En fråga om ekonomi

1616
4
Hej!

Blev lite chockad över en notering som jag hade på företagets Plusgirokonto. Det hade kommit in en större summa pengar på kontot Till / från Namn: UTLANDSBETALNING. Inget Till och från konto, inget referensnr eller meddelande.

Pengarna var inget som vi inväntade enligt ställda fakturor.

Hur ska man gå tillväga nu?  :vissla

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
Må väl!
456
1
Antingen så avvaktar du och ser vad som sker, eller så kontaktar du PG och ber dom kolla var pengarna kommer ifrån.
36
Ut o shoppa!  :mrgreen:[br][br]Nä, det är väl bäst att avvakta o se. Någon kommer säkert att fråga efter pengarna förr eller senare.
Commodore 64 - Fortfarande den bästa datorn, ska den nya Commodore slå den tros?
101
Alltid lika klurigt... har ett eget konto jag sätter undan sådana summor när det skulle hända... och avsädaren brukar på något sätt höra av sig...[br][br]Oftast brukar banken kunna felsöka när man ringer dem om det är en inbetalning eller överföring från ett annat konto. Däremot om det är en direktinsättning på en bank är det värre.[br][br]Var själv med om att någon gjort en insättning direkt på ett bankkontor, fast inom Sverige. Men i och med att det var en direktinsättning utan meddelande gick det inte att spåra (endast orten där pengarna var insatta) och avsändaren eller någon annan hörde aldrig av sig. Ingen direkt större summa det handlade om men ändå... Kontaktade min bank vid flera tillfällen, men de kunde inget göra. Det ställde dock till det i bokföringen eftersom det inte fanns någon post att bokföra det mot, men finns lösningar för sånt med... och efter en lång väntan var det bara att "shoppa"   :giggle [br][br]Men är det mycket pengar tycker man att avsändaren eller avsändarens bank borde kontakta dig omg.  rtfm [br][br]//Marta
1616
4
Jag håller just nu på att undersöka detta. [br][br]Shopping lär inte komma på tal för min del. Nej rätt pengar i rätt hand ska det allt vara! [br][br]Min farmor sa några klocka ord en gång till en ung flicka som slängde en femtioöring på gatan. - Har du inte öret har du heller inte kronan![br][br]Bra och tänkvärt![br][br]Antog att det borde bli strul i bokföringen och det är inte roligt.[br][br]Jag är en jäkel på att gräva fram fakta så jag återkommer så småningom hur det hela har gått. [br] 8)
Må väl!
101
Ja shopping ska man nog allt ta med en nypa salt!  :P Man vet aldrig vad som uppdagas...[br][br]Klok farmor!!![br][br]Ska bli intressant och se resultatet... Jag och min bankman höll på i 6 månader innan revisorn fick lösa det "tekniska" åt mig i bokföringen.  ;-)[br][br]//Marta
1616
4
Utbetalningen som visades inkommet disponibelt för mötande betalningar på kontot igår samt blev disponibelt för uttag idag visade denna dag en avsändare. Så här långt har jag lyckats lokalisera företaget i Norge som stått för utbetalningen. Dessa försöker jag nu kontakta för att de i sin tur ska kunna ta och kolla upp ärendet samt hur de löser det med sin bank. Tyvärr har företaget kortare öppettider under sommaren samt dålig information om telefonnummer.[br]Fann dock ett mobilnummer långt tillbaka i deras nyhetsbrev på webbsidan till en då ny-anställd som nyligen ringde tillbaka och gav mig VD's mobilnummer och där försöker jag nu få kontakt med denne.[br][br]Känner mig som en gammal privatdeckare. Det är bara whiskey som fattas  8)[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br]
Må väl!
1324
2
Kul jobb. :D[br][br]Ännu mer kul för jag satt i måndags och läste en bra bok från Björn Lunden AB och förenklat bokslut. [br]I den fanns ett exempel hur man skall bokföra om en kund "betalar för mycket". Tyckte det var ganska kul för det händer ju inte. Men detta var ju nästa det. [br][br]Dom tyckte att man skall bokföra beloppet som 2900  (övriga skulder)[br][br]Hans[br]
1616
4
Skrattar* Den var intressant. Finns inte konto för öresutjämning?  :P[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
1616
4
Idag fick jag äntligen tag i VD för företaget som bekräftade att det blivit fel, han lät både glad och matt. Jag har nu också kontakt med banken som i första hand rekommenderade mig att själv göra en utbetalning för att det skulle gå snabbt. Detta ville jag inte göra då det kommer strula till bokföringen. De undersöker nu på banken hur de ska gå tillväga för att reklamera pengarna vilket de sa kan ta några dagar men det kommer då se korrekt ut på kontot för bokföringen. Banktjänstemannen hade inte riktigt koll på hur de gör med reklamationer till utlandet men han lovade att återkomma strax med mer information.[br][br]To be continued...[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
1616
4
Oj vad mycket jobb det var för detta! Nästan inte värt at tåtersända pengarna.  :D[br][br]Bankmannen ringde tillbaka och bekräftade att de kommer göra en reklamation som ska sända tillbaka pengarna till den Norska bank som ställt ut dem. Jag har begärt uppgifter på samtliga namn och kontakttelefon för att föja så att allt går rätt till och att pengarna återförs till rätt företag. Jag har även skrivit till VDn på företaget med kontaktinfo till vår bank om han har några frågor samt att han skall höra av sig så snart han vet mer. I övrigt ligger det inte längre på mitt bord.[br][br]Märkligt vad glad man kan känna sig för att ha förlorat en större summa pengar. Kanske det är för att man gjort det mesta rätt. [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
101
:bravo För allt jobb du lagt ner![br][br]Företaget i Norge ska kan verkligen skratta sig lycklig att pengarna kom i "rätta" händer.[br]Finns säker människor som inte hade lagt sitt fulla engagemang och lagt den tiden du gjort för att hjälpa "dem" och ställa allt till rätta.[br][br]Har själv gjort en felaktig utlandsbetalning och det kan ta tid innan det löser sig, framför allt "stressen". Inte lika lätt att komunicera med motparten, beroende på land då vill säga, som när det går galet inom landets gränser.  :blink[br][br]//Marta
1616
4
Jag hoppas de kommer i rätt händer  :-[ [br][br]Nu ligger det i bankens kunskap att lösa resten. Själv kan jag bara vänta med spänning på att få höra att allt gått bra samt att jag är ansvarsbefriad i ärendet.[br][br]Det som jag tyckt vart viktigast är att företaget i Norge ska veta att betalningen kommit fel speciellt om det rört sig om utbetalning av ställd faktura samt att det är på väg att rätas ut. Obetalda fakturor kan kosta dyrt särskilt vid stora belopp. [br][br]Ovetskap är verkligen otryggt när det kryper sig på. Själv har jag erfarneheter av en gammal inneboende barndomskamrat som för över tio år sedan ringde 'sönder' min telefon samt gömde fakturan. Fick en räkning på 37000 kr samt en följdräkning på 8000kr. Samt påminnelseavgifter mm. Det var betydligt mer än vad jag omsatte på den tiden per år. Det kostade mig all kontakt mot yttervärlden samt sänkte min verksamhet och kontakten med de kundnät jag hade börjat bygga upp. Glad som jag ändå var  Grrrrr skaffade jag mig en personsökare och började om på nytt i en tio år lång stressig arbetsam och tung dalgångsperiod. Mina referenser, vänner och kundrelationer har betytt allt och jag har dessa att tacka för mycket.[br][br]
Må väl!
2360
37
Släkt och vänner är de farigaste momenten i verksamhet och resultatet är ofta förödande.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
589
1
[quote author=Mojo link=topic=2573.msg10332#msg10332 date=1184775777][br]Känner mig som en gammal privatdeckare. Det är bara whiskey som fattas  8)[/quote][br]Cigarr också. Gärna en papegoja...
1616
4
Man slänger ur sig så många gojjor ändå så det behövs inte  ;)
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.