När ska jag fakturera?

76
1
Har kommit överens med en kund om att hålla tre föredrag. Vi funderade på om vi skulle göra "kursen" tillsammans eller om de skulle hyra in mig. Det blev det sistnämnda.

Nu ska jag hålla första föredraget om två veckor ungefär och sedan ett per vecka i två veckor efter det.

Nu sitter jag och funderar... När ska jag fakturera? När allt är klart och jag utfört mitt uppdrag? Men, vad händer om de inte får in anmälningar och jag inte behövs?  :blink Har lärt mig av det här att tänka på sånt redan i offerten förstås men vad gör jag nu?
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
2360
37
Gör det svårare lite enklare genom att fakturera direkt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
76
1
[quote author=lars arenander link=topic=4428.msg21154#msg21154 date=1224248972][br]Gör det svårare lite enklare genom att fakturera direkt.[br][/quote][br][br] ;D[br][br]Har du något mer argument för att jag ska göra det direkt? 
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
321
Om det inte blir fler föreläsningar efter den första, vet du ju det väldigt snart. Att fakturera tre gånger inom loppet av två veckor känns lite fel...[br][br]Jag jobbar ofta på detta sättet. Jag håller kurser, ofta flera stycken hos varje kund, inom loppet av några veckor. Fakturerar efter sista kursen! Däremot om kurserna är utspridda över en längre tid, då brukar jag delfakturera.[br][br]Filibastis
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen

Lundgren Creative Health & Safety AB
http://www.l-c.se
http://www.hlr-instruktorsutbildning.se
http://www.defibrillator-hjartstartare.se
http://www.skanehlr.se
1165
Tre föreläsningar på två veckor tycker jag känns som en faktura dagen efter sista föreläsningen, precis som Filibastis. [br][br]Har jag uppdrag som rör sig över en väsentligt längre tid än 1 månad brukar jag delfakturera kostnaden för det arbete som utförts då. Ingår det kursmateriel, förstudier, projektplanering och liknande brukar jag försöka få med allt sådant på den första fakturan.[br][br]Och precis som du skriver bör man ha med ett "Vad händer om..." i en offert där ersättning för avbokningar, oavsett skäl, regleras.
76
1
Tack för era svar!  :) Jag har efter att ha läst här och grunnat vidare i dag bestämt mig för att fakturera i efterhand och OM det blir avbokning så får jag ta det denna gång. De betalar ju per föredrag egentligen så det kan ju bli att två blir fylld men inte det tredje. Det är olika ämnen så det är svårt att säga vilket som får störst intresse.[br][br]Ah, vad skönt det är att ha hittat detta forum där man kan "bolla" lite, både stort som smått.  :roll:
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
2360
37
Ja nu har du ju bestämt dig men jag tycker att man ska ta  en delbetalning redan innan. Många föreläsare gör så, kallas oftast bokningsavgift + att om man betalar det hela i förskott så får man ytterligare rabatt. Ett sedan mer än 40 år praktiserat agerande som gynnar alla parter.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
2
Betalningsvillkor bör absolut framgå av offerten. Det bästa är naturligtvis att fakturera allt i förskott - kommer det inte in pengar i tid behöver du inte göra jobbet. Har ni inte kommit överens om det innan är det nog svårt att kräva det efter att de accepterat din offert.[br][br]Alternativt som Lars föreslog att hälften betalas i förväg och ej återbetalas vid en eventuell avbokning, och resten betalas efter genomförd föreläsning.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
76
1
Nja, jag håller mig till att jag skickar fakturan i efterhand. Jag är deras kund också då de är mina revisorer  ;) så vi har ett ömsesidigt beroende på sätt och vis. Annars kanske Lars alternativ hade varit värt att omvärdera mitt beslut för, tycker det låter bra.[br][br]Jag brukar vara noga med offerterna men den här gången blev det en miss på grund av att jag skickade över ett upplägg på föreläsningarna och sedan pratade vi om hur vi kunde lösa det hela. Jag hoppas och tror på fler samarbeten med dem och då ska jag förstås vara mer noga med offertskrivningarna även till dem.[br][br]
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
2066
2
Har du ett pågående samarbete är det oftast inga problem med betalning heller.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.