Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

5 tips till dig som ska skaffa nytt kontor

Dela artikeln
onsdag, 09 november 2016 0
5 tips till dig som ska skaffa nytt kontor

Går du och funderar på att byta kontor eller skaffa ditt första? Läs då de här fem tipsen som kan hjälpa ditt företag att växa på ett bra sätt och inte binda upp dig för länge, framförallt anpassat för företag under 15 personer.

1. Behöver du verkligen ha en egen lokal eller fungerar det bra med att hyra kontorsplatser/kontorsrum hos kontorshotell alternativt hos annat företag? Det många inte räknar med när de jämför en hel lokal mot något som är färdigmöblerat och som inkluderar Wi-Fi, kaffe, fastighetsskatt etc. är att det tillkommer ofantligt många småsaker som adderar till att bli en hög kostnad.

2. Uppsägningstiden beror på vad du hyr: För den enskilde personen som precis startat företag kan det till en början räcka att hyra en eller några kontorsplatser och då bör uppsägningstiden inte vara längre än 1-3 månader. Är det däremot så att ni är större och hyr ett kontorsrum eller flera som blir mer av ett “eget kontor” så bör inte uppsägningstiden vara längre än 3-6 månader. Om du däremot bestämt vill hyra en lokal så är uppsägningstiden i regel mellan 1-3 år, alternativt att du binder dig till tre år direkt.

Fördelarna är många med att hyra kontorsplatser eller kontorsrum om ditt företags behov fluktuerar alternativt är i tillväxt då du enbart betalar för det du använder.

3. Benchmarka priser och gå på flera visningar: Det som vi har sett fungerat allra bäst för våra användare när de ska hitta kontor är att gå på ungefär 3-5 visningar. Det ger en bra bild av hur priserna är samt att det sällan är det första kontoret man kikar på som är det bästa, gå och se flera!

4. Identifiera dina behov: Är det centralt läge, representativt, prisvärt, kort uppsägningstid, rätt sammanhang i form av andra företag eller annat attribut på kontoret som är viktigast? Det finns massvis med olika faktorer som spelar olika roll, ovan är några av de primära. Gå igenom dem samt dina egna för att enklare kunna ta beslut och ställa olika kontor mot varandra.

5. Kommunikationsläget: Var utgår dina anställda/medarbetare ifrån? Se vad som passar optimalt genom att märka ut på en karta var alla pendlar från. Det gör att det blir enkelt att överblicka samt ger en grund för ett rationellt beslut så att ingen på företaget känner sig förbisedd!

När du väl gått igenom alla dessa fem steg så är det läge att börja söka efter kontor.

Välj kommun från listan