Avskrivning

100
Har köpt en inventarie, på fakturan finns fraktkostnad med. Kan jag ta med det på avskrivning? på konto 1242? 15000 exl.m eller 15000 + frakt 380 exl.m?
100
En undran till[br][br]Kan någon förklara överavskrivning
589
1
Frakten ska normalt ingå i inköpsvärdet, så slå du ihop frakten med inköpspriset på inventarien. [br][br]Överavskrivning:[br]Det du bestämmer som livstid för inventarien (5 år, 10 år etc) avgör ju hur mycket du ska skriva av varje år. Det vanligaste är nog 5 år, vilket gör att du skriver av inventarien med 20% per år. Så länge man har en inventarie blir ju det här lätt och man räknar lätt ut det i huvudet, men när man ska jämföra det planenliga bokförda värdet med det skattemässigt lägsta möjliga så gör man det för alla inventarier.[br][br]Skattemässigt får du däremot skriva av den så att den får det lägsta värdet av huvudregeln (30-regeln) eller kompletteringsregeln (20-regeln). 20-regeln innebär helt enkelt en rak avskrivning med 20% per år (i det här fallet alltså samma som den planenliga avskrivnigen). 30-regeln räknar man med på det här sättet:[br][br]Bokfört skattemässigt värde i början av året (dvs utgående balans förra året): + XXX[br]Inköp gjorda under året som fortfarande är kvar i verksamheten:  + XXX[br]Försäljningspriset (OBS! EJ bokfört värde) på under året sålda inventarier: - XXX[br]= Summa[br][br]Den här summan tar du 70% av. [br][br]Jämför nu de här 70% med vad värdet blev enligt kompletteringsregeln (20-regeln). Den lägsta summan av dessa två är det skattemässigt lägsta värdet, vilket innebär att du får skriva av dina inventarier ner till denna summa. Mellanskillnaden upp till planenligt restvärde är överavskrivningen (planenligt restvärde får inte vara lägre än skattemässigt lägsta värde).[br][br]Hur rörigt blev det här?    :blink
100
tack för svar[br]överavskrivning- det blev visst lite rörigt men om du kan förklara i siffror vore det bättre[br][br]köpte i fjol en firmabil 149000 minus avskrivning 37250 kr så i ingående balansen i år på konto 1242 finns nu summan 111750, 31/12 i år gör jag avskrivning med 37250 konto kred 1249 och konto 7834 debet. med detta år är det 4 år kvar.[br]vill du visa  i siffror och konton hur jag kan göra överavskrivningar?
589
1
Skriver du av med 37.250 kr per år? 37.250/149.000 = 25%. Verkar vara lite hög avskrivning. 20% är det normala. Verkar också lite märkligt när du skriver att det är fyra år kvar med detta år. Det är bara tre år kvar, eftersom du skriver av med 25%, inte med 20%.[br][br]Jag antar att du har anskaffningsvärdet på konto 1242 och ackumulerad avskrivning på konto 1249?[br][br]Det vore bra att veta vilken företagsform vi pratar om.[br][br]När du skriver av med så här mycket kommer du, om du inte skaffar andra inventarier som du skriver av på längre tid, att efter ett par år komma under gränsen för skattemässigt lägsta värde, vilket kan medföra att du under några år förlorar rätten till räkenskapsenlig avskrivning och istället bara får skriva av med 25% på restvärdet (vilket ju faktiskt medför att du aldrig kommer ner till noll).[br][br]Om vi antar att du inte hade några inventarier eller bilar tidigare (alla inventarier inköpta de senaste 5 åren påverkar annars kalkylen):[br][br]2006:[br]Planenligt restvärde 149.000-37.250 = 111.750 kr.[br]Skattemässigt lägsta värde är 149.000 x 70% = 104.300 kr. Det fanns alltså då möjlighet att skattemässigt skriva av med ytterligare 7.450 kr.[br][br]2007:[br]Planenligt restvärde 149.000-(2x37.250) = 74.250 kr.[br]Skattemässigt lägsta värde är 111.750 kr (förra årets UB, jag antar att du aldrig gjorde någon överavskrivning) x 70% = 78.225 kr. [br][br]Redan här är du alltså under det skattemässigt lägsta tillåtna värdet. Förutsatt att det här är enda inventarien i bolaget. Och det är skattereglerna som styr det här i Sverige. Alltså inte bra. Skillnaden mellan bokfört planenligt värde och skattemässigt lägsta värde kommer att öka de närmaste två åren. Det kan hända att du får en fråga om det här från Skatteverket, då du på det här sättet skjuter skatt framför dig på ett sätt som inte är OK.[br][br]Jag har inte räknat på 20-regeln, eftersom du ändå skriver av med 25%.
100
T,o,m I fjol så deklarerade jag på N1 där fanns då 25% på avskrivning och jag gjorde inte överavskrivning.. [br][br]från i år blir det visst nya bestämelser och jag är egen företagre
589
1
OK, blir ju lite skillnad då. Mitt svar grundar sig mestadels på AB.[br][br]När du skrev av 25% så gjorde du exakt sen sådan restvärdesavskrivning som jag skrev om. Gör du samma typ av avskrivning även i år kommer summan INTE att bli densamma, eftersom du med den här typen av avskrivning hela tiden utgår från bokfört värde, dvs anskaffningsvärde med avdrag för gjorda avskrivningar.[br][br]I övrigt gäller det här med överavskrivningar AB.
100
Okej tack för svar, då behöver jag inte bekymra mig om överavskrivning då det gäller bara aktiebolag.[br][br]vad gäller avskrivningen så ska jag fortsätta med 25%?
589
1
Nja, du skriver alltså, med restvärdesavskrivning, av med 25% på återstående värde, inte på anskaffningsvärdet.[br][br]Alternativet är att du skriver av med 20% på anskaffningsvärdet, men då får du räkna ut vad värdet borde vara efter två års avskrivning med den metoden (kvarvarande bokfört värde efter två år ska alltså vara 60% av anskaffningsvärdet, du skriver ner med det som behövs för att komma dit).
1324
2
[quote author=Jorgen link=topic=2693.msg11331#msg11331 date=1187612114][br]Nja, du skriver alltså, med restvärdesavskrivning, av med 25% på återstående värde, inte på anskaffningsvärdet.[br][br]Alternativet är att du skriver av med 20% på anskaffningsvärdet, men då får du räkna ut vad värdet borde vara efter två års avskrivning med den metoden (kvarvarande bokfört värde efter två år ska alltså vara 60% av anskaffningsvärdet, du skriver ner med det som behövs för att komma dit).[br][/quote][br][br]Man får väl byta mellan åren. Så om han använde 25% förra året (kallar det N1 metoden) för det var det enda då.  Så nu har han ett värde på 75% kvar. [br][br]Vid nästa deklaration (2008 gällande år 2007) finns inte N1 varianten kvar utan måste in i förenklade bokslutet och då är det som AB bara 30% av nuvarande inventarie (huvudregeln)  eller 20% av inköpspris (kompeteringsregeln). Och här kan han välja vilken han vill. [br][br]Om man iår kör komplerteringsregeln som är 20% på inköpsvärdet blir det. 25% förra åter. 20 % iår. På det sätter har han totalt dragit 45% och har 55 kvar. Inte 60. [br][br]Annars kör han huvudregeln och drar 30% av dom kvarvarande 75%. Förra året drog han då 25%. Iår blir det då 30% av 75%  (= 22,5 av inköp) Så på detta sätt har han dragit  47.5% och har då 52,5% kvar. [br][br]Hans[br]
589
1
Nej, man kan inte skriva av 25% år 2006 enligt den regeln och sedan skriva av 20% enligt den andra regeln. Då kommer du under lägsta skattemässiga värde och har dragit dig undan skatt. Gissa vad Skatteverket säger om det?
100
Hur är det när man är egen företagare köper en [u]begangnad[/u] reservdel till exempel en skogsmaskin. Kan man göra avdrag för hela summan eller måste man göra avskrivning då summan överstiger 5000?
589
1
Skatteverket gör ingen skillnad på om maskinen är ny eller begagnad.
100
Okej, men om reservdelen är ny eller begangnad?
589
1
Jag läste visst lite slarvigt, ber om ursäkt för det.[br][br]Med reservdelar förhåller det sig så att om du förbättrar maskinen ska delen läggas till maskinens värde, men om du bara ersätter en del som gått sönder och därmed bara återställer maskinen till den funktion den hade innan delen gick sönder ska du kostnadsföra reservdelen.[br][br]Om du nu inte tillämpar komponentavskrivning (där man skriver av varje enskild del på en större maskin), men det är oerhört ovanligt hos småföretagare.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.