Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Att starta företag är riskabelt - så här minimerar du riskerna

Dela artikeln
tisdag, 11 oktober 2011 0
Starta eget företag innebär risk - följ detta system för att undvika konkurs Starta eget företag innebär risk - följ detta system för att undvika konkurs

Att starta eget företag innebär alltid en risk. Som företagare tar man risker när man producerar varor och säljer tjänster till kunder, med förhoppning om att kunden ska gilla det (precis så mycket som man själv gillar det) och är villig att betala ett tillräckligt högt pris för att täcka kostnaderna och skapa vinst.

Går det inte enligt planerna, kan företaget inte utvecklas eller fortsätta att producera och företagaren kan personligen bli skuldsatt för resten av livet där dessutom hälsan kan få en rejäl smäll.

Så att starta eget och driva företag är riskfyllt…

…men, det finns saker du kan göra för att bli ett av de företag som faktiskt blomstrar.

Nu ska vi gå igenom just detta – om varför företag gå i konkurs, eller avvecklas pga. pengabrist och hur du kan undvika att hamna där.

Varför går så många företag i konkurs?

Den frågan ställde sig Magnus Hansson och Ludwig Reinisch när de skrev sin uppsats med samma namn. Varför går så många nystartade aktiebolag i konkurs?

De sammanfattar rapporten så här:

”I slutsatsen framkom det ett tydligt mönster att företagsledarna i nystartade aktiebolag har missbedömt vad det innebär att driva ett aktiebolag. Andra orsaker är också att ledningen kan ha bristande kunskaper inom ekonomi och marknadsföring. Vad som bör noteras är att bristerna inte är branschrelaterade utan beror oftast på företagsledarens drivkraft.”

Slutsatsen ovan är baserad på flera intervjuer med bla. banker och Almi och jag tror att detta är samma slutsats som de flesta affärsutvecklare och experter skulle komma fram till.

Det som är bra med detta är att det finns tydliga mönster och brister, vilka då också går att förebygga.

Hur du kraftigt reducerar riskerna för konkurs

  • Ta reda på vad som krävs av dig personligen. Du kommer att vara ytterst ansvarig. Är du rätt person att starta eget? Om du tvekar på den frågan kanske du ska avstå? Fråga andra företagare hur de gjorde. Läs på! Ställ dig frågor som – Är jag beredd att lägga 60 och många gånger 80 timmar/vecka, eller mer, under flera års tid? Är min familj beredd på det? Om allt går åt skogen, kan jag leva med det då?
  • Gör en affärsplan, marknadsplan och marknadsundersökning. Ta reda på hur mycket pengar som kommer att behövas genom att ta fram en realistisk budget men även en skiss på ett negativt scenario som faktiskt skulle kunna inträffa. Sen planerar du för att göra allt som står i din makt för att undvika att det negativa inträffar. Och om ifall det ändå skulle hända, finns det då en buffert att ta av? Ifrågasätt din egen affärsidé och ännu bättre, be andra att kritiskt granska den.
  • Håll dig uppdaterad om vad som händer inom din bransch och träna ständigt på att bli bättre inom:
  1. Marknadsföring
  2. Försäljning
  3. Företagsekonomi (Jag tänker inte först och främst på bokföring utan snarare att du lär dig se mönster i hur företagsekonomins principer fungerar så du kan investera rätt när det är läge för att investera och dra ner på kostnader när det är läge för det.

Att planera innan du startar är A och O. Eller som Abraham Lincoln uttryckte det – ”Ge mig sex timmar att hugga ner ett träd och jag kommer att tillbringa de fyra första med att slipa yxan.”

10 tips för att undvika konkurs och likviditetsbrist

Hur du ökar möjligheterna för ditt bolag att växa

Risker med att starta företagMånga små företag växer inte. En del väljer att inte växa, andra stöter på problem som de inte riktigt kan påverka, men jag tror att många oavsiktligt fastnar i småföretagarrollen. De vill växa men har samtidigt svårt för att bryta vissa mönster.

Är du entreprenören eller den duktige teknikern eller uppfinnaren?

De flesta som startar eget är duktiga på en sak. Det kan vara ett hantverk, att tillverka något eller att utföra en tjänst. Kanske har personen varit anställd inom detta område en längre tid eller så har personen haft det som hobbyverksamhet och vill nu testa på att vara egenföretagare. Det är inget fel med det, men många av dessa fastnar på vägen och får inte fart på tillväxten, eller ännu värre, finns inte kvar några år senare.

Många av dem som ändå lyckas hålla sig kvar på marknaden och växa gör det genom att jobba 50 % eller 100 % mer än en vanlig heltidsanställning innebär. Det är sällan hållbart i längden.

Undvik denna fälla och öka chanserna för ditt bolag att växa

Att driva företag innebär inte bara att tillverka eller utföra en tjänst, den del som man ofta är mer eller mindre expert på. Som egenföretagare står man helt plötsligt inför en rad nya sysslor som måste skötas, parallellt med att det vanliga arbetet som ger intäkterna ska utföras. Det gäller bokföring, ordermottagning, försäljning, marknadsföring, inkommande mejl och samtal med säljare, kunder och leverantörer, plus en rad andra sysslor. Bestämmer man sig dessutom för att anställa någon så måste man ta sig tid för att lära upp personen. För många blir detta ett Moment 22. Man kommer ingenstans och högen på skrivbordet blir bara större och större.

Känner du igen dig eller känner du någon som är eller har varit i denna situation? Jag känner flera duktiga företagare som har varit det och jag har själv i perioder hamnat i den.

Här gäller det att redan innan du startar ditt företag ha en smart plan för hur du ska agera när företaget väl är igång. Denna plan är dessutom en nödvändighet, OM ditt företag ska ha en möjlighet att växa, utan att du jobbar ihjäl dig.

Inställningen för alla företagare bör vara att man på sikt ska kunna jobba mindre och mindre, samtidigt som man tjänar mer och mer.

Det är inte alltid så lätt att kunna föreställa sig detta. Att jobba mindre och samtidigt tjäna mer. Särskilt om man har varit anställd i många år och fått betalt för varje timme man själv jobbar. Men det finns sätt att uppnå detta och alla kan göra det. Även du!

Gör en plan för hur du ska kunna lämna över arbetet till nästa person

Börja redan före uppstart att fundera på och planera hur du ska kunna lämna över ditt arbete till nästa person. Har du redan startat och driver ett företag och känner igen dig i detta, så avsätt tid för att skapa din ”master plan”.

Det är dock inte helt lätt att lämna över den uppgift man själv är ”expert” på till någon annan. Du kan ju detta bättre än de flesta andra och det är väl just därför som du valde att starta eget.

Det är just detta som är den stora skillnaden mellan företagare och entreprenör. Entreprenören startar nya företag, anställer folk som sköter jobbet och går sedan vidare med sitt nya företag.

Tänk över vilka sysslor du kan lämna över till andra – vanligt är t ex att man väljer att lämna över bokföringen till ett externt företag, ta in en städfirma om städning behövs, etc. Vilka göromål som är lämpliga att leja ut är naturligtvis beroende på vilken slags verksamhet man bedriver.

Att skaffa en hemsida är t ex ett smart sätt att skaffa sig en extra ”säljare” som jobbar dygnet runt.

Om ditt företag ska växa samtidigt som du jobbar mindre så måste du vara beredd på att lämna över huvudsysslorna till kommande medarbetare.

Ta fram ett system – en manual

Ett smart tankesätt är att du ska lämna över hela ditt företag, sälja det eller utveckla det till ett franchisekoncept om några år. Du ska alltså planera för att göra dig själv sysslolös. Lyckas du med det så kommer du att ha betydligt större möjlighet att inte bara starta och driva ett företag. Du kommer även att öka dina möjligheter att få en riktigt snabb tillväxt, samtidigt som du inte behöver jobba ihjäl dig.

Och det är väl det vi alla vill?

Det betyder att du behöver ta fram idiotsäkra manualer för hur ditt arbete ska utföras så att i stort sett vem som helst kan ta över. Titta t ex på Mc Donalds. De har tydliga beskrivningar för ALLT. Detsamma gäller alla franchisekoncept. Du kan kopiera deras metoder för att öppna nya företag när du skapar ditt eget system.

Flexibilitet – en annan nyckel

Under 1900-talet blev så många som 70 % av alla Fortune 500-företag uppköpta, nedlagda eller gick i konkurs. Två tredjedelar av de då allra mest framgångsrika företagen i USA finns alltså inte kvar idag.

Att växa är inget självändamål men man får inte bli nöjd, för då finns risken att någon kör om dig och i värsta fall tar över dina kunder. Flexibilitet är alltså viktigt för både stora företag och små. Där har du som småföretagare en stor fördel då du har nära kontakt med dina kunder och inte har en stor organisation som måste ställa om en process.

Sammanfattat

  1. Sätt som mål att jobba mindre och tjäna mer.
  2. Ta fram en plan och ett system för hur du ska lämna över till nästa person.
  3. Dra nytta av flexibiliteten du har som småföretagare.

Några frågor? Ställ dem i kommentarsfältet nedan så ska jag göra mitt bästa för att svara. Annars ställer du som vanligt din fråga i forumet.

Senaste nytt

Välj kommun från listan