Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Några bokföringsfrågor (Enskild Firma), gärna snabba svar tack.

Några bokföringsfrågor (Enskild Firma), gärna snabba svar tack. 24 apr 2013 15:28 #46847

Mitt bokföringsprogram hänvisar Egen insättning till konto 2017 och Eget uttag till 2013. Sen har jag Företagskontot till 1941 - Det är inget riktigt företagskonto, inget bankgiro eller plusgiro eller liknande utan ett e-sparkonto jag döpt till "Företagskonto" bara (så därför hamnade det under Övriga bankkonton).

Hoppas allt bra so far (invänd gärna dock om nåt verkar konstigt), då till mina frågor - Hur bokför jag följande:

1. Överföring från Privatkonto till Företagskonto. Jag vet vilka konton det är, men räknas detta som intäkt eller kostnad? Det är ju mina pengar på båda kontona, men jag kan ju bara välja Intäkt, Kostnad eller Övrigt/Manuellt i mitt bokföringsprogram.

2. Tvärtom (Ovan nämnda företagskonto till privatkonto).

2. Mottagen halv deposition (medhyrare i lokal). Varken intäkt eller utgift antar jag.

3. Skickad deposition (hela summan) till hyresvärd. (Depositionen återfås när vi väljer att flytta ut så det är inte förskottsbetalda hyror och inte heller lån). Varken intäkt eller utgift antar jag.

4. Ett lån (pengar avsedda för företaget) till privatkontot.

5. Betalat tillbaka till långivaren med Företagskontot. (Hade jag varit smart hade jag skickat tillbaka till privatkontot innan jag skickade tillbaka, då hade jag sluppit punkt 4 och 5.. men too late.)

6. Ränta till Företagskontot.

Tackar ödmjukast for en lättförståelig quick fix, då jag är hyfsat ny med det här.

Re: Några bokföringsfrågor (Enskild Firma), gärna snabba svar tack. 26 apr 2013 14:35 #46880

Hej,

1 & 2. Förstår inte riktigt hur du menar med att välja intäkt, kostnad eller övrig/manuellt...

10-konton är tillgångskonton, 20-konton är skuldkonton, 4-8 är kostnadskonton. Men detta är ingen kostnad på något sätt. Detta är en transaktion som endast påverkar balansposter.

Men en överföring från privatkonto till företagskonto blir:
1941 D
2017 K

Och när du gör ett uttag:

1941 K
2013 D

2 & 3, Angående depositionen prova att läsa här:
www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/depositioner.aspx
Det är en jätte bra sida med massor av tips, använder den mycket! :)

När du får en deposition har du tekniskt sett en skuld till den som betalat depositionen. Därför borde den ligga på ett 20-konto. Om du betalar en deposition till någon är det däremot en tillgång för dig och ska bokföras på ett 10-konto. Du har ju fortfarande pengarna, de finns bara inte hos dig :)

4. Om du fått ett lån utbetalat till ditt privatkonto, så måste du flytta det till företagskontot om det ska in i firman. Det blir en egen insättning.

1941 D
2017 K

Fast nu när jag tänker efter så borde du boka det som ett kortfristigt lån, om det står firmans namn på lånereversen dvs? Det borde inte spela någon roll att pengarna mellanlandat på ditt konto tycker jag... Isåfall:

1941 D
2410 K

Tror det blir detta kontot (2410), det avser kortfristiga låneskulder till banker och andra kreditinstitut.

5. Hmmm... knepigt... kanske bokföra som ett eget uttag? För du har ju ingen revers i bolaget på ett lån...
Osäker här...
Jag skulle bokföra som eget uttag iallafall.

1941 K
2013 D

Om det är det andra fallet att du har en revers med firmans namn på så:

1941 K
2410 D

6. Angående ränta från banken: Jag använder 8311 till ränteintäkter och 8400 till räntekostnader. Om det avser ränta på skattekontot ska du använda separata konton till detta.

Lycka till!

Re: Några bokföringsfrågor (Enskild Firma), gärna snabba svar tack. 26 apr 2013 15:37 #46883

Tack, fick också lite svar från annat håll.

En till fråga, jag undrar man hur bokför öresutjämning. Jag har googlat men får inte några bra svar. Det är på nybörjarnivå det här.

1) Måste man öresutjämna på varje verifikation eller gör man det i slutet av varje år? Jag antar att det är varje verifikation, i så fall följdfrågor:

2) Är öresutjämning endast aktuellt om det totala beloppet har ett decimaltal?
- Säg att exkls moms och inkls momsdelen i en verifikation har decimaler, men att det totala inte har det? T ex en produkt jag handlat som kostar 99:- totalt, där är ju kostnaden 79,2:- och moms på 19,8:- - hur bokför jag det?

3) Jag har fått ett belopp på 437,75:- draget från mitt konto, hur bokför jag det?

4) Det är okej att fakturera belopp med vilket decimaltal som helst antar jag, särskilt med tanke på punkten ovan?

Re: Några bokföringsfrågor (Enskild Firma), gärna snabba svar tack. 27 apr 2013 09:38 #46890

Man skall ju inte öresutjämna per automatik någonstans.

I ditt ex om produkten kostar 99:- inkl moms så bokför du posterna inkl decimaler.

Däremot om du handlar skruv på Hornbach för 38,15 inkl moms så betalar du ju kontant 38:- och då skall du bokföra summan med decimaler på momsen och kostnadskontot. Men eftersom du bokför den mot egen insättning 38:- så får du lägga dom 15 örena som öresutjämning.

Så med andra ord. Har dom draget 437,75 från ditt konto så torde väl 87,55 vara moms och resten produkten . Och då bokför du detta.

Öresutjämnar gör man dessutom också när man skickar rapporter till skattemyndigheten (ex momsrapport) och dessutom om man får en faktura från leverantör där leverantören specificerat öresutjämning.

Hans

Välj kommun från listan