Bokföra inbetalning av moms

5
Hej,

Har nyss gjort min första inbetalning av moms till skatteverket och sitter nu och kliar mig i huvudet och funderar på hur jag ska bokföra detta.

Till saken hör att jag gör min bokföring på det gamla sättet med dagboksblad (uråldrigt och bakåtsträvande jag vet, men jag måste göra så just nu då jag inte vill ha för mycket kostnader).

Jag har gjort en utskrift från min internetbank för själva betalningen och den utskriften tänkte jag använda som verifikation. Måste jag även göra en bokföringsorder?

Betalningen gjorde jag från mitt företagskonto så jag antar att det ska debiteras på konto 1930 men sen då?
Misstänker att jag även ska använda konto 2650 ("redovisningskonto för moms")också?

Idag har jag "Bank", "Eget kapital", "Försäljning" och "Moms" som kolumner på mitt dagboksblad. Hur skriver jag där?

Det här med bokföring är som ni märker väldigt nytt för mig och jag har inte riktigt fått kläm på det än så jag kanske ställer lite dumma frågor. Men jag vill gärna lära mig 🙂


//Emma
5
Ska kanske tillägga att jag har enskild firma. Läste nämligen nu att man inte använder konto 2650 om man har enskild firma utan 2010 Eget kapital. Stämmer det? I så fall borde det väll räcka att göra så här: Jag har ingen ingående moms och min totala utgående moms är 400 så det är den summan som jag har betalat in till skatteverket. Eftersom jag gjorde inbetalningen från mitt företagskonto så borde jag väll sätta 400 kredit på 1930 (företagskonto), sedan 400 debet på 2012 eftersom det väll räknas som eget uttag iom att jag har enskild firma. Till sist måste jag väll nollställa konto 2611 (utgående moms) genom att sätta 400 debet. Kan man göra så här? Hur gör ni andra med enskild firma?
1468
246
När man har deklarerat momsen i inkomstdeklarationen en gång per år, så har man använt 2010. Nu är den möjligheten borta och alla ska redovisa moms separat i skattedeklaration, och då faller också detta med 2010. Momsen är en del av företaget och ska därför bokas på 2650 om du ska betala moms, eller 1650 om du har moms att få tillbaks. Du börjar momshanteringen med att göra en momsrapport den dag momsperioden slutar. Då nollar du momskontona som har moms på sig. I ditt fall då 2011 denna gång. 2011 D 400 2650 K 400. ( du börjar alltså med det du tänkte göra sist :) ) Nu har du alltså flyttat momsskulden till ett annat konto i avvaktan på att den ska betalas. Då är momskontona 'lediga' igen för nya bokningar. Sen när du då betalar så blir det ju så här: 2650 D 400 1930 K 400
5
Tusen tack för svaret ingvar48! Nu klarnade det lite. En liten fundering bara. Hur kommer det sig att jag ska använda konto 2011? (Eller är det kanske 2611 som du menar?)
5
Kom och tänka på en till sak. Eftersom jag inte använder ett bokföringsprogram som jag kan skriva ut momsrapporten från så måste jag väll göra en bokföringsorder eller nåt sånt så jag har en verifikation för den posten i bokföringen. Vad ska jag skriva på den i så fall? Räcker det att jag skriver den totala ingående momsen samt den totala utgående momsen? (Tror bestämt det blir till att införskaffa ett bokföringsprogram inför 2014...)
1468
246
Ja, 2611 är det jag menade, slant på tangenterna.. Ja, bokföringsprogrammen skapar en bokföringsorder som man sen använder till verifikat. Där ska då alla momskonton som har använts, tas upp. I ditt fall var det ju bara 2611, men oftast är det ju fler. Alla momskonton ska vid varje momsrapport nollas ner till 2650 eller 1650. Ex: 2641 K 400 2611 D 400 2621 D 200 2650 K 200

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.