Det senaste 1,5 åren har det skett en förändring i vårt sätt att kommunicera i sociala medier. Bilder som tidigare varit komplement till orden har tagit över mer och mer. Idag är de en central del i modern digital kommunikation.

Det kanske inte är så konstigt. Vi älskar bilder. Varje dag laddas det upp över 300 miljoner bilder på Facebook. Det är fler än 3000 bilder i sekunden. Bildnätverk som Instagram och Pinterest har vuxit sig stora på kort tid, och skapar nu förutsättningar för företag att synas på nya arenor.


Instagram – små ögonblicksbilder i vardagen

Instagram är en gratisapp du laddar ner till din smartphone. Men förutom att bara ta bilder låter Instagram dig sedan lägga på ett filter på bilderna för att förhöja känslan och upplevelsen av det du just fotograferat. Bilden blir snyggare, får en retrokänsla eller kanske ett drömskt, softat skimmer. När du sedan laddar upp bilden kan den bli sedd av andra Instagramanvändare, eftersom Instagram även är ett socialt nätverk. Det innebär att du kan följa andra Instagramanvändare och själv bli följd. Bilderna som laddas upp på Instagram kan kommenteras, gillas och delas till dina övriga sociala nätverk.

Instagram handlar om att förmedla en känsla. Styrkan med Instagram är att det är så personligt och så direkt. Det ger företag möjligheten att berätta sin historia med hjälp av ögonblicksbilder i vardagen. Låta kunderna lära känna varumärket på ett nytt sätt, långt ifrån de polerade, stylade reklambilder man är van vid att se. Men också våga låta konsumenter tolka ens varumärke genom att engagera dem i tävlingar eller på andra sätt få dem att posta bilder relaterade till sitt varumärke.

Att Instagram är ett populärt nätverk råder det heller ingen tvekan om. I Sverige är vi idag ungefär 600 000 användare. Hur många svenska företag som finns på Instagram är fortfarande oklart, men i USA använder ungefär 40 procent av alla varumärken Instagram i sin kommunikation på något sätt.


5 snabba tips för att lyckas på Instagram

  • Använd dig av #-tags för att få nya följare
  • Ta ögonblicksbilder
  • Dela dina bilder på dina andra nätverk
  • Konversera med dina följare
  • Engagera dina följare - genom tävlingar eller andra aktiviteter


Pinterest – digital anslagstavlor och moodboards på nätet

Pinterest är ett annat digitalt bildnätverk som vuxit sig stort på bara ett par år. Grundarna till Pinterest ville skapa en plats där man digitalt får möjlighet att spara på alla de bilder man hittar på nätet. Men samtidigt enkelt kunna organisera och dela med sig av bilderna till andra som delar ens intressen.

Du laddar upp bilder som sedan både dina följare kan följa, för att de är dina, eller hitta via de olika förutbestämda kategorier som tjänsten satt upp. Och här finns allt. Oavsett om du gillar recept och mode, eller om du brinner för inredning och antika bilar. Som användare kan du frossa loss i precis den typ av bilder som intresserar dig. När du hittat något du vill spara på, pinnar du bilden på din anslagstavla, och den visas i flödet för de personer som följer dig.

För företag ger Pinterest möjligheten att visa upp varumärket och verksamheten på nya sätt genom att visuellt berätta vad man är bra på. Visa det genom att bygga inspirerande anslagstavlor eller fylla på med produkter man säljer. Laddar man upp bilderna på rätt sätt skapas det länkar mellan Pinterest och sidan varifrån bilderna kommer och det kan driva trafik och konverteringar.


Fem snabba tips för att lyckas på Pinterest

  • Följ smart och följ många
  • Använd dig av #-tags så att du blir sökbar
  • Pinna sådant som är relevant för din målgrupp
  • Länka dina bilder rätt så att du får trafiken
  • Se till att ha snygga bilder


Oavsett om du funderar på att jobba med Instagram eller med Pinterest så bör du först sätta en strategi: fundera på vilken målgrupp du har och vad det är för typ av historia du vill berätta. Är du en e-handel och vill visa snygga bilder så kanske Pinterest är bäst. Vill du vara mer personlig och låta dina kunder se en annan sida av ditt varumärke så kanske Instagram är det du ska satsa på.

Visual storytelling är helt klart en viktig del av ett företags kanalval och idag är det Instagram och Pinterest som många väljer att använda. Vågar du vänta?

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
5 kommentarer
Hu
2012-12-20 08:46
Tack Sara! Det hjälper mycket. Ska kolla upp dem, då detta är något för mitt företag, helt klart! Tack igen för en bra artikel som hjälpte mig förstå tänket kring spridningen av foton. /HU
Sarah Larsson Bernhardt
2012-12-20 07:36
Hej. Det finns ett par svenska företag jag tycker att man kan kika på som använder Pinterest och Instagram som kommunikationskanaler. Ving är ett sådant företag. De är duktiga på både Instagram och Pinterest. Iscehotelsweden (Ishotellet) är duktiga på visuell storytelling på Instagram. Handlavin.se, Nelly.com är bra att kika på när det gäller pinterest. Skistar.se har just nu en pågående tävling på Instagram, och så också Ica med sin pepparkakshustävling man kan läsa om på deras hemsida. Hoppas att detta hjälper dig lite. //Sarah Se mer...
Hu
2012-12-19 23:52
Jonas! Titta på postkakan.se och se deras koncept! Det är ett bageri bakom. Gör t ex en speciellt snygg bakelse/tårta med speciell design som du kan marknadsföra, som foto, via Instagram och se till att ha med din logga. Viktigast är nog inte att göra den skitsnygg utan snarare skitannorlunda, så fotot sprids på facebook, twitter osv. Kalla produkten någonting och sälj den vis en e-shop - ja! Enbart den produkten! Din bageriverksamhet kör du vidare som vanligt. Se till att den går att skicka via posten så man kan ge bort den till en vän/företag som en gåva. Se mer...
Hu
2012-12-19 23:48
Hej Sara! Mycket bra skrivet, men jag som läsare önskar gärna ett par konkreta tips för att lättare kunna ta detta till mig. Ta gärna exempel på 3 olika företag i 3 olika branscher (minst en tjänst/produkt) och berätta hur de skulle kunna göra. Kort och enkelt beskrivet.

Tack!
Jonas
2012-12-18 11:36
Bra artikel med enkla tips men samtidigt blir jag mer förvirrad. Facebook, twitter, linkedin, Google+ och här är två nätverk till. Vilka ska man välja? Finns det vissa av dessa som passar bättre inom vissa branscher? Jag driver ett bageri och jag kan se att för mig är pinterest och instagram nog bättre än de andra. Men frågan är om det är värt tiden. Vem vill lyfta fram mina kakor och bakelser 🙂 Visst är de fina men ändå... 🙂 Jag har inte ens en hemsida. Kanske ska börja där? Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.