Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: En för mig svår fråga???

En för mig svår fråga??? 19 aug 2007 07:48 #11281

Jag driver idag Enskild Firma i Allhjälpen. Min sambo har nu fått besked om att hon kan hyra ut sig som barnmorska i företaget efter att vi ombildat till Handelsbolag.

Så jag undrar vad min sambo måste debitera i timlön för att komma upp i samma lön som hon har idag?

På heltid 100% har hon idag 38 500 före skatt, vad behöver hon i timlön om hon hyr ut sig?

För då får hon väl betala in sociala, egenavgifter mm???

Tacksam för ett svar från er som kan detta :D

Vänligen Allhjälpen Roger

SV: En för mig svår fråga??? 19 aug 2007 09:31 #11285

Först får man ju tänka vad som skall faktureras ut under månaden.

Man skall då ha täckning för lön, semester (man måste ju på dom andra månaderna dra in pengar och spara då man inte har inkomst under dom 5 semesterveckorna), försäkringar (pension osv enligt avtalen), utbildningar.

Så man bör altså under en månad då man jobbar 100% fakturera ut sådär 60-65% mer.
I ert fall 62-63000:-

Sedan vad blir detta per timma. Det beror ju på effektiviteten:Jobbar du på en arbetsplats så har du kanske 40 timmars arbetsvecka.
Men fakturerar du per timma så kanske du inte kan fakturera alla timmar. Ok semester har du redan reserverat ovan.  Men resten.
En genomsnittsmånad är kanske 20 dagar (det finns ju en massa helgdagar). 20 dagar x 8 timmar. 160 timmar. Låt säga att 80% är utfakturerbart  =128 timmar.

Så timdebitering  63 000:-/128  = 492:- + moms

Hans

SV: En för mig svår fråga??? 19 aug 2007 13:08 #11286

  • Robaino
  • Robaino's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 638
  • Tack mottaget: 3
Men fakturerar du per timma så kanske du inte kan fakturera alla timmar


Glöm inte revisionskostnader, tid för bokföring och annat kul  :nono

MVH

R

SV: En för mig svår fråga??? 19 aug 2007 13:29 #11291

  • Robaino
  • Robaino's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 638
  • Tack mottaget: 3
Hej!

Det där med redovisningskostnaderna har inget med detta att göra.  >:(


Hur menar du nu?

MVH

R

SV: En för mig svår fråga??? 19 aug 2007 14:15 #11292

I min kalkyl pratade jag ju om en efektivitet på 80% . Så dom 20 som är kvar kan ju bl.a användas för detta. Och sedan skall detta ju in i ett HB som redan finns och har bokföring så det blir ju inte så stora extrakostnder. Sedan sa jag ju 60-65% just för bl.a denna typ av avgift.

Hans

SV: En för mig svår fråga??? 19 aug 2007 16:23 #11295

Blondie - varför får man inte belasta sina kunder för de utgifter man har??


Antingen kan man använda en schablon för overheadkostnader, till exempel bokföring, telefon etc, som hforman gör (det enklaste och smidigaste) eller så kan man försöka räkna in de separata kostnderna var för sig (inklusive egen arbetstid) och lägga det på faktureringenskostnaden.

Det bästa är nog att först räkna ut vilka overheadkostnader man har - de varierar beroende på bransch, om man till exempel hyr en lokal eller hur mycket administration man har etc - och utifrån det sedan bestämma en schablon för overheadkostnaden - om pålägget skall vara 10% eller 40% på själva arbetskostnaden.

Det är bra att ha gjort uträkningen en gång men onödigt att göra den varje gång man fakutrerar.


SV: En för mig svår fråga??? 19 aug 2007 16:34 #11297

Visst skall man alltid hålla kostnaderna nere (till exempel göra bokföringen själv ;)) - men som bokföringskonsult borde du om någon veta att man måste hålla intäkterna över kostnaderna..

SV: En för mig svår fråga??? 19 aug 2007 18:44 #11300

Tack alla för fina, lättbegripliga svar....... :bravo

SV: En för mig svår fråga??? 19 aug 2007 19:36 #11303

På ett ungefär skulle det röra sig om 60´ i månaden och sådana tjänster har ingen moms vad jag vet så har du blandad verksamhet så får du tänka på det.
Lars Arenander Start av företag och ekonomistyrning samt utgivare av boken KVINNA I STRID

Välj kommun från listan