Hur länge låter man en potentiell kund fundera på en deal?

Anonym
Hej!

Säljer en tjänst som skapar en produkt åt små företag som sparar dem tid. Jag träffar företagsägarna personligen och berättar om min tjänst.

Jag var på träff i måndags och han var intresserad men ville fundera på det ett tag. Ville höra med ett företag i samma byggnad om de skulle dela på kostnaderna. Iallafall så tänkte jag titta förbi på fredag. Jag skulle kunna vänta länge då jag egentligen studerar. Men vill ju gå vidare till nya potentiella kunder. Ska jag låta han fundera så länge han vill men då träffa en ny potentiell kund under tiden?

Tacksam för alla åsikter!

Med vänlig hälsning
7
Hej, har du möjlighet att ta fler än en kund åt gången? I så fall finns väl inga hinder att träffa fler kunder? Lycka till
Anonym
Hej! Tack för svar! Absolut skulle jag ha tid och möjlighet att ha 2 kunder samtidigt, men tänkte värdera att varje kund skulle få all tid och känns sig speciell, men det kanske går att lösa ändå :) mvh
1
Det skadar ju inte att höra sig för med andra kunder ifall denne skulle hoppa av.
1
1
Hallå! Bra fråga, finns flera därute som faktiskt aldrig kommer någonvart just för att de inte inser hur viktigt det är att "äga återkomsten" Enkelt förklarat så är det såhär, ju längre du låter kunden vänta ju kallare blir han eller hon. Det du måste göra är att bli lite "hårdare" i ditt sälj, med "hård" så menar jag inte att du ska tvinga fram ett svar utan at du behöver visa att du ligger i framkant och är mån om allas tid. Det värsta som finns är för en kund att få ett förslag som inte har någon tidsbegränsning, för då hamnar det i en "icke prio"-hög vilket gör att den glöms bort, faller mellan stolarna och när den väl förs på tal så kommer en känsla av olust upp för att man inte har tagit tag i saken. Hjälp kunden att slippa denna känsla genom att efter varje presentation som leder till att kunden vill prata med andra alltid ställa följande frågor: 1. "Hur många är ni som fattar beslutet?" 2. "Kan jag rent av prata med/ träffa de andra för att svara på frågor han eller hon har så att ni när ni pratar är på samma nivå?" 3. "Om det enbart varit upp till dig, hade du kört då eller finns det något jag missat som gör att du känner dig osäker på värdet?" 4. "När har ni hunnit kolla på detta?" (anteckna datum och bestäm tid för återkomst) På detta vis har du fått reda på 2 viktiga saker: Är kunden seriöst intresserad och finns det något du missat i din presentation som han eller hon behöver få förtydligat? Dessutom så gör du alla en tjänst genom att veta när du ska återkomma, som en extra touch så lägg gärna till: "Bra, då återkommer jag dag *datum och tid* tills dess vill jag att ni svarat på döljande frågor: "3 frågor som har med behovet av din produkt att göra eller som har med själva tjänstens värde att göra" Det du gör nu är att du dessutom ber om en motprestation, och hur märkligt det än låter så är det enklare att få företag att göra något för dig än att återkomma till företag som inte behöver göra något alls, för du visar att du är viktig, seriös och professionell vilket företag uppskattar, glöm inte att du är där för att hjälpa dem med sin utmaning som du har en lösning på, de uppskattar att du involverar dem i processen och när du väl har gjort det, så är det mycket lättare för dem att svara ja eller nej på frågan "är detta något för oss" Lycka till med din försäljning o kolla gärna in mina artiklar om ämnet sälj :)
Rasmus Biasi - Otålig, envis och fylld av komplex

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.