Milersättning?

21
Har sökt i forumet, men inte hittat något som passar min fråga.

Finns det något riktmärke på vilken nivå milersättningen ska ligga? Är 30 kr/mil rimligt? (Jag bor i Stockholm och hyr en liten personbil när jag måste använda bil för ett uppdrag.)

Moms läggs väl på milersättningen också?
1324
2
Debiterar du mot kund så skall milkostnaden också ha moms om resten av fakturan har det. [br][br]Vad man sedan tar är nog en förhandlingsfråga mot kund. [br]Själv brukar ja ta 800:- timman som reskostnad och inkluderar då milers och restid. Tycker det är enklare. Annars kan väl 30:- vara lagom. [br][br]Hans[br][br]
193
Detta beror på om kunden betalar dina resor eller inte.[br][br]Om du använder privat bil i tjänsten, kan du ta upp milersättning i din bokföring med 1,80 SEK per kilometer (skattefritt).
456
1
Hmm... Det är väl 18kr/mil skattefritt för privat bil och 9kr/mil skattefritt om du kör en firmabil..[br][br]Sedan är det som allt annat förhandlingsbart med kunden om du skall ta ut mera i ersättning. Men då tillkommer skatteberäkningen över 18kr resp. 9kr...
456
1
[quote author=hfohrman link=topic=2830.msg12041#msg12041 date=1189771475][br]Själv brukar ja ta 800:- timman som reskostnad och inkluderar då milers och restid. Tycker det är enklare. Annars kan väl 30:- vara lagom. [br][br]Hans[br][br][br][/quote][br][br]Det där har jag funderat på eftersom man faktiskt "tappar" effektiv tid när man sitter i bilen. Är det inte svårt att få accept för detta hos kunderna normalt sett? Alltså att man kanske tar ut sin timpeng från det att man startar bilen, tills dess att man är hemma igen.
1324
2
I IT branchen har det alltid varit normalt att man tar ut timpenning för resa. Så det var vad jag har fortsatt med när jag blev företagare. Tanken jag hade först var att ta ca 70% av normal timpenning och sedan lägga på milers. Men det slutade med att jag satte priset ungerfär som normal timers och sedan inkl milers. Fick ideen från en bekant som jobbar på Cap Gemini och dom gör så. Och detta har ingen kund gnällt på. [br][br]Jag har dessutom ett Standardpris på "Resa till Stockholm" som inkl all restid och resekostnad.  Om jag sedan flyger lågpris så är det mitt beslut som jag tjänar på. Sak samma om jag beslutar att ta bilen. Det är ändå samma pris. [br] [br]Sak samma med övernattning. Jag har ett fast pris "Övernatting i Huvudstaden". Om jag sedan vill bo på F1 och äta på MC Donalds upp till mig. Å andra sidan brukar man ändå hålla på till 02:00 när man gör sådana jobb som är över fler dagar. [br][br]Hans
46
[quote author=hfohrman link=topic=2830.msg12047#msg12047 date=1189797191][br]I IT branchen har det alltid varit normalt att man tar ut timpenning för resa. Så det var vad jag har fortsatt med när jag blev företagare. Tanken jag hade först var att ta ca 70% av normal timpenning och sedan lägga på milers. Men det slutade med att jag satte priset ungerfär som normal timers och sedan inkl milers. Fick ideen från en bekant som jobbar på Cap Gemini och dom gör så. Och detta har ingen kund gnällt på. [br][br]Jag har dessutom ett Standardpris på "Resa till Stockholm" som inkl all restid och resekostnad.  Om jag sedan flyger lågpris så är det mitt beslut som jag tjänar på. Sak samma om jag beslutar att ta bilen. Det är ändå samma pris. [br] [br]Sak samma med övernattning. Jag har ett fast pris "Övernatting i Huvudstaden". Om jag sedan vill bo på F1 och äta på MC Donalds upp till mig. Å andra sidan brukar man ändå hålla på till 02:00 när man gör sådana jobb som är över fler dagar. [br][br]Hans[br][/quote][br]Nja, jag vet inte riktigt var du fått för dig att man kan ta ut vanlig timpeng för restid. Jag har varit anstäld på Cap Gemini i många år (är numera egen) och det var mer regel än undantag att man inte kunde debitera kunden för restid. Särskilt större kunder som har ramavtal är är 150:- timmen vanlig som restids taxa.[br]Sedan ifrågasätter jag verkligen ditt sätt att debitera fasta res och övernattningspriser som dessutom tydligen är högre än dina verkliga kostnader. Visst är det lockande att t ex debitera sin kund en fullpris flybiljett med SAS samtidigt som man åkt med något lågprisbolag men det anser jag nästan vara bedrägeri! [br]Hur gör du om din kund begär in dina kvitton för en resa, för det kan faktiskt hända om dom tycker att reskostnaden du fakturerat inte är rimlig![br]Är du lika bedräglig när du fakturerar din tid ? Dvs jobbar 6 timmar men fakturerar 8 ?[br]Och jo, jag har stött på mer än en kund som berättat att dom kastat ut konsulter som överfakturerat både resor och arbetade timmar.[br][br]När det gäller vad man kan ta ut i milersättnig och restid så avtala detta med kunden innan resan och uppdraget. Kan ju vara trist att tappa ett uppdrag för man är för dyr när man inte gör något i en bil.[br][br]/ TT
2360
37
Att man deb. restid har funnits i årtionden och kan vara allt från halv till hel timpening + bilkostnad. Den som säljer tjänster har ju bara tid att debetera så där är det ofta än viktigare. Som auktoriserad svensk-lettisk tolk har min hustru mycket restid och spilltid men det har aldrig uppstått problem och i hennes fall är mycket reglerat i Domstolstaxan.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
456
1
Ja, oavsett vad man fakturerar så måste man ha underlag för det. Jag kalkylerar endast med faktiska kostnader när det gäller allt runt omkring mitt tjänsteutövande. Milen ligger på 35kr/mil utan timdeb.  Hur som helst så skulle det kanske vara rimligt att ta ut lite mer för att täcka upp "förlorad" arbetstid... (?) [br][br]Fast resan gör man ju för att få det där uppdraget. Och har man andra uppdrag som konkurrerar så väljer man det som intresserar mest och man kan även väga in detta i förhandling med kund. Det har ju hänt att man stått med två kunder som behöver tjänster samtidigt och då brukar den som ger bäst förutsättningar både ha fördel och vara villig att betala mer... Om dom inte kan tänka sig att vänta någon vecka..
1324
2
Alla tar ju sin kostnad på något sätt. Och det viktiga är ju att man har varit öppen med kostnaden när man offererar/fakturerar. [br][br]Och att jag tycker om detta med en fast kostnad är ju bra då man oftast inte vet vilket bolag man skall flyga med när man skickar en offert kanske en månad innan resan. Det kan ju t.o.m hända att det inte finns några flyg så man kanske måste ta bilen. Då blir det 10 timmar + 100 mil t/r och då går man med förlust.[br][br]Och skriver man ett ramavtal ja då får man ju rätta sig efter det.[br][br]Hans[br] 
21
Oj, det var rätt skilda svar. Vet inte vem jag ska gå efter.. Jag tar i detta fall 765 kr/tim för mitt jobb. (I vanliga fall mer, men detta företag har egna tariffer, trist nog.) [br][br]Resan tog 3 timmar, och jobbet ytterligare 3 timmar. [br][br]Jag hade tänkt då ta 6 tim x 765 kr, plus 30 kr/mil.  Men det kanske är fel då, att ta både timarvode OCH milersättning för resan. Det blir ju som att jag tar 795 kr/restimme inkl milersättning, dvs högre än jobb-timarvodet.[br][br]Uppdragsgivaren sa ordagrant "Ta vårt standardarvode per timma, och lägg sen på någon milersättning." Det är ett stort företag, så det är ingen som "bryr sig" om några tior hit och dit. Hm...[br]
2360
37
Lina, du har ett bra avtal. Var glad för det.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
2
Milersättning är en kostnad debiterad per mil (km) man kört. Restidsersättning är en kostnad för den tid man spenderat med att köra. Vad man skall eller kan fakturera beror på vad man kommit överens om innan eller i avtal. [br]30 kr / mil låter normalt för en småbil. Timpriset kan jag inte uttala mig om, beror helt på vad som är standard hos dig / företaget / branschen. Det låter dock mycket att debitera fullt timpris för resan som ju faktiskt (om man inte är yrkeschaufför) inte är något kvalificerat arbete.[br][br]På ett tidigare jobb fungerade det som så att restid debiterades fullpris per timma, eller full övertid om det var efter en viss tid eller helg. Detta var dock reglerat i avtal och alla visste vad som gällde.[br][br]Angående att ta betalt med fast pris kan det vara en mycket bra lösning både för företagaren och kunden. Priset är naturligtvis uppgjord i förväg och båda vet vad som gäller och vad man får. (Jämför en offert med fast pris; går jobbet fortare tjänar företagaren mer pengar, tar det längre tid får företagaren inte mer betalt för det.)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
456
1
[quote author=Jonathan link=topic=2830.msg12079#msg12079 date=1189885210][br]....Det låter dock mycket att debitera fullt timpris för resan som ju faktiskt (om man inte är yrkeschaufför) inte är något kvalificerat arbete.[/quote][br]Nej, men du kanske hellre lägger tre timmar på effektivt arbete för en kund än att sitta i bilen till en annan kund..[br][br][quote author=Jonathan link=topic=2830.msg12079#msg12079 date=1189885210][br]På ett tidigare jobb fungerade det som så att restid debiterades fullpris per timma, eller full övertid om det var efter en viss tid eller helg. Detta var dock reglerat i avtal och alla visste vad som gällde.[br][/quote][br]Ja?[br][quote author=Jonathan link=topic=2830.msg12079#msg12079 date=1189885210][br]Angående att ta betalt med fast pris kan det vara en mycket bra lösning både för företagaren och kunden. Priset är naturligtvis uppgjord i förväg och båda vet vad som gäller och vad man får. (Jämför en offert med fast pris; går jobbet fortare tjänar företagaren mer pengar, tar det längre tid får företagaren inte mer betalt för det.)[br][/quote][br][br]Ja, och detta tycker jag man skall sträva efter. Det får en att hela tiden se över sina uppdrag och vara så ekonomisk som möjligt. Sedan skall kunden aldrig faktureras mer för att man själv gjort fel med kalkyler eller i arbetet. Istället får man ta med erfarenheten till nästa uppdrag där man då ser till att undvika liknande situation.[br][br]Sedan har du hfohrman rätt i att bara man kommer överens med kund så kan man fakturera i stort sett vad som helst. Dock så finns det konkurrenter att ta med i beräkningarna ;)[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.