkar er affärsmodell som ni inte direkt kan påverka.

1. Tekniska och regulatoriska trender. Dvs nya lagar och förordningar, ny teknologi.
2. Marknadskrafter. Dvs behov och efterfrågan, utbytes risken till något annat.
3. Makroekonomiska krafter. Dvs global ekonomi, marknad, infrastruktur.
4. Branschkrafter. Dvs etablerade och helt nya konkurrenter, ersättningsprodukter och tjänster.

 

Dessa ritar du upp på väggen runt er affärsmodell. Varje måndag morgon ställer ni er framför dessa och frågar er: Vad har ändrat sig eller vart är det på gång en ändring? Hur ska vi parera eller ta fördel av det?

Ni får nu ett sätt att:

1. Ha kontroll på er affärsmodell och erbjudande och vad som påverkar dessa.
2. Systematiskt besluta om i vilken område just nu kan/ska använda ny teknologi som digitalisering.
3. Systematiskt besluta att förändra och förbättra er affärsmodell och erbjudande.
4. Faktiskt med ett sätt att förstå vart och hur ni kan utveckla just er cirkulära ekonomi.

Du har nu även fått ett strukturerat sätt som du kan använda föra att skapa helt nya affärsmodeller och erbjudanden.

Kanske kan du till och med göra om dina produkter. Därför bör du som företagare börja jobba med din affärsmodell, nu!

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.