När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag är ganska ny på detta, så jag undrar vad ni har för rutiner för er bokföring i ett AB? Jag vet inte i vilken ordning jag ska jobba så att säga. Antar att jag börjar med att registrera in verifikationerna i spcs, men sen då? Lev och kundfakturor? Vilka utskrifter krävs varje månad osv?
Vore jättesnällt om ni kunde hjälpa mig att komma igång!
Jag brukar bokföra veckovis i SPCS Administration 2000. Sorterar alla handlingar i datumordning och tar sedan dag för dag.[br][br]I princip blir det en fakturajournal, en lagerjournal, en inbetalningsjournal samt en leverantörsfakturajournal utdragen för varje vardag. Utöver det blir det lite lösa kvitton och så som man reggar som enskilda verifikationer. Ibland är det t.ex. inga leverantörsfakturor en dag (himmelska tanke) och då behöver man inte köra ut en sådan journal heller.[br][br]Vid kvartalsslutet en momsjournal[br][br]Vid utskrift av journalerna kommer alla papper man behöver med, inkl konteringsblad om man vill, bara att häfta ihop och sätta i pärmen.[br][br]Journaler sparar mycket tid när man har mer än en liknade transaktion per dag.
Tack för svaret![br][br]Måste sedan höra, ska jag ha olika numrering för verifikationer, levfakturor och kundfakturor. Säger sig själv kanske?! hehe.. tack för tipsen iaf.. håller på för fullt att lära mig spcs.
[quote author=ab81 link=topic=7648.msg35099#msg35099 date=1283625716][br]Måste sedan höra, ska jag ha olika numrering för verifikationer, levfakturor och kundfakturor.[br][/quote][br][br]Beror på :)[br]I Spcs brukar det sköta sig självt. Du har en serie nummer för fakturor (fakturanummer) och en serie för leverantörsfakturor om du använder leverantörsreskontran (inbyggda registret för att hålla reda på fakturor). Sen har du som standard en serie nummer (verifikationsserie) för alla verifikat - hit hör de manuella verifikationerna, kundfakturajournal, leverantörsfakturajournal, in-/utbetalningsjournal etc om du använder det. Det finns en hel massa olika sätt att lägga upp sitt system på...[br][br]Personligen gillar jag att ha flera verifikationsserier som sedan förvaras i olika pärmar:[br]A - Manuella verifikat[br]B - In-/Utbetalningar[br]C - Skatt/Moms/Lön[br]F - Kundfakturor (journaler)[br]L - Leverantörsfakturor (journaler)[br]R - Redovisningsbyrå (i princip bara vid årets slut)[br][br]För ett antal år sedan när årets papper fick plats i en eller kanske två pärmar hade jag bara en serie och det funkade bra, men med mycket papper är det skönt att dela upp det...
Ja den rutinen låter ju onekligen väldigt smidig, ska börja med den![br][br]Kom på en till fråga under natten ;-) Jag ska också redovisa kassan (har en butik) hur ska jag göra det? För jag in den som en verifikation??[br][br]Vid momsredovisning hur ska jag bokföra att vi ska betala moms/få tillbaka moms?[br][br]
Hej.
Vi kör Visma SPCS och har under åren satt ihop några checklistor som kan vara användbara vid tex revision, skattedeklaration och månadsslut.
[url=https://saveyourday.com/sv/listbanken/bokforing]Bokföring - Checklistor[/url].
Du kan också hitta lite idéer och tips på följande sida
[url=https://saveyourday.com/sv/tips/bokforing]Bokföring - bra rutiner och checklistor[/url]
Med vänliga hälsningar
Linus Alnervik
Ni som använder journaler för kundfakturor och leverantörsfakturor, hur hanterar ni den fysiska fakturan/kvittot? Sitter dom i en pärm för sig? Själva journalen kan ju knappast duga till skatteverket, utan nånstans måste ju dom riktiga handlingarna finnas.
Sen har jag provat att köra i olika verifikationsserier, men jag tycker mest det blir rörigt faktiskt. Max två serier har jag lagt upp i nåt företag annars tycker jag det blir en evigt massa pärmar att dra fram varje gång. Jag bokför iofs åt ca 40 företag, och med 4 pärmar i varje så skulle det bli 160 aktuella pärmar att hålla reda på :)
När det gäller kassan i butik så drar du fram en Z-rapport varje kväll när du slår ut kassan, häftar upp den på ett A4, som man sen sätter i pärmen.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.