av Redaktionen
Redaktionen
Författare på Foretagande.se
46 foruminlägg
1215 artiklar

Din kund betalar inte och du måste sätta ned foten. Har du inte tid att göra det själv? Lotta Pettersson Brinkhoff vet hur det kan vara. Hennes jobb är att hjälpa företag att få betalt för de varor eller tjänster som de sålt.

Tips

Vill du veta mer om inkasso och hur du kan få hjälp att få betalt snabbare?

Klicka här.

Att dina kunder inte betalar fakturorna är väl det sista du som företagare vill. I värsta fall kan din egen likviditet ta skada och du kan själv få svårt att betala dina fakturor.
Men att kunder inte betalar – det händer. Faktiskt mycket oftare än vad man kan tro.

De flesta företagare anlitar då ett externt inkassoföretag. Hos Intrum Sverige, med 100 års erfarenhet i branschen, skickas varje månad cirka 110 000 inkassokrav och de genomför ungefär 55 000 samtal med personer som har tagit emot ett krav. De tar helt enkelt hand om inkassoprocessen åt dig som företagare.

– Vårt mål med varje ärende är att hitta en lösning, för alla inblandade. Här gäller det att vi är lyhörda, ödmjuka och lyssnar till varför någon har fått en skuld, berättar Lotta Petterson Brinkhoff, kundhandläggare hos Intrum.

Det gäller också att hitta en snabb lösning. Du som företagare måste markera att du vill ha dina fakturor betalda, samtidigt som du självklart vill ha en fortsatt bra relation med din kund.

– Många av de som får inkassokrav är unga personer, som inte har förstått vilka följderna av att betala för sent kan bli. Det kan till exempel bli svårt för dem att hyra en lägenhet i framtiden eller att få ta ett banklån om de får en betalningsanmärkning, säger Lotta.

Att anlita ett inkassoföretag som Intrum innebär flera fördelar. Alla regler i inkassolagen följs och din egen administration minskar.

– Dessutom kan vi med vår erfarenhet påverka betalningsviljan så att mottagaren prioriterar din faktura, säger Lotta.

Ett lyckligt inkassoärende slutar förstås med att du som företagare får betalt och att det inte behöver bli några fler följder.
Men alla resor är inte lyckliga – en del slutar med att ärendet måste gå vidare till Kronofogden.

– Det är de som till slut fastställer fordran, det vill säga att de fastställer att kunden är betalningsansvarig genom ett utslag.

I Intrums kundtjänst ser medarbetarna inte inkassoärenden som ett arbete där det enbart gäller att driva in skulder.

– Det är också ett jobb där vi hjälper människor att komma ur skuldfällan och informerar om sådant som de kanske inte visste innan. Som vad som händer när man får en skuld och vilka följderna kan bli. En del har inte fått den kunskapen innan.

Lottas tre råd till dig vars kunder inte betalar

1. Agera snabbt

– För att din kund ska ha respekt mot dig och betala skulden behöver du agera snabbt. Om du anlitar oss skickar vi inkassokrav och ser till att relationen mellan dig och din kund blir så bra som möjligt. Ett inkassokrav innebär inte att din kund direkt får en betalningsanmärkning eller hamnar i något offentligt register.

2. Tänk på dina egna underleverantörer

– Om din kund blir van vid att betala sent kan det drabba dig – och dina underleverantörer. Med sämre likviditet får du svårt att betala i tid. Detta kan leda till sämre relationer för dig.

3. Ta hjälp med att få betalt

– Många företag, stora som små, anlitar ett inkassobolag som Intrum för att få betalt snabbare. Företagarna säljer antingen sina fakturor eller får hjälp med att få in betalningen när den uteblir. Förutom att pengarna kommer in så signalerar detta också att du på ett seriöst sätt vill ha betalt för ditt arbete – i tid.

Så här funkar inkasso (steg för steg)

Steg 1.

Din kund betalar inte – inte heller när du skickar en påminnelse. Du kan anlita ett inkassoföretag som Intrum för hjälp.

Steg 2.

Intrum skickar ut ett inkassokrav. Din kund har alltid åtta dagar på sig att betala från kravdatumet. Det är också när kravet har dimpt ned i brevlådan som många samtal till Intrum kommer.

Steg 3 (alternativ 1).

Kunden betalar och allt är frid och fröjd.

Steg 3 (alternativ 2).

Kunden betalar inte. Intrum gör en ärendevärdering där man kontrollerar kundens ekonomiska situation. Utifrån värderingen avgör Intrum vilken nästa åtgärd som är bäst – till exempel om de ska skicka vidare ärendet till Kronofogden.

Steg 4 (alternativ 1).

Kunden betalar äntligen.

Steg 4 (alternativ 2).

Kunden invänder mot kravet och ärendet kan komma att överlämnas till tingsrätten.

Steg 4 (alternativ 3).

Kunden bestrider inte kravet, Kronofogden fastställer skulden och försöker driva in den.

Under hela processen kan din kund höra av sig till Intrum med frågor eller för att diskutera olika lösningar.

Du kan även lära dig mer på Intrums inkassoskola:

1. Vad är inkasso och god inkassosed?

2. Så går det till - inkassoprocessen.

3. Tvistemål och bestridande.

Se vår inkassoskola här


Taggar:

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.