Bokföra avbetalning

11
Hej allihop! Jag är helt ny här på företagande.se, som jag skriver nåt dumt ber jag om ursäkt för det.. : )

En fråga dock: Jag driver fotografverksamhet (enskild firma) och skaffade för ett tag sedan ett nytt kamerahus. Jag köpte detta under tiden Mediamarkt hade sin kampanj om 30 månaders avbetalning utan räntor, extraavgifter etc.. Helt enkelt (Kamerans pris)/30 månader. Nu undrar jag hur jag skall bokföra detta; mitt resonemang är att jag (mitt företag) äger kameran, inte handelsbanken som har gett lånet (krediten) att köpa kameran, dem är jag bara skyldig pengar och dem har inte min kamera som säkerhet.

Så, som underlag har jag kvittot jag fick när jag "hämtade" kameran med totala köpesumman och momsen för denna redovisat. Vidare kommer det självklart en faktura varje månad med (totalbeloppet inkl moms)/30, dock inte med momsen redovisad.

Tips på hur detta skall bokföras tas tacksamt emot!
Fotograf Christoffer Duff - www.buddleia.se
394
1
Det är en bra fråga du ställer.[br][br]Vid avbetalningsköp bokför man och drar av momsen på hela inköpet när man får kontraktet. Den kvarvarande skulden läggs på ett skuldkonto som minskas varefter avbetalningarna görs. Räntekostnaderna bokförs också varefter de förfaller och betalas.[br][br]Vid leasingköp däremot är det bara månadsavgifterna och momsen som bokförs.
Ulf Bjarme
102
Ulf Erik: Detta är inte aktuellt för mej, åtminstonde inte just nu.[br]Men det är ju aldrig fel att lära sig lite mer om bokföring.[br][br]Skulle du vilja beskriva lite närmare hur TS ska bokföra detta, gärna med belopp och förslag på konton?[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
632
3
Jag kan hoppa in och lägga upp en kontering.[br]Vi förutsätter att produkten för enkelhetens skull kostar 36 000 kr inkl moms. Blir då 28 800 kr exkl moms. Förutsätter också att vi använder nya kontoplanen.[br][br][b]Vid köpet: [/b] [br]1220    D 28 800[br]2640    D 7 200[br]2350    K 36 000[br][br][b]Vid varje avbetalning:[/b][br]1930    K 1 000[br]2350    D 1 000[br][br]Är något oklart?
394
1
Det ser bra ut![br]Kanske kan man kalla det en kortfristig skuld på ett 24xx konto fast den sträcker sig över 30 månader.[br][br]Månadsavbetalningarna blir 36000/30=1200 kr/månad + ränta.
Ulf Bjarme
632
3
Ja aboslut, kortfristig skuld eller långfristig spelar ingen större roll i det här fallet. Var visst lite snabb där, fick för mig att det var 36 månaders avbetalning. [br][br]Några räntor var det inte i det här fallet enligt TS, så det behöver vi inte ens kontera :)
102
Stort tack![br]Har jag ju lärt mej något idag oxå.[br][br]Jag fattade det först som krjh skrev, men trodde inte det var så enkelt...[br][br]Jättebra med konteringsexemplet, syns tydligare då![br][br]Edit: även ett pluss till TS för den passande rubriken. [br]Slarvas ibland med det vilket gör att det blir svårt att hitta relevanta trådar vid ett sök.[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
11
Halloj![br][br]Tack för så många svar. Dock är jag lite oklar över en grej; som enskild firma kör jag kontantmetoden som bokföringsmetod. Då skall jag ju bara bokföra transaktioner som uppstår, och det uppstår ju faktiskt ingen transaktion vid själva köpetillfället när jag hämtar kameran (visserligen uppstår skulden i det läget), utan den första transaktionen äger ju rum när första fakturan kommit (Totalt belopp inkl moms/30).[br][br]Skall jag ändå bokföra som krjh och Ulf Erik föreslog..?
Fotograf Christoffer Duff - www.buddleia.se
632
3
Du skall bokföra som ovan. Det är en transaktion vid köpetillfället, även om det inte är en transaktion från bankkontot. [br][br]Tänk exempelvis på att ditt ägande av inventarien började vid ett specifikt datum, då ska ju den bokföras då.[br]
11
Du har så rätt![br][br]Jag kom att tänka på det resonemanget efteråt... Tack så mycket!
Fotograf Christoffer Duff - www.buddleia.se
2
Hej jag är ny här och ser att det var ett tag sedan någon skrev här men hoppas på att någon ser detta iaf. [br]Min fråga är hur bokför jag en avbetalning i min enskillda firma?[br]Jag har köpt en maskin till verksamheten för 40.000kr och har fått en faktura på beloppet, jag har bokfört den och dragit momsen men hur bokför jag nu kommande jag tänker på att det blir ju ränta på beloppet också?[br]såg att någon svarat på liknande men där var det inget om ränta.
2066
2
Nu är jag inte med. Varifrån får du ränta?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2
Hej igen, jag får inte ränta jag får ju betala ränta på mitt avbetalningsköp.[br]Mvh janne
2066
2
Om det är med ränta på fakturan är det bara att bokföra det som ränta.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1
1220 D 28 800 Hej! Hur skriver man sedan slutligen av "tillgången" på 28 800 sek som man bokfört? Jag t.e.x., bokförde på ovan beskrivet sätt en "tillgång" på ett installerat larm, endast 8700 sek. /Malin
589
1
Du har alltså bokfört så här? Konto 1220 debet 8 700 kr Och något annat konto (t.ex. 1930) kredit samma summa. Är det rätt? Dels tycker jag faktiskt att det du egentligen inte behöver sätta det som inventarie, utan kan ta det som kostnad direkt, om du så vill. Om du ändå väljer att ta det som inventarier är det väl lämpligt med 5 års avskrivningsplan (blir bara krångligt skattemässigt att skriva av saker på kortare tid än så, om man sätter dem som inventerier). Avskrivning: Kredit konto 1229 Acumulerad avskrivning inventarier, 1 740 kr Debet konto 7830 Avskrivningar maskiner och inventarier, 1 740 kr När du sedan har gjort det i fem år kommer du att ha 8 700 kr som anskaffningsvärde på konto 1220, debet och lika mycket som ackumulerad avskrivning, kredit, på konto 1229. Detta låter du ligga kvar tills du inte kasserar larmet (eller säljer).
4
Hej! Gäller detta fortfarande? Blir granskad av SKV just nu och det låter som att man inte kan dra av om man inte har betalat av.....utan bara dra av på det man hittills har betalat av. Med vänlig hälsning Veronica

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.