Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Lägga ner företag

Lägga ner företag 16 jun 2013 22:24 #47326

Då är det så att jag och min partner inte har tid att driva vårt företag och de senaste 3 månaderna har vi inte drivit någon näringsverksamhet.

Detta är ett handelsbolag (Startade 2010) och vi undrar följande hos er som är lite mer erfarna och kunniga:

- Förutom avregistrering hos bolagsverket och skatteverket samt avsluta alla avtal man har. Vad behöver man mer göra?

- Vad innebär likvidation och måste man göra detta /vad gör man?

- Såklart ska man sälja ut sina varor och registrera vinsten men får man sälja ut till rabatterat pris för att rensa ut? Hur lågt får man gå ned i pris?

- Köpt en dator (halva datorn har företaget betalat) samt en kamera (hela belopp betalat av företaget). Då det inte används i företaget använder jag detta privat. Får jag behålla dessa eller måste de säljas? Det är mina pengar som köpt det (gjorde egen insättning i samband med varje köp)

Tacksam för all hjälp jag får!
Senast redigerad: 17 jun 2013 17:35 av Patrik Nilsson.

Re: Lägga ner företag 17 jun 2013 09:37 #47328

En likvidation menas att alla tillgångar omvandlas till pengar och skulder betalas. Det ev. överskottet går till ägaren och/- eller delas mellan delägarna.
Senast redigerad: 17 jun 2013 17:36 av Patrik Nilsson.

Re: Lägga ner företag 17 jun 2013 16:03 #47330

Vi har inga skulder, bara moms att betala in. Allt annat är avslutat och färdigt.

Vi har gjort ca 100k i egen insättning. Kan man ta ut egna uttag i form av varor /inventarier? Då dessa också köptes genom att vi lade in egna pengar?

Hur påverkar detta moms/vinst osv?
Senast redigerad: 17 jun 2013 17:35 av Patrik Nilsson.

Re: Lägga ner företag 18 jun 2013 14:50 #47332

Betala in allt som ska betalas in, dela sen på överskottet som genereras av omvandlingen av inventariet...
Inventarier är ju en tillgång som omvandlas till pengar.
Köpte du datorn privat för egna pengar är det en helt annan femma.
Köpte du dator via företaget men dock för egna pengar så ska ändå momsen in antar jag, och eftersom det var en inventarie så ska den omvandlas till pengar, beräkna med värdeminskning från det år datorn köptes in - klurigt läge när du helt eller delvis gått in med pengar....

Omvandling av inventariet = Utköp/Försäljning,
Du kan typ sälja till dig själv också för den delen, eller inventera över till ev. ett annat bolag

Sedan beror det lite på om du har någon konkursförvaltare inkopplad eller inte.

Kolla med SKV eller googla lite om du hittar något.
Eller avvaktar fler svar i denna tråd.

Välj kommun från listan