Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Sju nyårslöften till företaget!

Dela artikeln
fredag, 29 december 2017 0
Sju nyårslöften till företaget!

Snart dags att summera 2017. Hur har det gått? Bra eller dåligt? Handen på hjärtat, har du full koll på siffrorna? Behöver du fler kunder? Vill du jobba smartare? Här får du några tips som kan göra 2018 till ett lite bättre företagsår.

1. Ta kommandot över siffrorna, gör en budget. Det är lite som företagets träningsprogram. Bryt ner din försäljning månad för månad för att kunna följa utfallet på bästa sätt. Efter det kan du göra din kostnadsbudget. En budget i balans är en bra början men en budget med överskott är vanligtvis bättre. Budget jämförd med utfall är din måttstock på hur företaget går. Jämför utfallet varje månad så är du alltid uppdaterad på hur ditt företag mår.
Så här fixar du företagets budget.

2. Gör en likviditetsbudget, i den planerar du för likviditeten under året. Det innebär att du försöker förutse hur mycket pengar du kommer att ha på företagskontot. Vet du redan nu att du får en leverans i april så lägger du in det här. Det innebär att du i god tid kan kontakta banken för en checkkredit eller tillfälligt lån som du betalar tillbaka när du sålt varorna. Banken älskar en kund som har koll på likviditeten.

3. Jobba smartare! Skickar du fortfarande fakturorna i kuvert – då är det dags att spara tid och porto på att skicka i första hand e-fakturor eller maila pdf-fakturor. Du får iväg dina fakturor snabbare och förhoppningsvis också betalt snabbare. Se samtidigt till att dina leverantörer skicka digitala fakturor. Du slipper fylla pärmar med fakturor och kvitton samtidigt som du snabbare hittar exempelvis garantikvittot om något skulle gå sönder.

4. Skriv ner en kontaktlista för systematisk bearbetning av dina kunder. Lägg till nya kunder du avser ta kontakt med. Tänk igenom ditt erbjudande och börja kontakta dina kunder. Tänk igenom vem som har nytta av dina tjänster och produkter. Genom denna enkla övning kan du snart hitta fler kunder, öka din målgrupp. När du vet vem du vill nå är det lättare att komma fram till var dessa kunder finns och hur du enklast når fram till dem.

Relaterad läsning: Nykundsbearbetning – här börjar du leta

5. Se över ditt erbjudande, ta på dig kundens glasögon. Du vet vad du säljer – men vad är det kunderna köper? Och varför? Många säljare fastnar på tunga och viktiga argument men glömmer översätta dem till kundnytta. Tänker du till på detta kommer du förmodligen att hitta nya användningsområden för ditt erbjudande och kanske nya kundgrupper.
Rätt försäljningsteknik vinner nya kunder.

Missa inte: 6 enkla säljtekniker som får vilken företagare som helst att sälja mer

6. Uppdatera din webbplats! Webben måste vara aktuell, för du brukar väl inte ha julklappar under midsommarstången? Se över ditt innehåll, skapa nyheter, dela kunskap. Gå igenom texter så att de motsvarar det dina kunder söker efter. Använd filmklipp, efter Google är Youtube världens näst största sökmotor.

Fundera på hur du gör själv när du letar efter något eller är på väg att köpa något. Dina kunder gör som du – de googlar! Därför är det extremt viktigt att hålla webbplatsen aktuell, uppdaterad med texter utformade med de ord du tror att dina kunder söker på. Så rankar du högre på Google.

7. Bli en nätverkare! Det finns två sätt att bli det. Närmast där du verkar finns säkert olika nätverk där du kan möta samarbetspartners, nya kunder och framförallt öka ditt kontaktnät. På samma sätt kan du vara aktiv i sociala nätverk. Lyft fram bra exempel, dela med dig av din kunskap och bygg kontaktnät som kan räcka ut till hela Sverige och till och med hela världen!

Se fler tips: Så bygger du ett affärsnätverk som är guld värt

Gott nytt år!

Senaste nytt

Välj kommun från listan