Några frågor om bokföring

27
Hej alla,

Håller just nu på att starta upp mitt företag (har inte skickat in ansökningen än, men inom kort) och har lite frågor angående bokföringen.

Om jag köper ett program som tex. Visma Enskild Firma, behöver man stora kunskaper inom bokföring endå eller gör programmet mkt av jobbet?
Har läst lite böcker och har tack vare det lite grundläggande kunskaper inom ämnet men inte mer än så...
Ska säga det också att jag kommer att ha en hel del in resp. utbetalningar ifrån utlandet.

Vad tror ni, klarar jag mig på detta eller är det lika bra att anlita en ekonom direkt?


Mvh.
Niklas Kvarnström



7
Det här är nog den eviga frågan för alla som driver eget. Ska jag göra min bokföring själv eller ska jag lämna bort den. Det finns inget svar som gäller för alla på den frågan. Varje företag har sina förutsättningar och varje företagare har i sin tur sina egna förutsättningar i fråga om kunskaper, tid och pengar.[br][br]Att lämna bort alltihop till en ekonom kan säkert vara rätt för vissa. Har man råd så kan det vara OK, men om pengarna tryter, då kan man kanske göra åtminstone en del själv. Lämnar man bort [b]allt[/b] är det lätt att man helt tappar kontakten med sin ekonomi och därmed inte får rätt grepp om sitt företag. Konkursen får inte komma som en överraskning, vilket det kan bli fråga om i det fall man inte till fullo sätter sig in i företagets ekonomi. Har man grepp om sin ekonomi kan man i tid få signaler som är viktiga beslutsunderlag i ekonomiska frågor.[br][br]Jag tror inte att man ska ge sig in på att klara av hela bokföringen själv. En blandning där man gör visst arbete själv och tar hjälp med de svåra bitarna är nog att föredra. De flesta klarar av att själva sköta inmatningen (95%) av jobbet. Sedan tror jag att man ska anlita en ekonom för att göra bokslut och deklaration. Då missar man inga avdrag.[br][br]Du nämnde Visma enskild firma, ett program som jag själv en gång sneglade på. Det programmet ska Du inte välja. Om Du någon gång vill ha hjälp av en ekonom, då kommer han att be Dig skicke en s.k SIE-fil. Detta är en fil som ekonomen kan läsa in i sitt eget program för att på så sätt kunna hjälpa Dig. Alla bokföringsprogram kan skapa en SIE-fil d.v.s. [b]alla program utom just Visma enskild firma[/b]. Lite obegripligt, det gör det ju bara svårare att få hjälp av en ekonom. Vidare kommer ekonomen säkert att tala om konton i kontoplanen. Varje konto har ett eget numer enligt en standardiserad kontoplan som finns i alla bokföringsprogram d.v.s. [b]alla program utom just Visma enskild firma[/b]. Programmet är så minimalt att Du inte ens kan lägga in egna konton. All försäljning måste bokas på ett enda konto. Har Du flera bankkonton på banken, måste Du sammanföra alla transaktioner för dessa olika bankkonton till ett konto i bokföringen. Alltså, ingen översikt alls. Till sist, Du nämner utlandsaffärer, där är det definitivt stopp i detta program. [br][br]Det finns andra program som är både enklare, billigare och bättre. Själv valde jag UNI_BAS standard som är minst lika enkelt, billigare och där det inte alls finns ovannämna begränsningar
91
Själv använder jag SPCS Enskild Firma och är mycket nöjd.
www.allhjalpen.se
1324
2
[quote author=Niklas Kvarnström link=topic=2650.msg10879#msg10879 date=1186522537][br]Hej alla, [br][br]Om jag köper ett program som tex. Visma Enskild Firma, behöver man stora kunskaper inom bokföring endå eller gör programmet mkt av jobbet?[br]Ska säga det också att jag kommer att ha en hel del in resp. utbetalningar ifrån utlandet.[br][br]Mvh.[br]Niklas Kvarnström[br][br][/quote][br][br]Förvisso gör SPCS Enskild firma det enklare. Men lär beskrivningen av detta program. Dessa program har nämligen inte funktioner för utlandsaffärer. Man klarar helt enkelt inte att hantera momsen vid EU varu och tjänsterköp resp Utanför EU tjänsterköp. [br]Sak samma med Uni_bas Mini. [br][br]Uni_Bas standard skall dock klara detta. Men jag har inte lyckats hantera §7 tjänster utanför EU i programmet.  För dessa kräver ju fiktiv moms också.[br][br]Har även kollat lite på BLA Start (från blinfo.se) och där kan man efter lite pillande får det att fungera. Och JFS Bokföring har det som standard men begränsat. Men båda dessa program gör att man får gå tillbaks till Debit o Kredit plus saknar fakturamodul. [br]Men man kan å andra sidan skapa bra konteringsguider/mallar. [br][br]Så man bör med lite kunskap klara att köra själv. [br][br]Hans[br]
7
[quote author=allhjälpen link=topic=2650.msg10882#msg10882 date=1186557426][br]Själv använder jag SPCS Enskild Firma och är mycket nöjd.[br][/quote][br][br]Självklart är Du mycket nöjd.[br]Men, den dagen då Du köper ett program via internet och på så sätt får utlandsaffärer, eller när en kund ringer från Åland, Finland, Danmak, Norge eller annat EU-land - ska Du då säga Nej Tack eller byta program?[br][br]Om Du tar ett lån i företaget, då är det läge att få ytterligare ett bankkonto att hålla reda på. Då blir det genast besvärligt att hålla isär beloppen.[br][br]Om Du behöver hjälp utifrån, då hindrar Ditt ekonomiprogram Dig ifrån att anställa någon. - ??Tokigt eller hur.[br][br]Om Du får en delägare och vill ombilda till handelsbolag, då tillåter inte Ditt ekonomiprogram detta. [br][br]Om Du i Din bokföring vill se hur mycket kostnader Du haft för internet respektive telefonkostnader, respektive trycksaker, respektive porto, respektive företagsförsäkringar då är det kört allt ligger samlat på "Övriga kostnader". [br][br]Sama sak om Du vill se hur mycket Du fakturerat i varor jämfört med fakturerade reskostnader, respektive fakturerad frakt - kört igen allt ligger samlat under "Försäljning"[br][br]Nå man kan ju alltid uppgradera till nästa steg. Ring SPC och fråga vad nästa steg med fakturering och bokföring kostar. Svaret jag fick var att det kostar 4.500:- . Du måste dessutom gå en kurs i bokföring och en annan kurs för att hantera programmet.[br]-Du är fast i fällan.[br][br]Det är klart att Du är mycket nöjd - just nu.
27
[br]Tack för alla bra svar, ska kika runt efter lite alternativ till Visma Enskild Firma[br]som stödjer just utlandsbetalningar osv.[br][br]Om detta inte finns i ett "litet" program som jag är ute efter är det svårt att[br]bokföra detta manuellt då? eller blir det helt fel i bokföringen om man både använder[br]program samt gör nåt utan program?[br][br][br]// Niklas Kvarnström
1324
2
Ladda hem http://www.jfsbokforing.se/  (kolla på JFS Bokföring för 890:-)[br][br]Den klara allt. Förvisso är dom lite dåliga med demon då den inte tillåter att byta till den nya kontoplanen. Men jag lyckades komma runt deras demobegränsningar genom att lura systemt.  :)[br][br]Har också laddat hem http://www.blinfo.se/products/program/bla/start.gml?art=blwstart[br]Och den kan klara allt efter lite handpåläggning.  Jag kan tala om hur jag gjorde om du har det installerat och du sedan hör av dig. [br][br]Ok Nackdelen är att man inte har fakturering i dessa 2 system. Men det kör jag sedan länge i Excel iallafall. [br][br]Hans
27
[quote author=hfohrman link=topic=2650.msg10905#msg10905 date=1186583684][br]Ladda hem http://www.jfsbokforing.se/  (kolla på JFS Bokföring för 890:-)[br][br]Den klara allt. Förvisso är dom lite dåliga med demon då den inte tillåter att byta till den nya kontoplanen. Men jag lyckades komma runt deras demobegränsningar genom att lura systemt.  :)[br][br]Har också laddat hem http://www.blinfo.se/products/program/bla/start.gml?art=blwstart[br]Och den kan klara allt efter lite handpåläggning.  Jag kan tala om hur jag gjorde om du har det installerat och du sedan hör av dig. [br][br]Ok Nackdelen är att man inte har fakturering i dessa 2 system. Men det kör jag sedan länge i Excel iallafall. [br][br]Hans[br][/quote][br][br][br]Tack för dina tips Hans, ska kika vidare på dem två...[br][br]Har lite frågor om skatt och moms här också...[br][br]Vad jag kan läsa på skatteverkets hemsida så står det att en enskild firma (utan anställda) ska betala in följande skatter:[br][br]* Egenavgifter[br][br]* Moms - Här står det både 25 % och sen 20 % har jag sett på vissa ställen, vad är skillnaden?[br][br]Sen undrar jag vad schablonavdrag är?[br][br][br][br]Mvh.[br]Niklas Kvarnström[br]
26
Jag hade inga större kunskaper i bokföring, men jag kollade också på Vismas enskild firma, men den klarar inte hantera vmb, så jag var tvungen att kika på ett annat alternativ. Jag provade dom olika som finns för nedladdning på de olika sidorna, och det kan du också göra. Ladda ner dom från Visma eller Hogia, så ser du snart vad du tycker om dom.[br][br]Mitt val föll på Hogia´s Small Office Bokföring+, för det var enkelt att förstå.[br]Jag matar in verifikationerna, för det har jag inte råd att anlita någon till ännu, men deklarationen och bokslutet ska jag inte göra själv.[br]Sen får man ju underbar hjälp här, när man undrar över något.[br]Så prova dom olika alternativen, så hittar du snart det som passar dig bäst.[br][br]Lycka till!
27
[quote author=Pyret link=topic=2650.msg10911#msg10911 date=1186595464][br]Jag hade inga större kunskaper i bokföring, men jag kollade också på Vismas enskild firma, men den klarar inte hantera vmb, så jag var tvungen att kika på ett annat alternativ. Jag provade dom olika som finns för nedladdning på de olika sidorna, och det kan du också göra. Ladda ner dom från Visma eller Hogia, så ser du snart vad du tycker om dom.[br][br]Mitt val föll på Hogia´s Small Office Bokföring+, för det var enkelt att förstå.[br]Jag matar in verifikationerna, för det har jag inte råd att anlita någon till ännu, men deklarationen och bokslutet ska jag inte göra själv.[br]Sen får man ju underbar hjälp här, när man undrar över något.[br]Så prova dom olika alternativen, så hittar du snart det som passar dig bäst.[br][br]Lycka till![br][/quote][br][br][br]Tack så mkt Pyret, jag ska titta på det alternativ du använder :)[br][br][br]// Niklas
26
Jag tror att det kostar 1990:-, men om du avstår från telefonsupporten så kostar det bara 890:-.  :bravo
27
[br]Okej såbra :) ingår mailsupport i dem där 890 eller bara programmet i sig?[br]En fråga, kan det hantera utlandsbetalningar?[br][br][br]// Niklas
26
Jag, du har mailsupporten, och om programmet krånglar kan du alltid ringa. Den klarar att hantera utlandsbetalningar, men jag har aldrig gjort det.
27
[quote author=Pyret link=topic=2650.msg10915#msg10915 date=1186598370][br]Jag, du har mailsupporten, och om programmet krånglar kan du alltid ringa. Den klarar att hantera utlandsbetalningar, men jag har aldrig gjort det.[br][/quote][br][br][br]Okej tack Pyret, det låter ju som ett program för mig :) [br][br]Försökte ladda hem demon men deras download server verkar vara nere för tillfället...[br][br]// Niklas
91
Jag kör enskild firma sen blir det SPCS 500 då j ag ändrar bolagsform till HB. Jag trivs med SPCS Enskild firma och har inga EU kunder eller så, jag är nöjd.[br][br] :bravo
www.allhjalpen.se
8
Man kan hålla nere kostnaderna i sitt företag genom att sköta bokföringen själv och endast leja ut bokslut och deklaration. Några enkla tips från en nystartad är det sunda förnuftets motto. Håll ordning och reda på dina papper, en verifikation per blad, bokför allt omgående och om du tillämpar dubbel bokföring får du direkt koll på att dina konton stämmer. Ju mer man kan sköta själv och desto bättre ordning man har, desto mindre pengar behöver man betala till någon annan för att de måste göra grundarbetet. Sträva efter att överlämna klara papper till revisorn så denne snabbt och smidigt kan kontrollera att allt stämmer, det blir billigare för ditt företag. Det är också du som betalar för tjänsten så passa på att fråga om allt du kan fundera på och som du kanske inte förstår. Då underlättar du för ditt egna bokföringsarbete, samt i längden också får ner kostnaderna.[br]På http://www.bas.se/ kan man hämta en kontotabell, men jag har inte granskat den närmare. Det enda jag kan säga är att det finns fördelar med att använda standardiserade kontotabeller, eftersom dessa också kan spara tid hos revisorer.[br][br]Lycka till med bokföringen!
Sandra
FashionSense Sweden
7
[quote author=allhjälpen link=topic=2650.msg10962#msg10962 date=1186847031][br]Jag kör enskild firma sen blir det SPCS 500 då j ag ändrar bolagsform till HB. Jag trivs med SPCS Enskild firma och har inga EU kunder eller så, jag är nöjd.[br] :bravo[br][/quote][br][br]Du förvånar mig. [br]Helt nyss sedan ställde Du följande fråga i detta forum:[br][i]"Bästa bokföringsprogrammet för HB? Jag kör idag SPCS Enskild Firma..........vad föreslår ni?[br]Allhjälpen"[/i][br][br]Du väntar inte på svar. Istället skriver du exakt 5 minuter senare - utan att invänta svar på Din fråga:[br][i]"Jag kör enskild firma sen blir det SPCS 500 då j ag ändrar bolagsform till HB.[br] Jag trivs med SPCS Enskild firma och har inga EU kunder eller så, jag är nöjd."[/i][br]Du frågar,men Du har redan bestämt Dig.[br][br]Precis som jag skrev tidigare, så tvingas  Du alltså nu byta program bara därför att Du byter företagsform till HB. [br]Du har helt nyligen köpt Visma/Spcs enskild firma men hamnade precis som jag beskrev i en återvändsgränd. [br]Du måste byta nu program och börja om från början. Lägga in kunderna på nytt, lägga in artiklarna på nytt - ingenting av det arbete Du lagt ner kan Du ta med Dig. Det finns ingen exportfunktion i programmet som Du köpte. Börja om från början helt enkelt![br][br]Du betalade nyss 590:- kr för Visma/Spcs enskild firma. Redan i oktober får Du en ny faktura p å 590:- kr. Du har då redan i år betalat 1180:- kr för det programmet.[br]Sedan ska Du enligt Spcs hemsida betala 3890:- för SPCS 500 (http:[br]//www.vismaspcs.se/butik/default.asp?[br]kundnummer=&kundnamn=&partnerkod=&kategori=&aftyp=&afnr=&afepost=&guidnr=&ninlogg=&sida=navig_ny) [br]Vill Du ha serviceavtal kostar mer då betalar Du det istället 5480:- kr + 1590:- kr per år.[br][br][b]Är detta verkligen vad Du tänkt Dig när Du köpte Visma/Spcs enskild firma för priset 590:-kr som det stod i annonsen????[/b][br][br]I Visma/Spcs enskild firma har Du en enkel bokföring utan debet och kredit. När Du byter till SPCS500 då måste Du verkligen kunna bokföring. Inga hjälpmedel.[br][br]Grundkursen för att kunna hantera SPCS500 kostar 5.600:- kr. Fortsättningskursen i SPCS500 kostar också den 5.600:- kr - Du har dessutom missat 4 arbetsdager, men sedan kan Du förhoppningsvis programmet! (http://www.vismaspcs.se/default.asp?[br]dummy=&sida=frame_left_ny&avdartid=1525&butik=J)[br][br][b]Du har nu sammanlagt betalat 17860:-kr![br]Är detta vad Du tänkt Dig när Du köpte Visma/Spcs enskild firma för priset 590:-kr som det stod i annonsen????[/b][br][br]- Men Du är nöjd![br][br]SPCS var ett stort svenskt företag som köptes upp av det norska VISMA som i sin tur köptes upp av ett engelskt holding-bolag. Jag tror att ett engelskt holding-bolag håller på att lura skjortan av Dig.[br][br]Det finns säkert andra som förstår varför jag valde UNI_BAS. Jag slipper också debet och kredit. Hade Du liksom jag valt UNI_BAS hade det inte kostat Dig ett öre när Du byter företagsform och Du hade kunnat fortsätta att slippa debet och kredit och Du hade utan bekymmer och utan kostnader kunnat växa med UNI_BAS, men Du föredrar att bli av med skjortan.
32
Jag kan verkligen rekommendera eFredo från www.enskildfirma.nu[br]Jag kunde inte mycket om bokföring när jag startade mitt företag, men jag tyckte att det här programmet var enkelt att förstå. [br]Man får prova det fullt ut i ett par månader innan man köper det så man har inget att förlora på att prova det. Det är inte så dyrt heller 460:- per år eller något sådant har jag för mig att det var.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.