Del 2 i vår exportguide för småföretagare. Se del 1 här: 3 faktorer som motiverar export

Export har fått rykte om sig att vara svårt just för att man inte är förberedd. En kund har hört av sig någonstans i världen och tyckt att vår produkt är bäst, köper att parti och lovar att göra storverk för oss. Storverken lyser med sin frånvaro, istället får vi extra arbete som kostar både tid och pengar. Betalningen kanske t o m uteblir och affären kan dessutom sätta käppar i hjulet för en framgångsrik satsning längre fram. Våga säga nej om du är osäker. Vad ska man då fundera över?

Sig själv: Tycker jag om utmaningar? Är jag öppen för andra kulturer och har respekt för deras sätt att agera? Är jag flexibel och kan ändra mig? Är jag lite äventyrlig och gillar spänning? Är jag uthållig? Är jag tålmodig?  Här vill jag påminna om #sverige1promille, världen är stor. Mycket är lika men ännu mer är olika. Jag brukar säga att export är försäljning² och just därför så himla roligt.

Sitt erbjudande: Är mitt erbjudande unikt nog? I försäljning pratade vi förr om USP, uniqe selling points. I all uppriktighet, det finns inga USP:ar längre. Inget är unikt. Det som gäller idag är starka varumärken och dem ska vi paketera på bästa sätt. Vi gör en ”3P” i form av ”produkt, personer och paket” och den ska motsvara kundens förväntningar. Produkten inkluderar kommunikation, personer inkluderar service och paket inkluderar logistik. Har du packat färdigt?

Håller kalkylen? Idag är allt är transparant och prisjämförelsen ett klick bort. Det gör det svårt att försvara skiftande priser på olika marknader. Om du håller någotsånär prisnivå, räcker marginalen för ytterligare ett led? En distributör, en agent, en återförsäljare, en handelsplattform? Entreprenörer som har export med sig från början kan lägga en högre marginal än nödvändigt i Sverige och har mer att dela med sig av. På så vis kan exporten finansiera sig självt. Alternativet blir att man måste sälja mer för att få samma intäkter. Så hur ser din exportkalkyl ut?

Sitt företag: Har jag tillräckligt med resurser? Export kan inte rädda en dålig ekonomi. En satsning måste vara långsiktig och du behöver ha kapital till marknadsföring och sälj. Hur ser det ut hos personalen? Är de med på banan? Vem tar samtalet från en internationell kund? Vem ansvarar för prislistor, valutor och logistik? Behövs utbildning, kompetens? Digitalisering? Med andra ord, har du de resurser som krävs?

Förhoppningsvis kommer du kommer fram till att du kan ro en exportsatsning i hamn. Om inte, gör de förändringar som krävs. Ta hjälp. Det finns många organisationer som står redo att stötta dig, till t ex EEN, Almi, Connect, Business Sweden. Det finns även bidrag/lån att söka för internationalisering hos Almi i ditt län. 

Nästa steg blir att du upprättar en exportplan med budget, där du kan avgränsa projektet. Involvera personalen i exportsatsningen och förklara vad den kommer att betyda för dem i vardagen. När du har koll på dig själv, ditt erbjudande och ditt företag är det dags att välja marknad.

Del 3: Gör marknadsundersökning för export och rita upp kartan


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.