Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Leverantörsvård

Leverantörsvård 28 maj 2007 12:50 #9215

  • Mojo
  • Mojo's Avatar
  • OFFLINE
  • Ivrig postare
  • Inlägg: 1616
  • Tack mottaget: 3
Då jag nyligen var med om en situation som faktiskt skrämmer många små företagare tyckte jag att det var dags att ta upp det som en fråga här.

Hur ser ni på Leverantörsvård?

Jag googlade på "Kundvård" samt "Leverantörsvård" Den första gav 66.200 träffar medans Leverantörsvård enbart gav 15 träffar. Det är en skrämmande siffra i mina ögon.

Min situation var att jag nyligen utförde ett omfattande arbete till en storföretags kund. (Stor i bemärkelse att deras verksamhet är stor.) Detta gällande material som var av vikt att det skulle tas fram snabbt till en för dem betydande mässa i Tyskland. Med deadlinen så närstående gjordes arbetet klart i tid för att uppfylla deras önskemål och kunden var uttryckligen mycket nöjd.

Detta var första och sista gången som jag utförde ett arbete åt dem. Fakturan ställdes enligt ök om 20 dgr netto. efter 20 dgr väntade jag 10 dgr till. Men ingen betalning syntes. Kontakt med företaget skedde 3 ggr under denna väntoperiod med förfrågan om var betalningen var. Till slut kom det fram att nu efter ytterligare 5 dgr senare står den som obetald trots tidigare påtryckningar och utlovade betalningsdagar och skall betalas enligt ny muntlig utlåtning till månadsskiftet.


Är det egentligen inte lite skrämmande att stora företag nyttjar ekonomiska positioner att stå inne med betalningar för mindre leverantörers omfattande jobb. Jag vet det är inget ovanligt men även Leverantörsvård borde vara något som man ska främja eller kan jag ha fel?

Det vore intressant att höra vad ni anser om detta. För mer tyder på att det börjar bli utbrett och satt i system medans ämnet leverantörsvård hamnar i skymundan.


Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
Må väl!

SV: Leverantörsvård 28 maj 2007 17:40 #9219

  • DEJI
  • DEJI's Avatar
  • OFFLINE
  • Mycket flitig postare
  • Inlägg: 457
  • Tack mottaget: 1
Fördelaktiga relationer till leverantörer är oerhört viktigt. Detta är en fundamental del av ledningsprinciperna.

Det jag reagerar på är om du inte fått betalt p.g.a att du "är liten", eller om det finns andra faktorer bakom? Har du tagit del av deras inköpspolicy? Har dom attesträtt? Anses jobbet slutfört vid din leverans, eller när dom själva marknadsfört tjänsten/produkten?

Stora bolag har bra koll på sin ekonomi och leverantörsresekontran skötts av avdelningar som inte ser om leverantören är stor eller liten. Dock kan dom inte verkställa betalningar som saknar godkännande (attest) från behörig person. Du skall/ bör kontakta denna person direkt och höra vad som sker.

Gör då detta samtal lite som en uppföljning av ditt utförda arbete. Ring och fråga hur mässan var, om det gick som dom hoppats på och om dom fick några intressanta leads. Säg att du tyckte uppdraget var kul och att du gärna bistår med fler tjänster inför andra aktiviteter som dom har. Avsluta samtalet med att denna personen bör följa upp betalningsprocessen eftersom något verkar ha stannat upp gällande din faktura... ;)

SV: Leverantörsvård 28 maj 2007 19:48 #9226

  • Mojo
  • Mojo's Avatar
  • OFFLINE
  • Ivrig postare
  • Inlägg: 1616
  • Tack mottaget: 3
Tack för ditt svar och tips DEJI!

Nu var det inte riktigt så att mitt exempel var unikt. Har stött på andra sammanhang där detta sätts i system bland annat så använder flera myndigheter utbetalningsystem för fakturor enligt processen att de tas in först för inscanning i en inscanningscentral för att senare skickas ut till den som ska attestera fakturan och först när fakturan då godkänns och skickas tillbaka så betalas det ut enligt i regel efter 30 dagar. Dvs inte 30 dgr från den datum som fakturan är ställd.

Som jag skrev i mitt fall har jag vart i kontakt med företaget dvs den som gav mig uppdraget samt attesterade fakturan. Jag är varken beroende eller intresserad av fler uppdrag från det företaget av i detta fall ovidkommande skäl. Och avser heller inte att sätta mig i ett sådant läge. Men tipset kan vara bra för många och kanske för mig i andra sammanhang.

Men nu gällde frågan hur viktig är egentligen Leverantörsvård om vi nu bortser från mitt icke unika sammanhang.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
Må väl!

SV: Leverantörsvård 28 maj 2007 21:12 #9228

Naturligtvis är leverantörsvård minst lika viktig som kundvård. Klara spelregler bör gälla.  Detta med betalning finns det fina sätt att tillgå, men det är olika för vad man håller på med.
Lars Arenander Start av företag och ekonomistyrning samt utgivare av boken KVINNA I STRID

SV: Leverantörsvård 29 maj 2007 14:24 #9237

  • DEJI
  • DEJI's Avatar
  • OFFLINE
  • Mycket flitig postare
  • Inlägg: 457
  • Tack mottaget: 1
Hej
Ja, jag visste nog för lite om just din situation ärligt talat ;)

- Jag kan bara hålla med om att leverantörsrelationer är lika viktiga som kundrelationer. Utan input får man inget utfall så att säga..

SV: Leverantörsvård 30 maj 2007 05:23 #9247

  • Robaino
  • Robaino's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 638
  • Tack mottaget: 3
Visst är leverantörsvård viktigt, men jag tror inte att det är någon prioritet hos de större företagen. Försvinner en leverantör finns det alltid en uppsjö av nya som mer än gärna tar chansen.

Jag har för mig att det var ganska mycket skriverier om ett stort svenskt byggbolag som använde sina underleverantörer som bank. Dom satte i system att bestrida alla fakturor minst en gång och sparade på så vis stora belopp i räntepengar.

Jag antar att i vissa branscher har storleken betydelse :-D

MVH

R

SV: Leverantörsvård 30 maj 2007 05:43 #9249

  • Mojo
  • Mojo's Avatar
  • OFFLINE
  • Ivrig postare
  • Inlägg: 1616
  • Tack mottaget: 3

Jag har för mig att det var ganska mycket skriverier om ett stort svenskt byggbolag som använde sina underleverantörer som bank. Dom satte i system att bestrida alla fakturor minst en gång och sparade på så vis stora belopp i räntepengar.


Ja du har rätt! Inte bara att de bestred fakturor utan även att de stod inne med betalningar i upp till 3-6 månader. Sådan hantering kan bräcka även medelstora och stora företag.
Må väl!

SV: Leverantörsvård 30 maj 2007 06:06 #9252

  • Robaino
  • Robaino's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 638
  • Tack mottaget: 3

Ja du har rätt! Inte bara att de bestred fakturor utan även att de stod inne med betalningar i upp till 3-6 månader. Sådan hantering kan bräcka även medelstora och stora företag.


Läste att ett pressmeddelandet från Intrum Justitia att en av fyra konkurser inom EU beror till stor del på att betalningar kommit för sent eller inte alls.

Enligt EU kommissionens beräkningar förlorar 450 000 anställda sina jobb beroende av konkurser  :o

3-6 månader låter helt galet, men befinner man sig i den situationen så är det svårt att ställa krav. Jag har själv varit där och man lever på hoppet att pengarna skall komma. Inte vågar man avbryta samarbetet heller eftersom man då tror att dom fullständigt tappar motivationen att betala. Inte så begåvat av mig så här i efterhand  :vissla

MVH

R



SV: Leverantörsvård 30 maj 2007 08:48 #9255

  • DEJI
  • DEJI's Avatar
  • OFFLINE
  • Mycket flitig postare
  • Inlägg: 457
  • Tack mottaget: 1
Ett företag är beroende av leverantörer , det är vi nog alla överens om. Men vad man glömmer om man fajtas mot de stora är att i deras värld så är långsiktighet, samarbete, kommunikation med mera otroligt viktigt. Likadant är det med antalet underleverantörer, ju fler desto sämre avtalsfördelar, fler kontakter ökar risken för missförstånd, man får hantera onödigt många telefonsamtal och ärenden etc...

Därför har ofta konkurrerande leverantörer med större och mer täckande organisation (både internt och externt) den klart stora fördelen. De fakturor man ofta talar om när det gäller räntepengar är fakturor på mycket höga belopp. För exempelvis SAAB är fakturavärde på 25000sek inga pengar, medans för den enskilda leverantören som fakturerar kan detta vara ett mycket betydande belopp. I detta fallet har kunden (SAAB) betydligt värre "problem" att brottas med för egen del, och klarar man inte att stå ut 60dgr så är man inte en tillräckligt stark leveratör helt enkelt.'

Jag nämnde det där om inköpspolicy ovan. Jag menade att i denna policy, eller annan instruktion så kan det stå att fakturor betalas 30,60,90dgr netto. Oavsett vad du skriver på fakturan så är det deras underlag som gäller. Detta är ett kundkrav som leverantören skall följa, och dessutom är man själv skyldig att ta del av denna information.

Stora organisationer är styrda ut i fingerspetsarna och dom låter inget påverka detta, mert än deras betydande kundsegment.

Däremot som liten enskild företagare kan man bygga upp ett nätverk av spridda kompetenser som med stöd av avtal kompletterar varandra beroende på vad kunden önskar/kräver.

SV: Leverantörsvård 30 maj 2007 08:49 #9256

  • DEJI
  • DEJI's Avatar
  • OFFLINE
  • Mycket flitig postare
  • Inlägg: 457
  • Tack mottaget: 1
Konkurser beror endast på ostyrda eller okontrollerade processer... ;)

SV: Leverantörsvård 30 maj 2007 09:21 #9259

  • Mojo
  • Mojo's Avatar
  • OFFLINE
  • Ivrig postare
  • Inlägg: 1616
  • Tack mottaget: 3

Jag nämnde det där om inköpspolicy ovan. Jag menade att i denna policy, eller annan instruktion så kan det stå att fakturor betalas 30,60,90dgr netto. Oavsett vad du skriver på fakturan så är det deras underlag som gäller. Detta är ett kundkrav som leverantören skall följa, och dessutom är man själv skyldig att ta del av denna information.


Eftersom jag vidrörde en situation måste jag fylla i det sammanhanget med att kunden själv uttryckligen sa "Ställ fakturan på 20 dagar. Det finns risk att vi inte betalar förrän inom 30 dagar." Även om så finns en policy som säger 30 dagar eller mer så har kunden själv uttryckligen sagt 20 dagar och rent juridiskt borde detta gälla speciellt som kunden inte bestridit fakturans riktighet. Jag kan ha fel?
Må väl!

SV: Leverantörsvård 30 maj 2007 09:44 #9261

  • DEJI
  • DEJI's Avatar
  • OFFLINE
  • Mycket flitig postare
  • Inlägg: 457
  • Tack mottaget: 1

...Jag kan ha fel?



Ja, jag är rädd för detta. Jag har varit med om leveranser som skett helt i enlighet med samtal med kund, men som senare visat sig bli kostsam (!). Man måste vara medveten att muntliga avtal gäller, men är svåra att bevisa vid tvist. Se därför till att alltid ha någon form av bekräftelse på vad som överenskommits. Inget formellt nödvändigt, utan det räcker med ett mail i stil med "Härmed bekräftar jag vår överenskommelse per telefon gällande....bla,bla,bla.." . Ja du förstår säkert...

Sedan är dom här policyna styrande dokument som gäller oavsett vad som sägs nedåt i organisationen. Det gäller alltså att du får bekräftat att den du talar med har tillräckligt mandat att påverka t.ex. betaltider. 

Nu skall vi väl inte förstora upp detta, men det finns en mentalitet inom stora koncerner som är väldigt styrd och där allt som beslutas skall genom vissa instanser för accept.
Tänk på att minsta lilla aktivitet påverkar organisationen och detta innebär att ju större organisation man har, desto mer finns det som kan gå fel.

Då är det inte lätt för en småföretagare att "hävda sin rätt" ;) Speciellt inte om fler leverantörer står på kö...

Jag har ett flertal lustiga, och mindre lustiga exempel på detta... Vissa helt banala, medans andra har varit väldigt kostsamma(!) för leverantören.

Tänkvärt i sammanhanget är att en liten brist i en stor organisation, kan ofta vara en stor brist i en liten organisation..

SV: Leverantörsvård 30 maj 2007 09:45 #9262

  • Robaino
  • Robaino's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 638
  • Tack mottaget: 3
Konkurser beror endast på ostyrda eller okontrollerade processer... ;)


Jag som trodde det var brist på pengar  :P

Man borde kanske undvika att "lägga alla ägg i samma korg" så att man slipper vara beroende av en uppdragsgivare.

MVH

R

SV: Leverantörsvård 30 maj 2007 10:44 #9266

  • Mojo
  • Mojo's Avatar
  • OFFLINE
  • Ivrig postare
  • Inlägg: 1616
  • Tack mottaget: 3

Ja, jag är rädd för detta. Jag har varit med om leveranser som skett helt i enlighet med samtal med kund, men som senare visat sig bli kostsam (!). Man måste vara medveten att muntliga avtal gäller, men är svåra att bevisa vid tvist. Se därför till att alltid ha någon form av bekräftelse på vad som överenskommits. Inget formellt nödvändigt, utan det räcker med ett mail i stil med "Härmed bekräftar jag vår överenskommelse per telefon gällande....bla,bla,bla.." . Ja du förstår säkert...
[/quote]

Skrattar* nu är vi där igen. Jag skrev inte att den informationen jag fått var "muntlig" Den skedde skriftligt per mail.  ;)
Må väl!

SV: Leverantörsvård 30 maj 2007 10:49 #9267

  • DEJI
  • DEJI's Avatar
  • OFFLINE
  • Mycket flitig postare
  • Inlägg: 457
  • Tack mottaget: 1

Konkurser beror endast på ostyrda eller okontrollerade processer... ;)


Jag som trodde det var brist på pengar  :P

Man borde kanske undvika att "lägga alla ägg i samma korg" så att man slipper vara beroende av en uppdragsgivare.

MVH

R




Nja, brist på pengar är väl effekten av det som slutar i konkurs ;-)

SV: Leverantörsvård 30 maj 2007 10:54 #9268

  • DEJI
  • DEJI's Avatar
  • OFFLINE
  • Mycket flitig postare
  • Inlägg: 457
  • Tack mottaget: 1

Ja, jag är rädd för detta. Jag har varit med om leveranser som skett helt i enlighet med samtal med kund, men som senare visat sig bli kostsam (!). Man måste vara medveten att muntliga avtal gäller, men är svåra att bevisa vid tvist. Se därför till att alltid ha någon form av bekräftelse på vad som överenskommits. Inget formellt nödvändigt, utan det räcker med ett mail i stil med "Härmed bekräftar jag vår överenskommelse per telefon gällande....bla,bla,bla.." . Ja du förstår säkert...


Skrattar* nu är vi där igen. Jag skrev inte att den informationen jag fått var "muntlig" Den skedde skriftligt per mail.  ;)


Ja, jag frångick ditt icke unika exempel som du själv önskade ovan... Mitt inlägg var menat som generell karaktär som tyvärr är mycket vanlig.. Att man nöjjer sig med muntliga godkännanden alltså  :(

SV: Leverantörsvård 30 maj 2007 13:22 #9273

Innan jag tog över ett företag var det kotym med 30 dagar och vissa betalade på 60. Jag drog ner till 10 dagar med en glidning för de värsta till 30 dagar. Det fungerade och till slut hade vi ett snitt på 15 dagar.
Lars Arenander Start av företag och ekonomistyrning samt utgivare av boken KVINNA I STRID

SV: Leverantörsvård 30 maj 2007 19:58 #9296

Ännu bättre, speciellt mot kunder som inte är duktiga på att betala är att ta betalt i förskott. Absolut bäst torde vara att ställa en offert som accepteras genom betalning.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

SV: Leverantörsvård 30 maj 2007 20:18 #9298

Min hustru är Auktoriserad svensk-lettisk tolk. Hur tar hon betalt i förskott?
Lars Arenander Start av företag och ekonomistyrning samt utgivare av boken KVINNA I STRID

SV: Leverantörsvård 30 maj 2007 20:23 #9299


Min hustru är Auktoriserad svensk-lettisk tolk. Hur tar hon betalt i förskott?


Ex. Uppdrag: Tolk för möte som varar 2 dagar.

Faktura: 16 h á 500 kr faktureras kund (eller vad en tolk nu tar betalt).

Eller missförstod jag frågan?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
  • Sida:
  • 1
  • 2

Välj kommun från listan