Faktureringsmetoden

2
Hej forumet! Jag är nybörjare på bokföring. Förvisso onödigt att skriva efter att ni hört min fråga. Min revisor säger att jag ska använda mig av faktureringsmetoden. Har läst på en del. Man bokför alltså två gånger. Först när man får fakturan. Och sedan när man betalar den.

Frågor:

- Stämplar man (med konteringsstämpeln) verifikationen vid två tillfällen?

- Jag har beställt en skrift från FAR om löpande bokföring. Finns det något utförligt skrivet på nätet om faktureringsmetoden?

Tacksam för svar

/Swell
720
Det är två helt olika underlag till verifikationern.[br][br]När du bokför fakturan, dvs kostnaden är det fakturan från din leverantör som är verifikatet. När du sedan bokför betalningen så är underlaget själva kvittot som visar att betalningen skett. [br]Hade du bokfört med kontantmetoden så hade du inte gjort den första bokningen av fakturan utan vid etalningstillfället hade du bokfört allt och då skulle du som verifikat lagt med både fakturan och kvittot på betalningen.
2
Tack , det klargör en del![br][br] Men ett tips jag läst är att ha obetalda fakturor och räkningar i en pärm för just obetalda fakturor. Vid betalning flyttar man över dem i pärmen för betalda fakturor. Ok så långt. Men alla räkningar och fakturor ska ju in i verifikationspärmen...Är det så att man ska ta kopia på fakturorna för att detta system ska vara möjligt? Eller tänker jag fel?[br][br]Du (Redkon) skriver att kvittot är underlaget till att betalning skett. Som många betalar jag över internet. Att räkningar är betalda redovisas, vad jag sett, i en klump. Ska jag försöka få ut ett kvitto per betalad räkning/faktura?[br][br]/Swell
1324
2
Att ha fakturor som är obetalda i en egen flik passar nog dom som använder kontantmetoden bäst. [br][br]Förvisso kan man sätat in oregistrerade fakturor där när dom kommer. Men sedan är det ju naturligt att flytta dom till verifikation samtidigt som man bokför dom.Och samtiding kan  man ju dessutom knappa in dom i intenet banken för betalning på förfallodagen. [br][br]Sedan när dom är betada så borde du kunna få ut ett "kviito" per betalning . [br][br]Hans[br]
206
När man har obetalda och betalda räkningar i olika pärmar har man dem inte i bokföringen, utan man bokför en lev.fakturajournal tex månadsvis, lev.fakturajournalen är då en samanställning av fakturorna under den månaden, så man behöver inte kopiera dem, det kräver dock ett bokföringsprogram med reskontrahantering (vanligast), annars har man dem i en pärm tills de betalas, det är då man stoppar in dem i bokföringen, kallas kontantmetoden.[br][br]Har du bara ett tio-tal fakturor eller mindre varje månad kan det vara onödigt att stoppa dem i olika pärmar, det är relativt lätt att hålla reda på dem ändå, ett fack på skrivbordet tex, använder du bokföringsprogram med reskontra så ser du lätt vilka som är betalda eller inte, men det är något som du avgör när du sköter din bokföring  ;)[br][br]Vad det gäller kvitto på betalningar via internetbank, så bestämmer du hur många räkningar/fakturor du skall registrera innan du godkänner, registrera tex enbart de som gäller företaget och godkänn, det finns då en knapp som heter utskrift och du får ut de betalningar du just godkänt, om du inte har något eget företagskonto och enskild firma/HB så betalar du ju med dina egna pengar och det heter då egen insättning i bokföringen, då bokför du ändå enbart de betalningar som avser företaget även om det skulle vara fler med på utskriften/kvittot.
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
2066
2
Det går alldeles utmärkt att ta en kopia på fakturorna och sätta in i en pärm med "Obetalda fakturor" för att riva dem en efter en då de blivit betalda. Det blir som en fysisk reskontra :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
206
[br]Det går ju åt onödigt mycket papper för att kopiera dem då Jonathan, tänk på miljön och kopiera enbart när du måste  :nicka
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.