Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Bokföra maskiner och inventarier?

Bokföra maskiner och inventarier? 31 okt 2013 19:57 #48215

Hej,
Ska precis börja med bokföring för första gången i ett nystartat företag.
Jag har övertagit en lokal där maskiner ingick i själva priset /överlåtelseavgiften.
Behöver jag eller bör jag bokföra maskiner och inventarier som ingick i inkråmet som tillgångar, och hur räknar jag i så fall ut värdet?

Tacksam för svar :)
Senast redigerad: 31 okt 2013 19:58 av Torbjörn.

Re: Bokföra maskiner och inventarier? 01 nov 2013 11:31 #48216

Hur har du bokfört själva företagsköpet då?

Ja, maskinerna tycker jag du ska bryta ut och sätta upp som inventarier, bilar .. eller vad det nu är.

Priset får du själv bedöma i relation till det totala priset du betalat.
Mellanskillnaden ( om det blir en sådan ) dvs det som man betalat för själva *verksamheten* kan man bokföra som Goodwill, om det är ett företag som funnits ett tag och det finns kundregister osv.

Ofta har man ju betalat mer än vad själva maskinerna är värda, eftersom man tar över ett befintligt företag, och då måste ju den här mellanskillnaden ta vägen nånstans.

Tillgångar och skulder måste balansera. Alltså om man lånar 1 miljon köper ett företag för 1 miljon, och maskinerna är värda 500 000, så måste man kunna boka in de resterande 500 000 nånstans också.

Re: Bokföra maskiner och inventarier? 01 nov 2013 12:08 #48217

Tack för svar!
Angående lånet så är det ett privat hypotekslån, så det tänkte jag bokföra som en skuld i företaget.

Säg gärna till om du tycker att det inte hör hemma i bokföringen.

Re: Bokföra maskiner och inventarier? 01 nov 2013 12:27 #48218

Det beror på lite...

Är det ett AB eller en enskild firma..? Om vi börjar där

Re: Bokföra maskiner och inventarier? 01 nov 2013 12:53 #48219

Det en enskild firma

Re: Bokföra maskiner och inventarier? 01 nov 2013 13:05 #48220

Ok. Det beror lite på vad man tror om framtiden och var man har nytta av ränteavdragen.

Grundprincipen är att lån och räntor ska bokföras där dom hör hemma, dvs ett lån som är till näringsdelen, ska också bokföras där.

Men ibland kan man ju vilja tänja lite på det där beroende på situation.
Har du en verksamhet som beräknas ge överskott, och du inte har några andra inkomster, så bokar man ju alla räntor, och lånen, i företaget.

Har du däremot en verksamhet som kanske är lite mer tveksam, du kör den på fritiden och har dessutom en annan anställning.. då kanske man vill behålla ränteavdragen på sig själv, för att kunna få tillbaks på skatten.

De första 5 åren av din verksamhet, får du ändå kvitta eventuella underskott i den enskilda firman mot andra inkomster från t.ex en anställning, så den tiden spelar det ingen roll, du får fullt utnyttjande av ränteavdragen ändå.

Men det ser lite konstigt ut om man börjar bokföra räntorna i näringen, och sen plötsligt efter 5år lägger om princip och tar dom på sig privat. Därför ska man helst planera från början.

Re: Bokföra maskiner och inventarier? 01 nov 2013 15:49 #48221

Tack för bra info!

Välj kommun från listan