När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Har dom legat över ett bokslut så du har dom bokförda som en kundfordran?
För annars, om det är under löpande år, så har du ju aldrig bokfört nån intäkt, och kan såvitt jag kan se heller inte få nån förlust.
Har varor försvunnit som du inte får betalt för, så får du ju åtminstone tillbaka nettovärdet på dom vid nästa lagerinventering om dom fanns i lager.
Det stämmer ju att det aldrig blivit bokfört någon kundfordran ifall en kundförlust konstateras under räkenskapsåret för den som använder kontantmetoden, så någon kundförlust behöver då rimligen inte bokföras.
Men vad gör man med den obetalade kundfakturan som i det här fallet aldrig blir bokförd, den ingår väl i en fakturanummerserie som då blir till synes bruten.
Det vet jag inte riktigti.
För jag hade ju betalat kronofogdenavgift samt lön för anställd , skatt och arbetsgivaravgift- så i slut änden det var en förlust för mitt företag.
Missförstå mig inte, jag ifrågasätter inte att ditt företag har gjort förluster på den här kunden och dessa har du ju rimligen bokfört på aktuella kostnadskonton.
Det jag mer generellt undrar är hur man i sådana här fall gör med den bruta fakturanummerserie som det för med sig.
Hej nelke,
Jag skulle säga att både fakturan och den konstaterade kundförlusten är affärshändelser som skall bokföras. Jag skulle också se tiden för den konstaterade kundförlusten som "betalningsdatum", dvs att fakturan ska bokföras när den konstaterade kundförlusten uppstått (om det är olika räkenskapsår när faktura skrivs ut och när kundförlusten uppstått kan man även behöva titta på detta i bokslutet som varit mellan).
Du bokför fakturan tillsammans med kundförlusten och har båda underlagen som verifikation tillsammans. På så vis får du heller inget glapp i fakturanummerserie och sparar underlag för kundförlusten där du kan hitta det.
Du får en bokföring ungefär så här:
Debet 1510 kundfordringar
Kredit 2610 utgående moms
Kredit 3010 intäktskonto
Kredit 1510 kundfordringar
Debet 2610 utgående moms
Debet 6351 konstaterade kundförluster
Kundfordringskonto tar ut varandra, och även momsen. Kvar har du en intäkt och en kostnad på samma summa = ingen resultatpåverkan.
Kundförlusten deklarerar du sedan på egen rad (beror på vilken företagsform du har). Enskild firma på R6 och AB på rad 3.7.
Jag utgår från att kundfordringar verkligen är konstaterad som du skriver, och inte bara befarad än så länge.
Mvh
Johan
www.bocekonomi.se
Hej Johan!
Tack snälla för ditt fullständiga svaret.
Ju, förlusten är konstaterat, då företaget har gått i konkurs och konkursförvaltare hade meddelat att det inte finns någon chans att få någonting. Det hände 2013, det är därför undrade jag om ska lägga det på något sätt innan jag skapar bokslut. Det är enskild firma och som sagt använder jag kontantmetoden. Men nu ska jag använda din tips - så tack för det.;)
[quote="BoC Ekonomi" post=49073]Hej nelke,
Jag skulle säga att både fakturan och den konstaterade kundförlusten är affärshändelser som skall bokföras. Jag skulle också se tiden för den konstaterade kundförlusten som "betalningsdatum", dvs att fakturan ska bokföras när den konstaterade kundförlusten uppstått (om det är olika räkenskapsår när faktura skrivs ut och när kundförlusten uppstått kan man även behöva titta på detta i bokslutet som varit mellan).
Du bokför fakturan tillsammans med kundförlusten och har båda underlagen som verifikation tillsammans. På så vis får du heller inget glapp i fakturanummerserie och sparar underlag för kundförlusten där du kan hitta det.
Du får en bokföring ungefär så här:
Debet 1510 kundfordringar
Kredit 2610 utgående moms
Kredit 3010 intäktskonto
Kredit 1510 kundfordringar
Debet 2610 utgående moms
Debet 6351 konstaterade kundförluster
Kundfordringskonto tar ut varandra, och även momsen. Kvar har du en intäkt och en kostnad på samma summa = ingen resultatpåverkan.
Kundförlusten deklarerar du sedan på egen rad (beror på vilken företagsform du har). Enskild firma på R6 och AB på rad 3.7.
Jag utgår från att kundfordringar verkligen är konstaterad som du skriver, och inte bara befarad än så länge.
Mvh
Johan
www.bocekonomi.se[/quote]
Det ser ut som en tilltalande metod för att lösa problemet så att en bruten fakturanummerserie inte uppstår.
Det man dock måste tänka på är att se till att konto 6351 konstaterade kundförluster hamnar tillsammans med intäktskontot när momsredovisningen utförs, annars kommer förhållandet mellan intäkter och moms att misstämma.