av Linda Hernestål da Silva
Linda Hernestål da Silva
2 foruminlägg
4 artiklar

 

En blogg ska inte vara något extra utöver din marknadsföring, den ska vara en del av din marknadsföringsplan! Så hur kan bloggning för den lokala företagaren löna sig?

För lokala företag så ger en blogg en större möjlighet att nå ut till just de lokala kunderna. Genom att göra det enkelt för kunderna att se nyheter och evenemang så skapar det också en extra anknytning till just det företaget. Istället för att åka till en större stad så söker de först och främst lokalt.

3 Skäl att använda en blogg:

  • Den hjälper ditt företag att bli hittat av folk som letar i din stad/län.
  • Du kan uppdatera om vad som händer, parties, events, bjuda in folk, utbilda dem inom ditt område
  • Visa din expertis, skicka folk dit de har frågor, visa en professionell bild av dig.

Hade jag letat efter en speciell produkt på nätet och kommit till en snygg och väl informerande hemsida/blogg i min hemstad så hade jag antagligen först och främst gått dit istället för att uppsöka andra butiker.

Jag hade även blivit mer imponerad och känt att företaget verkar kunna sina saker och är kanske inte bara ute efter att tjäna pengar.

Exempel på hur företagare kan använda en blogg

 

En frisör kan skriva om nya produkter, en dag i salongen, senaste nytt, rekommendera produkter för speciella hårtyper, visa nya frisyrer, visa före och efter av kunder.

En hälsokost affär kan prata om olika produkter och vem som kan tänkas vara i behov av dem. ”känner du dig trött – rosenrot är ditt svar”. De kan bjuda in till event, club dagar etc.

 

Den lokale mäklaren kan prata om hus försäljning, vad att tänka på, hur man undviker fällor och problem, hur de lättast kan hjälpa till etc.

Restauranger – veckans meny. Ingredienser, recept, inbjudningar.

Färgbutiker – inredningstips, nyheter, club dagar, kurser etc.

Sökoptimering för lokala företagare

Få lokala företag sökoptimerar sina hemsidor (om de har en över huvud taget), en blogg är ett utmärkt hjälpmedel när det gäller lokal sökoptimering. Genom att veta vad dina kunder söker och skriva därefter med lokala sökord så ökar chanserna att synas på sökmotorerna.

Google Places och Google +

Google är den främsta sökmotorn och de har två saker speciellt bra när det gäller lokal marknadsföring: Google Places och Google Plus (+). Genom att skriva in dig i Google places så har du större chans att synas när en sökning för ett lokalt företag görs. Samma sak när det gäller Google Plus företags sidor. Google places visar en karta till ditt företag, telefonnummer. Öppettider etc. Allt vad den potentielle besökaren behöver veta.

Fortfarande osäker på om ditt företag kan dra nytta av en blogg? Gör en lista på olika ämnen som är relaterade till din målgrupp och vad de vill veta. Skriv ner och du kommer antagligen ha en lång lista med saker du kan skriva om. Lycka till!

Visa kommentarer 2
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.
Jazz
| Anmäl | 7 år sedan
Inte lätt detta. Driver eget som hantverkare i Malmö. Tycker om att skriva och har funderat på att blogga. Men det känns lite konstigt. Rädsla antar jag 🙂
Men även om jag skulle lägga tiden det tar. Är det värt det i slutändan och vad ska jag skriva om, hur ofta, hur långa inlägg, eller ska jag satsa på facebook eller något annat?

Bra artikel i vilket fall! 🙂
| Anmäl | 7 år sedan
Jag förstår precis vad du menar "hur vet man att det är värt mödan?" Du har ju redan en fördel att du gillar att skriva. Vilket är att ha en realistisk plan för att lyckas med de mål man sätter upp. Facebook är jättebra men ska vara en del av marknadsföringen, inte basen. I kursen som börjar nu på Måndag för företagare går vi igenom alla dina funderingar som du nämnde ovan. Du kan läsa mer här:http://www.ekkowebsolutions.com/sv/bloggkurs

Kul att du gillar artikeln och lycka till! 🙂