Inköp av vara från EU-land för vidareförsäljning

6
Hej,

Precis kommit igång med bokföring för min enskilda firma som handlar varor från annat EU-land (utan moms/omvänd skatteskyldighet). Jag bokför enligt fakturametoden och tänkt mig "direktmatchning" av försäljning och varulagret när jag bokför.

Mitt problem är bara att jag inte vet när jag skall bokföra momsen (momsdeklaration vid omvänd skatteskyldighet), när lagret skapas (varuintag) eller vid försäljning (varuuttag). Spelar det någon roll eller säger Skatteverket/lagen något om detta?

Anledningen till att jag frågar är att kostnadskontot som är kopplat till momskod 20 och momsdeklarationen av omvänd skatteskyldighet eventuellt inte kommer på skatteverkets momsblankett samtidigt, men det spelar kanske ingen roll? Se mina exempel nedan.

--------
Exempel 1 - "Omvänd" momsbokföring vid lagerintag.

Får faktura på inköp av varor från EU-land:
2440 Kredit 1000 (leverantörsskuld)
1460 Debet 1000 (lager av handelsvaror)
2615 Kredit 250 (Utgående moms EU-land)
2645 Debet 250 (Ingående moms EU-land)

Betalar ovan nämnda faktura:
1920 Kredit 1000 (bankkonto)
2440 Debet 1000 (leverantörsskuld)

Försäljning av en varuartikel:
1511 Debet 250 (en varuartikel kostar 100 kr i inköp och påslaget är 100%)
2611 Kredit 50 (utgående moms 25%)
3001 Kredit 200 (försäljningsintäkt)
1460 Kredit 100 (minska tillgången på lagret)
4515 Debet 100 (kostnadskonto kopplat till momskod 20)
----------

----------
Exempel 2 - "Omvänd" momsbokföring vid varuuttag.

Får faktura på inköp av varor från EU-land:
2440 Kredit 1000 (leverantörsskuld)
1460 Debet 1000 (lager av handelsvaror)

Betalar ovan nämnda faktura:
1920 Kredit 1000 (bankkonto)
2440 Debet 1000 (leverantörsskuld)

Försäljning av en varuartikel:
1511 Debet 250 (en varuartikel kostar 100 kr i inköp och påslaget är 100%)
2611 Kredit 50 (utgående moms 25%)
3001 Kredit 200 (försäljningsintäkt)
1460 Kredit 100 (minska tillgången på lagret)
4515 Debet 100 (kostnadskonto kopplat till momskod 20)
2615 Kredit 25 (Utgående moms EU-land)
2645 Debet 25 (Ingående moms EU-land)
----------

Vilket är att föredra?
Är bägge sätten helt fel?

Tack på förhand!

Nicolas
1324
2
Exempel 1 är väl det som man normalt bokför. Har nog aldrig hört talas om att man använder något annat. Försök att se det hela på fäljande sätt. Om du köper från sverige så handlar du ju för 125:- varav 25 är moms. Och du drar av momsen direkt när du handlar. Och lägger 100:- på lager kontot för lager. När du handlar från EU gör du samma sak. Skillnaden är ju bara att du inte betalar dom 25 kr och därför sätter dom på momskontot 2615 i bokföringen som du sedan drar av direkt. I båda faller sitter nu prylen på lagerkontot. Och sedan bokför du ju försäljningen exakt på samma sätt oberoende om du köpt den i EU eller Sverige. Man kan ju inte hålla isär var man köpt olika saker. Det kan ju t.o.m vara så att parti ett köpt är från EU och parti 2 från Sverige och det går ju inte hålla isär var man köpt dom om man har lite omsättning. Hans
6
Okej, ungefär som jag själv tänkt eftersom det känns logiskt så, … men jag var lite osäker. :) Tack Hans!
1472
246
Blir det inte lite bökigt att blanda in lagret i varje bokföringspost? Jag förstår ju vitsen, men varje gång du säljer en vara så måste du ju veta vad den kostade, för att minska lagersaldot med rätt belopp. Funkar ju om man alltid gör ett påslag på samma procent, på alla varor. men har man olika påslag blir det ju att leta upp in-bokningen varenda gång..
6
@ingvar48 Ja, du kanske har rätt, … vid försäljning av stora mängder varor där varje vara har sin egen faktura så blir det nog jobbigt, jag har egentligen ingen aning just nu hur det kommer att bli. Eftersom jag använder mig av fakturametoden så ska man väl (?) skapa en verifikation per faktura (men det kanske inte är det fakturametoden betyder?). … kan man slå ihop flera fakturor i en och samma verifikation? … isf blir det lite lättare? Annars så kommer jag nog att gå över till att inventera lagret en gång i månaden (inventera lagret via lagerwebben då :) ). Jag, kommer nog att ha en ganska liten omsättning i början, men, vad säger ni om resonemanget?
1472
246
Njae.. du ska alltid skapa en verifikation per faktura. Fakturametoden är egentligen ett konstigt namn. Det betyder ju bara att du bokför fakturan två gånger. En gång när du får den, och sen en gång när du betalar den.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.