När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej forumet! Jag är nybörjare på bokföring. Förvisso onödigt att skriva efter att ni hört min fråga. Min revisor säger att jag ska använda mig av faktureringsmetoden. Har läst på en del. Man bokför alltså två gånger. Först när man får fakturan. Och sedan när man betalar den.
Frågor:
- Stämplar man (med konteringsstämpeln) verifikationen vid två tillfällen?
- Jag har beställt en skrift från FAR om löpande bokföring. Finns det något utförligt skrivet på nätet om faktureringsmetoden?
Det är två helt olika underlag till verifikationern.[br][br]När du bokför fakturan, dvs kostnaden är det fakturan från din leverantör som är verifikatet. När du sedan bokför betalningen så är underlaget själva kvittot som visar att betalningen skett. [br]Hade du bokfört med kontantmetoden så hade du inte gjort den första bokningen av fakturan utan vid etalningstillfället hade du bokfört allt och då skulle du som verifikat lagt med både fakturan och kvittot på betalningen.
Tack , det klargör en del![br][br] Men ett tips jag läst är att ha obetalda fakturor och räkningar i en pärm för just obetalda fakturor. Vid betalning flyttar man över dem i pärmen för betalda fakturor. Ok så långt. Men alla räkningar och fakturor ska ju in i verifikationspärmen...Är det så att man ska ta kopia på fakturorna för att detta system ska vara möjligt? Eller tänker jag fel?[br][br]Du (Redkon) skriver att kvittot är underlaget till att betalning skett. Som många betalar jag över internet. Att räkningar är betalda redovisas, vad jag sett, i en klump. Ska jag försöka få ut ett kvitto per betalad räkning/faktura?[br][br]/Swell
Att ha fakturor som är obetalda i en egen flik passar nog dom som använder kontantmetoden bäst. [br][br]Förvisso kan man sätat in oregistrerade fakturor där när dom kommer. Men sedan är det ju naturligt att flytta dom till verifikation samtidigt som man bokför dom.Och samtiding kan man ju dessutom knappa in dom i intenet banken för betalning på förfallodagen. [br][br]Sedan när dom är betada så borde du kunna få ut ett "kviito" per betalning . [br][br]Hans[br]
När man har obetalda och betalda räkningar i olika pärmar har man dem inte i bokföringen, utan man bokför en lev.fakturajournal tex månadsvis, lev.fakturajournalen är då en samanställning av fakturorna under den månaden, så man behöver inte kopiera dem, det kräver dock ett bokföringsprogram med reskontrahantering (vanligast), annars har man dem i en pärm tills de betalas, det är då man stoppar in dem i bokföringen, kallas kontantmetoden.[br][br]Har du bara ett tio-tal fakturor eller mindre varje månad kan det vara onödigt att stoppa dem i olika pärmar, det är relativt lätt att hålla reda på dem ändå, ett fack på skrivbordet tex, använder du bokföringsprogram med reskontra så ser du lätt vilka som är betalda eller inte, men det är något som du avgör när du sköter din bokföring ;)[br][br]Vad det gäller kvitto på betalningar via internetbank, så bestämmer du hur många räkningar/fakturor du skall registrera innan du godkänner, registrera tex enbart de som gäller företaget och godkänn, det finns då en knapp som heter utskrift och du får ut de betalningar du just godkänt, om du inte har något eget företagskonto och enskild firma/HB så betalar du ju med dina egna pengar och det heter då egen insättning i bokföringen, då bokför du ändå enbart de betalningar som avser företaget även om det skulle vara fler med på utskriften/kvittot.
Det går alldeles utmärkt att ta en kopia på fakturorna och sätta in i en pärm med "Obetalda fakturor" för att riva dem en efter en då de blivit betalda. Det blir som en fysisk reskontra :)